Jump to content

Recommended Posts

Posted

Känns inte seriöst att testa prylar av samma märke som samtidigt man drar in annonspengar ifrån. Hörde jag någon säga "det oberoende testinstitutet i Schweiz"??

Posted

Det är ju ett problem som hela mediabranschen delar i så fall, dvs både press och internetsidor. Alternativet är väl att vi helt enkelt låter bli att testa grejer om man ska resonera så? För Edgeflyfishings del är det inget alternativ. Vi vill testa grejer och vi jobbar för att få fler och mer frekventa tester av produkter vi anser är intressanta att titta närmare på för våra besökare.

Och precis som med alla tester så får man helt enkelt välja om man vill ta till sig testarens kommentarer eller inte. Kim Hagström, som är testansvarig för konfektion, testar produkter ideelt och skriver under testerna med sitt eget namn. Att sen Edge har valt honom som testare på edge är en annan sak men det är en ren kompetensfråga. Vi anser helt enkelt att Kim har en bakgrund som gör att han kan skriva bra och informativa produkttester. I just den här testen kommer testprodukten från en av våra annonsörer men nästa test från Kim, som jag redigerar just nu, är ett par handskar från Sealskinz. De är ingen annonsör men förhoppningsvis så kanske de inser att det är fördel att synas på edge så vi kan få dem att annonsera i framtiden? Det tycker jag vore kanon i så fall då det är annonsörerna som ser till att sidan kan fungera som en gratissida som medlemmarna nyttjar helt utan kostnad.

Känns inte seriöst att testa prylar av samma märke som samtidigt man drar in annonspengar ifrån. Hörde jag någon säga "det oberoende testinstitutet i Schweiz"??

Posted

Det är ju ett problem som hela mediabranschen delar i så fall, dvs både press och internetsidor. Alternativet är väl att vi helt enkelt låter bli att testa grejer om man ska resonera så? För Edgeflyfishings del är det inget alternativ. Vi vill testa grejer och vi jobbar för att få fler och mer frekventa tester av produkter vi anser är intressanta att titta närmare på för våra besökare.

Och precis som med alla tester så får man helt enkelt välja om man vill ta till sig testarens kommentarer eller inte. Kim Hagström, som är testansvarig för konfektion, testar produkter ideelt och skriver under testerna med sitt eget namn. Att sen Edge har valt honom som testare på edge är en annan sak men det är en ren kompetensfråga. Vi anser helt enkelt att Kim har en bakgrund som gör att han kan skriva bra och informativa produkttester. I just den här testen kommer testprodukten från en av våra annonsörer men nästa test från Kim, som jag redigerar just nu, är ett par handskar från Sealskinz. De är ingen annonsör men förhoppningsvis så kanske de inser att det är fördel att synas på edge så vi kan få dem att annonsera i framtiden? Det tycker jag vore kanon i så fall då det är annonsörerna som ser till att sidan kan fu gera som en gratissida som medlemmarna nyttjar helt utan kostnad.

Ja, det är ett problem för branschen. I svensk press skrivs det i princip inga dåliga testresultat just p.g.a den lilla marknaden där man inte har råd att göra sig ovän med någon leverantör. Men, det ökar inte precis trovärdigheten. Jag opponerar mig inte mot varken Kim eller just den här testen utan bara belyser problematiken med "köpta" tester. Man ska inte bita den hund som bajsar på ens gräsmatta... (känt citat från en äldre man med mycket livserfarenhet) ;)

Posted

Men vad är problemet med att lyfta fram saker som man som testare uppfattar som bra? Det är väl den typen av tester som är intressantast ur ett läsarperspektiv? Det tycker i alla fall jag. Oavsett vad jag själv är ute efter så kommer jag, som köpare, söka efter tester på produkten jag är intresserad av. Om någon jag bedömmer som trovärdig och som jag kanske till och med känner till skriver en bra test eller ett bra omdömme om produkten så är ju det en stor tillgång i min bedömmning innan ett eventuellt köp.

Vi som jobbar med tester på Edge kommer koncentrera oss helt på att skriva om grejer som vi uppfattar som bra och är det någon annan som är sugen på att skriva om produkter de uppfattattar som dåliga så finns det säkert en läsarkrets även för det... men jag tror att de som tar sig tid att läsa om bra produkter är avsevärt fler hur det än är. I slutändan kan man ju säga att bra produkter generellt sett får mycket och bra exponering, på nätet och i tidningar. Dåliga produkter får ofta ingen exponering och det är väl egentligen ett väldigt rättvist och bra race sett ur en konsumentsynvinkel?

