Jump to content

Recommended Posts

Posted

Ska köpa mig en kompaktkamera som kan fota RAW. Ville helst ha en nikon, men efter att ha googlat runt så verkar det som att nikons kompakta inte fotar em riktig RAW-fil. Funderar då på en av canons kompakta, för de antar jag fotar riktiga RAW. Någon som har lite koll? hade så tänkt mig en billigare variant då sen antagligen inte blir allt för välanvänd. Typ en powershoot s95... Hjälp !!

Posted

Har själv som komplement till systemaren(panasonic gh2) en samsung wb 2000! Har ägt både lx3, lx5 Panasonic och canon g11,g12

och wb 2000 hänger med väldigt bra i raw + att du får full hd 1080p. i video där den besegrar både lx5 och g12! Sedan är den mycket mindre! Kanske inte så lätt att få tag i idag!

Mvh/Seppo

Posted

Det går inte att jämföra RAW från en kompaktkamera med RAW från en systemkamera. Tyvärr. Lägre dynamiskt omfång och sämre upplösning i objektivet. Den lilla sensorn har ju sina nackdelar också.

Jag har en G12. Helt ok på alla sätt, men långt från en systemkamera. Har testat olika Canon och Panasonic, ej Nikon. Tror dock inte att Nikon är markant bättre.

Frågan är egentligen om du ska ha en större kompaktkamera (typ G12) eller en vanlig bra och liten kompaktkamera.

Detta gjorde kanske inte ditt val enklare. Sorry :-)

Posted

Det är sant , men jag jämförde kompakter mot varandra och där klarar wb2000 riktigt bra i raw, mot marknadens bästa kompakter = g12, Lx5!

Enligt min mening finns det nog inte någon i samma storlek som fotar lika bra! Men skall du ha bäst bildkvalite bland kompakter så är det G12 men den är tyngre och större! Sedan

finns det olympus xz-1 som skall vara riktigt vass o nikons p7100 men dom har jag inte testat!

Inte lätt välja kamera idag!

Posted

Rickard. Sorry för detta men jag måster..

Det finns bara 1kompakt kamera och det är Leica. Är den billig NEJ.

Sen. Nikonen har blivit ruggit underkastad har jag hört. Och nej inte bara är nu utan lite överallt. Alla som jag känner som har den är nöjda. Men sen Rickard, ska du bara fota med det?

Filma?

Undervatten?

Det finns ju tyävrr en liten uppsjö.. Men jag ska hjälpa till ..

Posted (edited)

Ska köpa mig en kompaktkamera som kan fota RAW. Ville helst ha en nikon, men efter att ha googlat runt så verkar det som att nikons kompakta inte fotar em riktig RAW-fil. Funderar då på en av canons kompakta, för de antar jag fotar riktiga RAW. Någon som har lite koll? hade så tänkt mig en billigare variant då sen antagligen inte blir allt för välanvänd. Typ en powershoot s95... Hjälp !!

Jag köpte S95 för att kunna ha med mig jämt och grunda mitt val på recensioner, RAW , funktioner, storlek och pris.

Du får ju ingen bättre kamera till det priset nu när den reas på Japan photo.

http://www.japanphot...-powershot-s95/

Sen finns det ju bättre kompakter men

då kostar dom 2-3 ggr mer.

Hur länge har du en sån kamera ? Jag räknar med ett par år.

Edited by Den Fule
Posted

Oj tack för alla svar! :) behöver som sagt ingen dyr eller avancerad. Ska ha den till lite allt möjligt men även möjligheten att fota i RAW. Så vi kan säga en budget på ca 3000:- använder nästan bara systemarn iaf. Den är tänkt att kunna låna ut till vänner som kan ta lite bilder när vi är ute och fiskar, semester utomlands där jag gärna lämnar systemkameran hemma för att slippa bli rånad ;) etc etc :)