Jump to content

Recommended Posts

Posted

Kastbana & regler:

Banan består av en avlång vattenspegel där kastet påbörjas och ankras, efter avslutat kast landar garntussen på mattor bortom vattenspegeln och avläses. Det bakre kastutrymmet är begränsat av en plexiglasskiva ca 8 meter bakom kastaren.

• Deltagarna i respektive kval/deltävling får två minuter på sig att försöka sätta ett så långt kast som möjligt inom banans avgränsning
  • Kastets längd mäts genom att vi läser av vinkelrätt ut från måttbandet till där garn-tussen landar. Måttbandet är fixerat vid startpunkten som markeras med en linje.
  • Gör man övertramp i framkastet (passerar linjen som markerar startpunkt) blir kastet ogiltigt.
  • Om kastet inte ankras i vattenspegeln är det ogiltigt
  • Kast utanför banan mäts inte.
  • Christer Appelgren kommer att vara ansvarig för tidtagning (startpositionen) samt utrustning
  • Lisa Appelgren kommer att ansvara för resultatlistor och monter
  • Jag (Staffan Dahlbom) kommer att ansvara för mätning och rapportering av resultat samt vara konferencier

Utrustning ESCC:

Spö: Vision Attack 9' #5

Lina: Guideline Highwater WF5F

Tafs: 9' taperad nylontafs + tuss

Rulle: G Loomis Eastfork 56

Alla tävlar med samma utrustning och det kommer att finnas flera uppsättningar av 'tävlingscombot' som de tävlande får låna då de tävlar.

• 2 weeks later...
Posted

Hoppas det inte tillkommer regler i efterhand som årets mässa nu då.

Men jag kanske borde lämna in en spontan mot vissa norrmän bara för att.

*ja jag e lite irriterad över diskningen*

Posted

Det är lugnt Magnus, vi har diskuterat igenom det som skedde och klargjort och delvis justerat regelverket inför i år så vi ska slippa hamna i en liknande situation. 2012 är förhoppningsvis ditt år. :)

Posted

Hej Magnus, precis som Jonas skriver så har det som skedde föranlett en diskussion, eftersom den regel jag lutade mig mot inte fanns nedtecknad för båda tävlingarna utan endast för den ena. Det är olyckligt men också sådant som händer ibland. Jag ansvarar för tävlingen, jag sköter snacket och jag är dessutom domare vid den del av banan som Christer inte ansvarar för. Beslut måste fattas snabbt och när de fattas så räcker det med en sådan liten grej för att man ska göra någon besviken. Jag kan bara beklaga detta och säga att vi i år ska se till att det är riktigt konsekvent.

Ett sätt att undvika liknande händelser är att alla protester ska framföras direkt och sedan diskuteras i tävlingsledningen innan ett beslut fattas. På det viset är jag inte ensam om beslutet och tiden är inte an avgörande faktor. Vidare försöker vi hålla oss till ett så enkelt regelverk som möjligt, och det går faktiskt då vi kan glömma hela utrustningsbiten.

Hoppas du vill vara med även kommande tävling för du är ju en av dem som får betraktas som riktigt duktiga.

Allt gott

/Staffan