Posted

Men visst kan det vara så att folk visar/skriver om saker/material som de får, eller gynnar sin egen vinning. Då kan folk uppfatta saken/rna som mindre trovärdiga. Men i mina ögon framhåller man bra saker för att hjälpa andra att få upp ögonen för denna produkt. Hur skulle det kännas för den personen som beskriver en vara/produkt som jättebra. Men som igentligen inte håller måttet bara för att gynna sig själv. Jag tror den personer ganska snabbt tappar trovärdigheten.

Men vad vet jag !!!!

Posted

Parentes:

Jag valde att bryta ut den här diskussionen från diskusssionen om den specifika produkten då det här känns som en betydligt mer allmän diskussion kring tester och dess utförande.

Posted

Parentes:

Jag valde att bryta ut den här diskussionen från diskusssionen om den specifika produkten då det här känns som en betydligt mer allmän diskussion kring tester och dess utförande.

Bra beslut eftersom min fråga inte riktades direkt mot den testade produkten ifråga.

Posted

Klokt beslut. Alla tester eller olika saker som beskrivs tycker jag är intressanta. Jag gillar att få reda på nya saker och en utförlig beskrivning om den aktuella saken. Sen är det upp till mig att prova själv eller avvakt tills jag vet mer om denna produkt. Kör hårt med tester av alla olika möjliga saker.

Posted

Ett tips till alla er som vill skriva om produkter som ni kanske själv använt och som fungerat dåligt är ju att ni skriver om produkterna i den här arean. Testarean i forumet är öppen för alla medlemmar att nyttja och så länge man skriver en test med konstruktiv kritik och utelämnar onödiga påhopp och uttalanden som kan uppfattas som direkt fientliga om andra varumärken eller företag så är det fritt fram att kritisera dåliga produkter hur mycket man vill i forumet.

Den stora fördelen med att skriva en egen test på produkterna man själv äger och har testat väl är ju att andra medlemmar sen kan dela med sig av sina erfarenheter i samma testämne. På så vis får medlemmarna och besökarna som sen läser testen en så bred och bra bild som möjligt av produkten. :)

Posted

Problemet är väl så i princip alla branscher och prylar. En hel del egenvinning. Eftersom man testar prylar man själv vill ha och använder. Skulle någon vilja göra ett långtest på något skit man inte använder? Ja om man får betalt varje timme man använder den men hur många speciellt inom fisket får det?

Posted

Det finns olika slags tester

Jag förstår din invändning Jeppe. Men som redan har sagts så är detta vanilgt i media nuförtiden. Alla LRF-tiodningar är ju uppbyggda på samma sätt, en prylsida i början av tidningen med information om nyheter och "redaktionens rekommendationer". Det är egentligen inga tester, snarare tips och korta recensioner av nyheter som man gillar.

Det är inte bara "moderna" tidningar som kör med såna här blänkare. FiN är experter på positiva recensioner, som egentligen inte är tester utan mer tips om bra nyheter. När läste man en sågning i FiN senast?

Sedan finns det såklart riktiga tester där man jämför produkter. Där handlar det mer om att gradera olika egenskaper och testa prisvärdhet etc. Det är väl egentligen det som är tester.

Vi får väl se hur länge det dröjer innan Magnolia hittar den här tråden. Då tar det nog fart. :D

Posted

Jag har sagt det förut och gör det gärna igen.

Tester av sämre prylar är precis lika mycket konsumentupplysning.

Jag förstår faktiskt inte varför det verkar vara övervägande begärliga premiumgrejer som testas. Det finns ju billiga "snackisar" på alla produktfronter som många är intresserade av. Dessutom lär väl premiummärkena släppa en dålig grej då och då, desto större skäl att låta läsekretsen få veta det då. Kan dessutom vara underhållande läsning :-)

Jag respekterar edgeredaktionen enormt mycket, och om jag får höra ett bra skäl kan jag även respektera de här valen kring testerna. Men just nu tycket jag utbudet är lite pruttigt, om ni ursäktar. Inget som engagerar mig.

