Hoppa till innehåll

Förväntningar inför 2012.


MCLOUD

Recommended Posts

Hej

Någon sa att det är som mörkast före gryningen. Nu är vi på rätt sida året och optimismen börjar sprida sig i hela kroppen.

Hoppas att säsongen blir minst lika bra som förra. Med tanken på den stora andelen % av uppgången generellt i Tröndelag bestod av mellan lax så borde det bli ett fint storlax år i år..

Förhoppningsvis blir det några fler reser för egen del i sommar till Gaula,Orkla och Stjördal än förra säsongen.

Hur ser eran sommar ut?

Önskar en god fortsättning och en undebar sommar med fina minnen och gemenskap.

Mvh Rikard

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Säsongen är igång här nere på kusten och första fiskarna är drillade och återutsatta. Vi har vårväder och fortsätter detta så kommer Laxen tidigt. I slutet av mars eller början av april är de här. Så aktivt Laxfiske blir det här hemma från början av april-början av juni. Sedan blir det Gaula och nya förutsättningar efter flommen förra säsongen. I slutet av Juli blir det 2-3 veckors långresa med Laxfiske i nordnorge.

Alltså goda förutsättningar inför 2012.

God fortsättning önskar även jag.

Mvh Mats

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1. Jag hoppas på att bryta 20lbs-strecket i River Dee under April.

2. Bryta 15-kilos gränsen under premiärveckan i Orkla alternativt vår v.26 i samma älv.

3. Lura en storlax att ta en torris i Övre Gaula i Augusti.

4. Få hålla och släppa tillbaka en 10kg+ öring vid Ems herrgård i September.

Kanske inte förväntningar direkt utan snarare orealistiska drömmar! :D

Jag ger mig iallafall chansen att lyckas med någon av ovan :)

Viktigast av allt är trots allt att ha en riktigt trevlig tid och rekreation med kamrater vid inplanerade fisken!

Redigerad med Lorden
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Att få vada ut i Gaulas med vatten bara till fotknölarna. Kasta tvärs med flytlina, kort tafs och liten dubbel fluga. Hinna menda upp djupt redan innan linan landat. Menda ännu en gång och sedan se ytan brytas av en nygådd mellanlax som inte stramar upp linan förrän den hunnit vända och intet ont anande återvänder mot ståndplatsen. Det räcker långt för mig dessa dagar när hetsen efter de många och stora börjat lägga sig.

Marlodge

Redigerad med Marlodge
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Många planer finns såklart. Frågan är vilka som blir av.

Byske vid midsommar. Ta en blank 10 kilos!

Gaula v31. Ta en lätt färgad 13 kilos hane på flytlina.

Att ta en höstöring på Em på över 7 kg.

Sen siktar jag på en lax och en öring på över 10 kilo i Forshaga.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mål för i år är att dra en blanköring över 7 pannor på kusten.

Även en brun över 3 hemma men vikten trots allt är mitt stora mål för i år ändå min största förhoppning att jag får se en riktigt bra uppvandring i min favoritå och en förutsättning för det är att inte kommunen går på gamla vattendomar.

Att utveckla mitt tvåhandsfiske och få den där fina känslan att man fick en fisk för att man gjorde allt rätt är inte så dumt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För egen del hoppas jag få några dagar till fjälls och kanske hitta något nytt vatten. "Glasfiberträffen" vore också fint att få tid till.

För min son har jag däremot förhoppningar om att han skall utveckla sin teknik. Han tog steget från metspö till kastspö (haspel) i somras och fick egen utrustning i julklapp. Han har tyvärr inte heller fått någon större öring (större än vanliga bäcköringar) eller harr varför det vore fint att se honom dra.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mer lax i älvarna duger för min del.....då är en grundförutsättning uppfylld.

/Lohi

Jag håller med Lohi!

Utan fisk i älven tappar man hoppet lite.

Funderar på att ta ett sabbatsår i kalixälven och åka till norge en vecka istället.

Om de nu inte kommer helst sjukt mycke fisk i kalixälven, vilket jag tvivlar på.

