Hoppa till innehåll

Nybörjare behöver hjälp...


oscar.s

Recommended Posts

Hej alla Edgare,

Tänkte nu ge mig på att binda lite gäddflugor. Har aldrig bundit en fluga innan, skall dock tillägga att jag endast flugfiskat i ca 1-2år...

Nu till mina frågor...

Vart kan jag hitta information/instruktioner på hur gäddflugor ska bindas?

Finns det videor?

Vilka böcker kan vara lämpliga att köpa?

Har ni andra tipps som är bra för en nybörjare att veta så som material, krokar, vilka affärer/hemsidor köper ni era prylar från etc. är detta mer än välkommet!!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja, kolla Flydressings filmer, grymma! Sedan kan du binda lite av deras tubflugor och sälja till mig när du lärt dig att göra dem :D

Tubflugor verkar var väldigt intressant och smart lösning för att få kroken längre bar i flugen.

Hur gör man för att fästa kroken i linan/tafsen? (noll i erfarenhet gällande tubflugor...)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tubflugor verkar var väldigt intressant och smart lösning för att få kroken längre bar i flugen.

Hur gör man för att fästa kroken i linan/tafsen? (noll i erfarenhet gällande tubflugor...)

Hoppa tubflugorna nu i början. När man skall binda tubflugor behövs lite mer grejer, (nål och tuber). Precis som sasse skriver så bind flashflugor. Kolla in flugor.se och se hur deras gäddflugor (MTX) ser ut. Enkla och effektiva.

Nackdelen med att ha kroken längre bak som jag har upplevt det är att krokningarna hamnar längre in i munnen på gäddan oftare än med krokflugorna. I början så kan det bli lite lurigt med alla tänder, fluglina, spö, nervös fiskare och ett monster som bara vill bita dig ;) Så upplevde jag det innan jag började dansa med gäddorna. Iofs är jag inte mer sugen nu än innan på att bli biten. Det jag kommit fram till är följande djungelordspråk:

"Blöder zeem är fisket bra eller så har han bara otur"

Att fästa flugan vid tafsen är en sådan grej som kan kosta pengar och man får tusen olika råd. Så här jag jag iaf. Efter den taperade tafsen har jag mellan 20 och 50cm paflex wire. På änden av wiren har jag knutit en stor ögla. Den skall vara så stor så att det går att trä flugan igenom den. Wireöglan dras igenom kroköglat för att sedan trä igenom flugan genom den öglan som blir dra åt och flugan sitter fast. Enkelt och smidigt

Själv har jag inte använt så mycket tubflugor men kommer utöka arsenalen inom en framtid. För att knyta fast kroken måste du dra tafsen genom tuben och sedan knyta fast. Jag har inte kommit över några tillräckligt stora tuber än där jag kan använda min ögla som knut.

En sak vad det gäller flashflugorna så skall du se upp med att köpa julgransglitter. Det finns bra och dåligt sådant för exprimenten men ofta så snärtar man av det om inte tajmingen sitter i luftkasten eller så sliter gäddan av dem. Flash grejerna som man köper som flugbindningsflash är mycket hållbarare men har man bara lite tur så hittar man bra julpynt billigt nu.

När du hittar en bra fluga att binda som funkar så glöm inte att lacka/limma en hel del håller dem hela lite längre. Men innan du hittar the one så limma inte överdrivet det blir enklare att skära av flashet och annat junk som man sätter dit när natten är sen. För krok är inte överdrivet billigt tycker jag. Sitter med för mycket sådana flugor som bara skräpar. Kanske elda upp dem och sedan plocka krok ur askan?

Det jag kom fram till med gäddflugbindning var att flugor.se ligger på vägen till och från jobbet. Sedan binder jag bara det som jag tycker saknas i deras sortiment eller får något ryck och skall prova lite. För deras gul/gröna MTX funkar ypperligt hos mig.

en annan grej som slog mig. Har iofs med kastteknik och göra men går in i flugbindandet. Tänk på att stora flugor är inte helt lätta att ha och göra med när du kastar. Flugan skall vara stor i vattnet och liten i luften. Sparar en del träningsvärk att tänka på det i början.

Lycka till och välkommen till mördargurkornas värld

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Använder mestadels TMC 8089, Partridge Ad Swier Absolute Pike eller Partridge Universal Pike.

Den sistnämde är en favorit just nu.

Använder även en kraftig kortskaftad metkrok när jag binder lättare och mindre flugor.

Tipps på ställe att köpa dom? Och vilka storlekar använder ni?

Redigerad med O.Simonsson
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad det gäller att elda bort material från slitna flugor så skall man ha i åtanke att det kan påverka härdningen av kroken och göra den skör.

När det kommer till gäddflugor så är jag också väldigt grön, så jag kommer följa denna tråd.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

http://www.sakuma.co.uk/p/303/sakuma-545-manta-extra-hooks-new-boxes-of -100 En krok värt att pröva,säljs även som Partridge universal Predator X-86.

Mistpool tycks alla veta :) .

http://www.nordicangler.com/index.php?language=en Här finns också bra material till gäddflugor.Bla enda återförsäljaren för Bug Bond limmet i Finland.

Bindbeskrivningar finns en massa på youtube,gillar dock oerhört mycket Niklaus Bauers videon,klara och tydliga beskrivningar och giftiga mönster.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...