Posted

Det finns olika slags tester

Jag förstår din invändning Jeppe. Men som redan har sagts så är detta vanilgt i media nuförtiden. Alla LRF-tiodningar är ju uppbyggda på samma sätt, en prylsida i början av tidningen med information om nyheter och "redaktionens rekommendationer". Det är egentligen inga tester, snarare tips och korta recensioner av nyheter som man gillar.

Det är inte bara "moderna" tidningar som kör med såna här blänkare. FiN är experter på positiva recensioner, som egentligen inte är tester utan mer tips om bra nyheter. När läste man en sågning i FiN senast?

Sedan finns det såklart riktiga tester där man jämför produkter. Där handlar det mer om att gradera olika egenskaper och testa prisvärdhet etc. Det är väl egentligen det som är tester.

Vi får väl se hur länge det dröjer innan Magnolia hittar den här tråden. Då tar det nog fart. :D

Håller med! Det rent tekniska som vikt, handtag, böjningskurva med mera som man kan säkert använda för att beskriva ett spö. Det största problemet som jag ser det är att beskriva känslan i spöt, på den punkten är givetvis alla tester subjektiva. Vidare finns det svagheter i material och konstruktion som inte visar sig i de första testerna.

Jag tycker dock att testerna kan ge en viss vägledning då man söker nya produkter även om man i slutändan måste känna på prylarna själv för att skapa sig en uppfattning. Om man "scannar" av olika forum brukar man trots allt utifrån något slags samlat omdöme kunna ana sig till vad som fungerar och inte.

Jag säger det igen; absolut objektivitet går att redovisa men det behöver inte säga hur produkten fungera i praktiken. Man får se testerna mer som tips än "sanningar".

Posted

Mitt skäl till att jag testar grejor som jag själv är intresserad av är att jag faktiskt försöker testa grejorna en längre tid under mina fiskeresor till norge.

Tyvärr vill jag inte offra min privata fisketid på utrustning som jag tycker är halv-ok eftersom att jag bara kommer iväg två eller tre veckor till laxälvarna under en säsong. Allting är egentligen en fråga om tid, jag har bara 6 veckors semester på ett år. 3 eller 4 av veckorna spenderas med min familj, sedan är det inte så många veckor kvar.

Så mina tester kanske kan bli lite förutsägbara då jag testar sånt som jag sannolikt kommer att gilla. Men jag kommer hur som helst att försöka förmedla en rättvis och förhoppningsvis detaljerad bild av hur jag upplevde grejen jag testade. Och jag tänker inte höja någonting till skyarna om jag inte verkligen tycker att så är fallet.

Jag har sagt det förut och gör det gärna igen.

Tester av sämre prylar är precis lika mycket konsumentupplysning.

Jag förstår faktiskt inte varför det verkar vara övervägande begärliga premiumgrejer som testas. Det finns ju billiga "snackisar" på alla produktfronter som många är intresserade av. Dessutom lär väl premiummärkena släppa en dålig grej då och då, desto större skäl att låta läsekretsen få veta det då. Kan dessutom vara underhållande läsning :-)

Jag respekterar edgeredaktionen enormt mycket, och om jag får höra ett bra skäl kan jag även respektera de här valen kring testerna. Men just nu tycket jag utbudet är lite pruttigt, om ni ursäktar. Inget som engagerar mig.

Posted

Ja men det där kan jag verkligen förstå. Tack för svaret.

Har du så pass lite fisketid vill du ju maximera.

Edge kanske borde fylla på testredaktionen med

1. Någon som har mycket tid vid vattnet.

2. Någon som är genuint nyfiken på allt nytt.

Med det där sista menar jag så här. Jag köper t ex plagg eller ett par skor som kostar en kvarts lön. Men ändå tittar jag in på H&M då och då. Ibland blir jag överraskad. Jag går lika gärna på Jermyn Street i London som på Ullared. Det funkar för mig för att jag kan uppskatta och bedöma sakerna för vad de är.

Skälet: jag är nyfiken. Alltid.

Sen behöver inte alla test göras så djupgående. Men det behövs lite tid såklart.

Och sist, spön är fantastiska hantverk och produkter, men jag tycker snacket (kanske inte i den här tråden) om det är något magiskt med dem/rocket science att testa dem är onödigt. Missförstå mig inte, jag kan själv romantisera egna älskade prylar, men skulle aldrig göra det om jag testade dem.

