Hoppa till innehåll

Lite skruvat kanske.


L-G Dahlin

Recommended Posts

Vad i hela friden händer när du sätter böj på den pinnen? :blink:

-Måtte se vansinnigt skönt ut oavsett! :wub:

Det är för att undvika den störande turbulensen bakom klingan du skruvat den va? precis som stålspiralerna runt industriskorstenarna....

http://en.wikipedia.org/wiki/Von_K%C3%A1rm%C3%A1n_vortex_street

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spiralbyggda spön blir något snabbare och bär lite mer lina än motsvarande ovridna spö.

Letcher Lambuth hette mannen som började med det - tekniken finns beskriven på nätet bl.a. och i Ray Goulds bok "Cane Rods Tips and Tapers.

Vid European rodmakers gathering i Waischenfeld 2007 byggdes ett spiralvridet hexagonalt spö av några byggare, gemensamt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har bara hunnit med att bygga fem spön än så länge och upptäckte konceptet att vrida klingor för första gången här i veckan i just Ray Gould´s bok som omnämns högre upp i tråden, vilket var helt nytt för mig. Det ser onekligen riktigt häftigt ut och den visuella effekten borde göra sig än mer tydlig på ett quad-spö. Vore kul att få klämma och känna lite på ett sånt spö. Du kanske tar med dig ett sån upp på cane-träffen i Älvdalen nästa sommar L-G om du ska dit?, det vanliga quad-spö som du hade med dig i somras var en ren dröm att kasta.

/Eric

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hej.

Idag var det väder för testning av Snurrespöna 1 tim med olika linor och klass.

OOOOOOj vilken kraft som finns i spöna, ett av dom är tveklöst ett lax och öringspö, det andra ett öringspö, jag har motsvarande som standard,jag trode inte att skillnaden skulle bli sååååååå markant.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men hur har du gjort? Jag antar att du har skruvat klingan medans limmet varit ohärdat, men har du satt den i någon sorts fixtur sedan?

Hej.

jag har testat både varmluft och ohärdat lim,ett i en fixtur där limmet härdade 2komp lim långsamt härdande, lindat med en 4stringbinder 2 gånger för att fixera strippen under vridningen hjälpmedel en skiftnykel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...