Blir ungefär lika många timmar man hinner lägga ner på en vecka borta som en hel säsong hemma! :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















  • Inlägg

    • Säljer ett ovanligt, mycket eftertraktat flugbindningsstäd designat av den legendariska Lawrence Waldron som främst gjort sig känd för sitt LAW-vise. Det här städet designade han åt Snowbee och resultatet är mycket lyckat! Städet är i gott använt skick (se bilder), förvaringsväska och papper medföljer.  Se länk för en review av städet: https://discover.hubpages.com/sports/Product-Review-Snowbee-Waldron-Fly-Tying-Vise Kan tänka mig byte mot ett C&F Marco Polo CTF1000.   Pris: 3800:-
    • Har en obetydligt använd Danielsson Control 11-infinity med 600m backing och ny skjutlina på om det är intressant. 
    • Tänkte testa lite nytt så om du har klumpar i ovan nämnda vikt så skriv gärna vad du säljer och pris.  
    • Bra men billig cava. Jag gillar nuförtiden nästan mera billga cavor än proseccor.
    • Lustigt. Jag kör något snarlikt sedan några år då jag har gått väldigt mycket i barfotaskor de senaste 5 åren och inte fixar något annat än helt platta/horisontella sulor - varvid de flesta vadarskor går fetbort (de är dessutom imho som regel alldeles för trånga i tåboxen) då de 'slopar' framåt som nästan alla skor. Jag löste det dock på ett annat sätt - bär ett par gamla Imago midjevadare som är kraftiga, och samtidigt väldigt sköba och har en väldigt välbyggd socka, men dessvärre numer läcker ganska betänkligt. Under dessa bär jag ett par tunna billiga Vision-vadare (jag köpte två par och har för mig att jag betalade 1500:-/par för tre år sedan). Två lager neopren om foten. Sen bär jag en Simms neoprensocka innerst om det är kallt på riktigt. Skulle jag mot förmodan behöva en hårdare sula drar jag helt sonika över ett par reef walkers från Vans (alltså ett par vanliga skate-vans fast helt i gummi gjorda för surfare). Jag använder numer alltså inte vadarskor alls när när jag fiskar mitt hemmarev - och satan vilken skillnad det gör hur mycket man kan känna botten med fötterna (en klar uppsida om man fiskar i mörker...). Lite oortodoxt kan tyckas men efter 12 år med stenhård yoga blir kroppen och balanssinnet lite lustigt - och jag har dessutom ullallergi så jag kan inte bära något annat än bomull innerst, så såväl ullsockor som ylleunderställ. Så - det blir barfota i vadarna (eller då en neoprensocka). Så, jag tror ni är något på spåren. Ett annat ställe att leta efter intressanta neoprenskor är såklart surfbutiker - Ett par 5 eller 7 mm booties från O'Neill borde funka ypperligt om man vill ha en mjuk sula. Vill minnas att jag använde 5mm när jag fortfarande surfade i Sverige. -- Hade dock inte valt detta sätt att handskas med vadare om jag fiskade uppe i Hårkan...
    • Juuu, det skall bli en tung försäsong. Vattenmängder är av helvete. Bäst att forspaddla tills juli. Men, om man vill få tunga öringar, så måste man använda tunga uv-limlarvor. 3,5-4-mm kula och bly på skaften. 
    • Söker en rulle för laxfisket, ska passa till 15-16 fotare. Helst danielsson.
    • Jag kan bara hålla med. Jag skaffade ett par neopren skor för flytringsfisket med stora dykar fenor (vadarskorna passar inte) och köpte ett par från Ursuit för många år sedan, de fungerar kanon! Även i kallt vatten precis efter islossningen så håller jag fötterna varma och fryser inte.  De är så pass sköna att jag valt att gå x antal kilometer i dessa till fjälls till nästa vatten. Visst, de är inte lika stabila som snörade vadarskor med stabilt skaft men riktigt behagliga på! Absolut inget att vandra i men någon km mellan sträckorna går fint. Jag har alltid med vadarskorna men senaste säsongerna har dom faktiskt blivit oanvända.  Sen är dom mycket smidig av och på, vilket är skönt för en annan med diverse ryggproblem.  Dessa har jag köpt. 
  • Ämnen

  • Bilder

×
×
  • Skapa ny...