Flugfiskevärlden är liten, det är lätt att bli kung i de enögdas rike. Det är helt vanliga människor som tar fram spöna. Engagerade, duktiga, men vanliga. Inget hokus pokus.

Posted

Jag har svårt att se någon lägga ut (X)X XXX kr på fiskekort eller en privat sträcka och sedan använda prylar som man inte trivs med fullt ut.

Däremot har jag inga problem med att testa diverse prylar när jag fiskar havsöring på kusten, dit kan jag sticka iväg efter jobbet på några minuter. Laxfisket är inte lika tillgängligt, varken tidsmässigt eller ekonomiskt.

Utöver tillgängligheten har jag uppfattningen att det är lite krångligare att testa utrustning för laxfiske, anledningarna är flera.

1. Kombinationen spö/lina är mycket mer avgörande för tvåhandsspön, det kan ta tid att vitta rätt kombo som ger testet rättvisa.

2. Det går ofta lång tid mellan huggen när man fiskar lax. Havsöring, regnbåge och bäcköring är vansinnigt mycket enklare att få till hugg. Och har man inte kört fisk på spöt (eller rullen för den delen) så tycker jag att testet bara är halvfärdigt då jag är av åsikten att det är lika viktigt hur ett spö är med fisk på som hur det kastar.

3. Ett tvåhandsspö bör testas med linor som har olika sjunkhastigheter för att man ska få en uppfattning om hur spöt lyfter lina ur vattnet.

Sedan finns det ytterligare ett litet bekymmer som gäller både kustfiske och laxutrustning. Man ska ha en tillverkare/leverantör som är intresserad av att få sina grejor recenserade, det kan vara krångligare än vad man tror.

Personligen vill jag göra lite mer djupgående artiklar om det är möjligt, ytliga artiklar finns det alldeles för många av överallt. När jag skriver ett test försöker jag ta reda på så mycket som möjligt om produkten. Visst det kan bli en hel del teknik och faktaskriverier, en del tycker faktiskt att det är intressant. Tycker man inte att det är intressant så kan man skumma igenom eller helt hoppa över den delen av texten och enbart läsa det man är intresserad av. Kort och gott, jag tar reda på de detaljer jag själv är nyfiken på och skriver artikeln så som jag själv skulle vilja läsa den.

Sist men inte minst: Spön kan vara magiska och många av dom är helt klart tillverkade i rymdåldersmaterial ;)

P.S.

Du verkar nyfiken och engagerad, varför inte försöka få hem ett spö som du vill testa och skriva en artikel om det?

Ja men det där kan jag verkligen förstå. Tack för svaret.

Har du så pass lite fisketid vill du ju maximera.

Edge kanske borde fylla på testredaktionen med

1. Någon som har mycket tid vid vattnet.

2. Någon som är genuint nyfiken på allt nytt.

Med det där sista menar jag så här. Jag köper t ex plagg eller ett par skor som kostar en kvarts lön. Men ändå tittar jag in på H&M då och då. Ibland blir jag överraskad. Jag går lika gärna på Jermyn Street i London som på Ullared. Det funkar för mig för att jag kan uppskatta och bedöma sakerna för vad de är.

Skälet: jag är nyfiken. Alltid.

Sen behöver inte alla test göras så djupgående. Men det behövs lite tid såklart.

Och sist, spön är fantastiska hantverk och produkter, men jag tycker snacket (kanske inte i den här tråden) om det är något magiskt med dem/rocket science att testa dem är onödigt. Missförstå mig inte, jag kan själv romantisera egna älskade prylar, men skulle aldrig göra det om jag testade dem.

Flugfiskevärlden är liten, det är lätt att bli kung i de enögdas rike. Det är helt vanliga människor som tar fram spöna. Engagerade, duktiga, men vanliga. Inget hokus pokus.

• 1 month later...
Posted

Hallå igen!

Ursäkta, jag glömde bort den här tråden. Kom på nu att jag inte hade svarat på frågan. :blush:

Det är klockrena poänger du kommer med, jag förstår de flesta. Tidsbristen tolkar jag som det största problemet. Sedan verkar det som att Edge drivs av amatörer som inte får betalt för att göra jobbet. Och det är helt okej! Jättehärligt att forumet finns överhuvudtaget!

Edge kan framstå som väldigt proffsigt, delvis tack vare den enorma kompetens som finns här. När jag började läsa (och medverka) misstog jag verksamheten för en mer heltäckande, professionell sådan än vad den är. Och har kanske haft för höga förväntningar. Edge är för bra för sitt eget bästa. ;)

Det jag fortfarande inte fattar är varför vi (och då menar jag vi som läser alla möjliga tidningar, inte bara Edge) inte kan få lite snabba, "ytliga" tester som en bra servce. Jag tror att det var Perro som hade några toppenbra, intressanta och konkreta idéer i någon tråd. Han, och även jag (jobbar själv redaktionellt), kanske ska sitta som idésprutor i något redaktionsråd om det är intressant. Perro verkar vara erfaren nog för att testa själv, eller? För någon tidning eller webbsida...

Själv är jag en lumpen amatörfiskare ut i fingerspetsarna och skulle tyvärr inte fungera som testare. Jag har sammanlagt kastat med ett trettiotal spön, och inte ens från alla märken. Ett Visionspö har jag t ex aldrig hållit i. :huh: Men tack för frågan!

Sedan har jag haft tid att fundera på varför jag överhuvudtaget tycker att det här ämnet är intressant, och svaret är ganska enkelt.

När jag började flugfiska för några år sedan var jag vilse i djungeln. Jag fick hjälp på SFFC att välja ett nytt spö (i stället för mitt Ron Thompson från 90-talet), men sedan tog det tvärstopp. Jag läste ju överallt om alla märken, men fick inget grepp alls om vilka som var bra, vilka som var dyra ens, samt märkenas profil gentemot kunderna. För att inte tala om den inbördes rangordningen av varje tillverkares spön.

Och jag hittade inte en enda källa som kunde berätta det för mig. Frågade fiskekompisar litegrann, men man ska ju ha tid att fiska också, inte bara diskutera spön. Jag läste tidningar och surfade runt, läste som fan, och smula för liten smula började jag förstå en aning. Att det tog sådan tid irriterade mig. Jag ville ju göra bra val när jag köpte nytt och utökade spöarsenalen. I alla fall få någon (och här kommer det magiska ordet):

*ÖVERBLICK*

Det är alltså detta jag saknar idag. Det finns så många spön. Och om de flesta är som jag, så kör man kanske en Passat och köper ett Guideline i mellanprisklass. Köper en svinbillig gammal Mitsubishi som ska hålla för en resa till Italien, och tar med ett muggigt Fenwick som ändå blir stulet i Milano.

Jag kan fortfarande inte räkna upp en handfull sådana spön och deras ungefärliga egenskaper och prisvärdhet, trots att jag har läst ganska mycket de senaste åren om flugfiske.

Om det är som jag upplever och tror så är det svårt för nybörjare (och kanske fler) att få den här överblicken, och då finns det ett stort hål som media inte fyller. Och som redaktionell konsult reagerar jag på det. Det är allt.

Det är inte kritik mot Edge, eller er som testar. Jag pratar om ett läsarbehov, som Edge kan förhålla sig till som Edge önskar.

Om andra har andra behov som inte fylls av testerna, det vet jag inte. Det här är alltså endast ett perspektiv man kan ha på spötester.

/Martin

Jag har svårt att se någon lägga ut (X)X XXX kr på fiskekort eller en privat sträcka och sedan använda prylar som man inte trivs med fullt ut.

Däremot har jag inga problem med att testa diverse prylar när jag fiskar havsöring på kusten, dit kan jag sticka iväg efter jobbet på några minuter. Laxfisket är inte lika tillgängligt, varken tidsmässigt eller ekonomiskt.

Utöver tillgängligheten har jag uppfattningen att det är lite krångligare att testa utrustning för laxfiske, anledningarna är flera.

1. Kombinationen spö/lina är mycket mer avgörande för tvåhandsspön, det kan ta tid att vitta rätt kombo som ger testet rättvisa.

2. Det går ofta lång tid mellan huggen när man fiskar lax. Havsöring, regnbåge och bäcköring är vansinnigt mycket enklare att få till hugg. Och har man inte kört fisk på spöt (eller rullen för den delen) så tycker jag att testet bara är halvfärdigt då jag är av åsikten att det är lika viktigt hur ett spö är med fisk på som hur det kastar.

3. Ett tvåhandsspö bör testas med linor som har olika sjunkhastigheter för att man ska få en uppfattning om hur spöt lyfter lina ur vattnet.

Sedan finns det ytterligare ett litet bekymmer som gäller både kustfiske och laxutrustning. Man ska ha en tillverkare/leverantör som är intresserad av att få sina grejor recenserade, det kan vara krångligare än vad man tror.

Personligen vill jag göra lite mer djupgående artiklar om det är möjligt, ytliga artiklar finns det alldeles för många av överallt. När jag skriver ett test försöker jag ta reda på så mycket som möjligt om produkten. Visst det kan bli en hel del teknik och faktaskriverier, en del tycker faktiskt att det är intressant. Tycker man inte att det är intressant så kan man skumma igenom eller helt hoppa över den delen av texten och enbart läsa det man är intresserad av. Kort och gott, jag tar reda på de detaljer jag själv är nyfiken på och skriver artikeln så som jag själv skulle vilja läsa den.

Sist men inte minst: Spön kan vara magiska och många av dom är helt klart tillverkade i rymdåldersmaterial ;)

P.S.

Du verkar nyfiken och engagerad, varför inte försöka få hem ett spö som du vill testa och skriva en artikel om det?

Posted (edited)

Det jag fortfarande inte fattar är varför vi (och då menar jag vi som läser alla möjliga tidningar, inte bara Edge) inte kan få lite snabba, "ytliga" tester som en bra servce. Jag tror att det var Perro som hade några toppenbra, intressanta och konkreta idéer i någon tråd. Han, och även jag (jobbar själv redaktionellt), kanske ska sitta som idésprutor i något redaktionsråd om det är intressant. Perro verkar vara erfaren nog för att testa själv, eller? För någon tidning eller webbsida...

Roligt att fler vill ha lite nya synvinklar på tester i fiskemedia. Goda idéer kan man aldrig få tillräckligt mycket av och jag tror personligen att det finns mycket att göra på detta område. För handen på hjärtat; hur intressanta är dagens spötester att läsa?

Jag bläddrar oftast förbi dessa ganska snabbt, trots att jag är väldigt intresserad av flugspön och vad man skulle kunna klassa som en inbiten prylnörd.

Om man tittar på tester i andra branscher är de oftast utförda på ett helt annat sätt, man har ofta ett tema som följs och det gör det hela mer läsvärt. Det är inte heller självklart att en produkt får höga betyg...

Jag är självklart öppen för förslag, både vad gäller testande och som idéspruta.. :)

Edited by Perro
Posted

Som jag tidigare utryckt i rätt många trådar, så tycker jag VERKLIGEN att tester är väldigt viktiga för både läsare och oss som tillverkare...

Men då MÅSTE testarna ha de kunskaper som krävs, och faktiskt också då skriva ut vad man kommer fram till.

Jag har gång på gång låtit skicka spö, linor och andra produkter till vissa tidningar för att sedan bli väldigt ledsen när jag läst testerna efteråt...

( FFF har inte gjort så många tester än, men jag har varit nöjd med kunskapsnivån på den tidningen hittils! )

Men FIN och Aomfl har varit riktiga skämt anser jag OBS detta är bara MIN personliga och helt egna upplevelse.

( Note: vi har alltså inte blivit sågade nån gång! Vi har tvärtom fått höga betyg, Men min upplevelse bygger på hur märkligt man jämför, och hur jäkla knas det kan bli i slutet när mans ska förklara för kunder att testaren faktiskt hade fel....vårt klass fem SKA inte ha en klump på 14 gram, utan är ett lätt torrfluge spö :D )

Jag tycker att: SKA man göra tester på "klass 4 spö" SKA spöna testas med en vägd klass 4 lina enligt AFTM! (inte en femma, eller sexa)

Testare av flugspön MÅSTE känna till hur detaljerna i ett spö är valt ...och för vilket fiske det är designat...

Ett klass 4 ska vara ett lätt myggspö, inte ett streamer spö..(referensen än en gång)

Kan testaren hur BRA kork ser ut och varför den kostar så mycket som den gör ?

..låter väl som om detta borde alla kunna?

Eller hur ett spö ska vara för att vara välbyggt och hur en tapering faktiskt fungerar?

VAD är ett välbalanserad utrustning?,...Är det hur det ligger i handen när man promenerar med det horisontellt?

Hur är klingan taperad, och alla andra detaljer, matrialval, o.s.v?

och En viktig detalj jag bara grunnat på sista tiden---är det inte så att man tycker att testaren måste faktiskt också kunna fiska det fiskesätt spöt är tänkt och designat för?

..Visst är det jättebra att veta hur ett spö kastar på gräsmattan, men hur fungerar det när fisken hugger?

...hur drillar det, hur håller det ihop, hur fungerar det efter 2-3 dagars fiske 10 timmar om dan?

hur klarar det en misshandel på en fjällfärd eller i båten med ungarna en vecka :)

Jag tror faktiskt det är info många skulle behöva...

SKA man testa en rulle SKA man fiska med den under det fiske den är tänkt för, inte bara väga och plåta den, och skriva ut vad tillverkaren skriver om den...utan kritiskt testa vad den går för..Bromsa upp den bakom en bil och prova :) Ska rullen tåla saltvatten, skicka den på test i ett saltdimmeskåp, eller ännu hellre låt någon som nu ändå åker till Bahamas ta med den å fiska den!, låna ut dom till era frilansare o låt dom testa också!

SKA man testa en fluglina ska den vägas, mätas och kontrolleras, och sedan kastas med av flugkastare som KAN kasta!

Helst dessutom testas på det fisket den är tänkt att fiskas med...menda, underhandskasta osv...är det en presentations lina ska den fiska med långa tunna tafsar och mendas osv, är det en gäddlina ska den provas under gäddfiske med de stora tunga flugorna..

VÄGER linan rätt, ska den som testar VETA vad spöt den testas med också vara rättklassad...

Jag blir minst sagt rent heltokig på testare som provar en korrekt vägd lina enligt aftm, och sedan skriver att linan är "förlätt" för sitt "SciguoopGSXRRLPT-3I-special"

utan att veta att just DET spöt ska ha en lina minst 2 klasser över AFTM!...sådant SKA en testare kunna!

VÄGER en lina inte korrekt enligt aftm ska det skrivas ut!

Skriv gärna ut klumpvikterna men se också till att referenslängdens ( 9.14m) vikt är utskriven tydligt (eller aftm klassen den hamnar i )

så alla verkligen kan se vilken lina det är!

Då har man faktiskt nytta av testerna när man sedan väljer eller rekomendera linor till olika spö :)

Det handlar ju inte om man gillar aftm, följer aftm eller annat utan bara det jäkla faktum att vi fortfarande bara har det referenssystemet, och att vi använder just "klass 5 eller klass 6 " frikostigt som referens när vi rekomenderar linor..även här på edge!

Testaren måste vara oberoende av marknadens grepp, och måste ha kunskap i OLIKA fiskesätten, inte bara en duktig havsöringsfiskare och tvåhandskanon som ska testa klass fem spö och vill kasta klump på det, eller en myggfiskare som inte har koll på tvåhandsfisket och hävdar att spöna är för tunga...

Det måste vara expertis på de olika områdena som ska testa dom..

OCH ...dom MÅSTE testas...inte bara skriva ut vad tillverkaren skriver....och få en bild direkt av tillverkaren..det är ingen test, det är en obetald reklamplats.

Jag har tidigare arbetat med tester i olika magasin fast med elektronik och motorcyklar...skulle vi testa grejjerna enligt hur fiskemagasinen gör, skulle vi blivit hängda offentligt kan jag lova....

Om en tillverkare av en mc skriver att den har 200 hästar, så skrev vi alltid ut vad som den verkligen gav i bänken, Skulle en skrivarpatron hålla 1000 kopior så ställde vi skrivaren att skriva ut, och sedan vad den VERKLIGEN klarade.osv..

Jag tycker verkligen vi alla förtjänar en tidning som verkligen KAN och vill testa flugfiskeprylar realistiskt och rättvist...Svårt? jajjamensan, men andra branschtidningar fixar ju det? och kan man hålla igång så många titlar i fiskebranschen är det väl ett bevis på att många vill läsa om det, eller?

Testar man en Sporthoj typ Yamaha R-1 ja då ska den testas med mjuka härligtklibbiga däck, gärna på bana och med kunnig sporthojsåkare som kan bedömma framgaffel och motorns egenskaper under sportig körning, Testar man en BMW GS, ska den naturligtvis ut på grus och långfärd under tuffa förhållanden

... En harley ska inte köras på banan eller i grusgropen utan glidas med...

Men när det gäller flugfiskeprodukter kan man ibland bara häpna....

JAG tror den tidning/titel som fixar detta blir marknadsledande och överlever....Dom som bara skriver ut tillverkarens uppgifter och sväljer kejsarens senaste fräcka kläder/marknadsdetalj" däremot tror jagoch hoppas får jävligt svårt i längden... ;)

ALLA har nytta av en bra oberoende flugfisketidning!

Hoppas hoppas hoppas någon tar upp handsken och klarar ut det :wub:

Just my five cents...

Ken

Posted

Jag har varken finanserna för sådana projekt, eller kunnandet eller viljan :D

Jag är dessutom dyslektiker, en tidning med mig skulle bli alldeles för dyr att tillverka med minst 15 korrläsare på heltid :D

Jag vill bara HA en sådan tidning, men är inte beredd att göra jobbet :D, Det finns gudskelov bra mycket bättre och kunnigare människor för sådant arbete :D

Posted

Som jag tidigare utryckt i rätt många trådar, så tycker jag VERKLIGEN att tester är väldigt viktiga för både läsare och oss som tillverkare...

Men då MÅSTE testarna ha de kunskaper som krävs, och faktiskt också då skriva ut vad man kommer fram till.

Jag har gång på gång låtit skicka spö, linor och andra produkter till vissa tidningar för att sedan bli väldigt ledsen när jag läst testerna efteråt...

Jag tycker att: SKA man göra tester på "klass 4 spö" SKA spöna testas med en vägd klass 4 lina enligt AFTM! (inte en femma, eller sexa)

JAG tror den tidning/titel som fixar detta blir marknadsledande och överlever....Dom som bara skriver ut tillverkarens uppgifter och sväljer kejsarens senaste fräcka kläder/marknadsdetalj" däremot tror jagoch hoppas får jävligt svårt i längden... ;)

ALLA har nytta av en bra oberoende flugfisketidning!

Hoppas hoppas hoppas någon tar upp handsken och klarar ut det :wub:

Just my five cents...

Ken

Många bra synpunkter och jag tror det speglar vad många flugfiskande konsumenter vill ha. Testar man spön i klass 4 skall naturligtvis linan\linorna också vara rättklassade 4:or. Läste ett test där man b.l.a använde en lina som är allmänt känd för att vara tung och felklassad. Har svårt att förstå varför man väljer att använda en sådan lina till ett test, och vilket budskap skickar det ut?

Hur skulle en leverantör eller generalagent reagera om testen av deras produkt gav ett negativt resultat? Skulle man sluta medverka i fortsatta tester för den tidningen\webbsidan, det har ju uttryckts farhågor om det? Eller skulle man försöka dra nytta av test resultatet i sin fortsatta produktutveckling...? ;)

Hoppas också att vi snart får tester värdiga namnet.. :)

Posted

Jag håller med om allt som Ken säger. Ibland blir det kanske lite väl mycket onani om linvikter hit och dit, men "vi" som varit med ett tag på Edge vet ju att det är lite av ditt adelsmärke. ;)

Den som testar ska vara en duktig kastare, det är viktigast av allt, om inte så falerar hela skiten.

Testen ska göras som en fiskesituation, test på en gräsmatta går alltid bort.

Testen skall göras med olika linor, sjunk, flyt, olika klumplängder etc och med olika tafslängder, tjocklekar osv, dessutom skall olika tunga, stora flugor provas.

Olika kast skall provas, över, underhands och eventuellt något till kanske?!

Är det ett sjöspö, skall testen göras vid en sjö, ett kustspö vid kusten, gärna med lite vind...osv.

Tester som är gjorda på en gräsmatta där testaren gått ut någon timme och viftat säger inte ett skit och det har inget med en riktig test att göra!! :wacko:

Posted
...Är det ett sjöspö, skall testen göras vid en sjö...
Men shit alltså. Jag som senaste året lärt mig att det finns olika aktioner, olika klasser, olika handtagstyper och olika status (bland märken). Nu finns det dessutom olika fiskemiljötyper bland spön? Mitt Guideline ACT 9' klass fyra, var skall det fiskas...

;)