Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp till öringvatten kring Borås

Featured Replies

Hej !

Ja jag vet ett kanske naivt önskemål men jag gör ett försök. Har flyttat till Borås för 11/2 år sedan, fin stad och vacker natur runt kring. Tyvärr är fisket efter öring sådär. Efter 150 års av textilproduktion är vattendragen här hårt märkta av människan.

Jag söker ett trevligt fiske efter öring kring Borås ( det finns p&t här men fiske längs stora trafikleder lockar inte ) Mitt fiske är C&l. Givetvis förväntar jag mig inte att få tips gratis, jag kan erbjuda 26 års erfarenhet av fjällfiske i norra Lappland som erfarenhet. En harr på kilot var ingen ovanlighet för mig - jag lärde mig att tolka naturen däruppe, inte på e´n gång men med åren blev jag riktigt skicklig,jag har också hållit på att samla på fiskelitteratur och äldre fiskeredskap under lång tid en kunskap som som kanske kunde vara till trevlig nytta.

Tight lines Steen ( glimmyflyfishing@yahoo.se )

Harr på kilot är i alla fall ovanligt här :)

Däremot så finns det mängder med Bäcköring på styva hektot!!!!

Nåja, ganska sant faktiskt tyvärr, även om våra bäckar har släppt ifrån sig några ganska rejäla bitar genom åren.

Kommunen har ansvaret för fiskekortsförsäljningen och de som egentligen gäller är Lillån-Kransån samt Ryssbybäcken.

Inte mycket till vatten egentligen men de håller många och små öringar :)

P&T "finns inte". Tyvärr kan jag inte med gott samvete leka ambassadör för Borås-sjöarna. Närmaste vattnet är väl Sämsholm vid Annelund. Kullsjön bortanför Landvetter eller paradiset Hökensås!

Sämsholm är mycket mysigt och kan rekommenderas för en dags lugnt fiske - om man gillar regnbågsfiske alltså.

Annars får du ge dig på gädda i viskan nedanför Brandövningsplatsen!!

10-15 kilos gäddor tas där varje år.

Rent personligen så är det Havsöring på västkusten som gäller till 90%.

Finns en del sköna platser mellan Varberg och Stenungsund om man säger så! :wub:

Det finns naturligtvis mer att säga - ös på med frågor bara :)

Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!

Pappersvändare från Borås, född -66

Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION

kring bollebygd då? Jag vet när man kör från Borås mot Göteborg det finns några sjöar som ser finna ut för fiske, men finns det fisk i?

kring bollebygd då? Jag vet när man kör från Borås mot Göteborg det finns några sjöar som ser finna ut för fiske, men finns det fisk i?

Ganska döda sjöar men en del håller bra med fisk. Men du lär inte hitta öring i dessa sjöar!

• Author

Harr på kilot är i alla fall ovanligt här :)

Däremot så finns det mängder med Bäcköring på styva hektot!!!!

Nåja, ganska sant faktiskt tyvärr, även om våra bäckar har släppt ifrån sig några ganska rejäla bitar genom åren.

Kommunen har ansvaret för fiskekortsförsäljningen och de som egentligen gäller är Lillån-Kransån samt Ryssbybäcken.

Inte mycket till vatten egentligen men de håller många och små öringar :)

P&T "finns inte". Tyvärr kan jag inte med gott samvete leka ambassadör för Borås-sjöarna. Närmaste vattnet är väl Sämsholm vid Annelund. Kullsjön bortanför Landvetter eller paradiset Hökensås!

Sämsholm är mycket mysigt och kan rekommenderas för en dags lugnt fiske - om man gillar regnbågsfiske alltså.

Annars får du ge dig på gädda i viskan nedanför Brandövningsplatsen!!

10-15 kilos gäddor tas där varje år.

Rent personligen så är det Havsöring på västkusten som gäller till 90%.

Finns en del sköna platser mellan Varberg och Stenungsund om man säger så! :wub:

Det finns naturligtvis mer att säga - ös på med frågor bara :)

Tack så mycket för info, kommer säkert att återkomma. Fiske efter hektosöringar en fin försommarkväll med lätta grejor är en mycket trevlig sport. Tight lines Steen

Jahapp, ser ut som man får packa en lätt ryggsäck, liggunderlag och #3-spöt och kliva av tåget i Borås! :)

Brookies också, me like!

Men jag har tänkt på en grej, har hört att övre delarna av säveån skall vara trevlig på många ställen, någon som känner till detta??

Facebook:

iMikac Mingrone

detta fantastiska bäckfisket, finns det ngt bättre? nä troligtvis inte!!!!!!

Vadning: det vanligaste sättet för en torrflugefiskare att förvandlas till en våtflugefiskare.

There's a fine line between flyfishing and just standing on the shore like an idiot.

Fina bilder Håkan!

Jag måste dock fråga om du tar upp de små liven och i så fall varför/varför inte?

MVH Jesper

There's never enough time to do all the fly fishing you need!

Fina bilder Håkan!

Jag måste dock fråga om du tar upp de små liven och i så fall varför/varför inte?

MVH Jesper

Genom åren har jag tagit upp ett fåtal öringar för att snabbt fota dessa. Ingen annan orsak.

Vad gäller etiken bakom detta, om det nu var det du undrade, så hänvisar jag till trådar där vi redan har vänt oss ut och in i ämnet.

För övrigt så är det egentligen inga bilder att skryta över - de är till för att visa på de bäckar vi har i närområdet (5 minuter bil från Borås centrum)

Genom åren har jag tagit upp ett fåtal öringar för att snabbt fota dessa. Ingen annan orsak.

Vad gäller etiken bakom detta, om det nu var det du undrade, så hänvisar jag till trådar där vi redan har vänt oss ut och in i ämnet.

För övrigt så är det egentligen inga bilder att skryta över - de är till för att visa på de bäckar vi har i närområdet (5 minuter bil från Borås centrum)

Det var inte illa menat utan jag ville bara höra hur du gjorde. :)

Som sagt det är riktigt fina och inspirerande bilder. Det får en att känna att man bor på fel ställe. Fast så är det ju det där med det gröna gräset.

Man borde nog istället försöka få tummen ur och leta reda på några egna smultronställen här hemma eller undersöka den där lilla ån som man har tänkt utforska under så lång tid. :P

MVH Jesper

Edited by JesperP

There's never enough time to do all the fly fishing you need!

...Det får en att känna att man bor på fel ställe...
Slår vad om att många Boråsare tänkte just så för några dagar sedan... :D

Närområdet är ofta underskattat. Jag har några små trevliga strömmar och faktum är att jag inte lägger så många fiskepass i dem. Snarare är jag oftare där och tittar efter vak, studerar strömmarna, fångar insekter i nät och försöker få en bild av hur miljön är. Och njuter av lite Astrid Lindgrenkänsla...

min blogg "Dunkrok" om mitt fiske och mitt liv som flugbindare

Ekeby Sportfiskeklubb (där jag ansvarar för webbsida och fiskevårdande åtgärder)

Min artikel om klädsel i kyla

-Il pescatore pigro non cattura la trota-

När jag var ung och skulle lära mig flugfiska vet jag att jag ofta var och fiskade i ån som rinner längs med gamla vägen mellan ulricehamn och borås.

kommer inte ihåg vad ån heter...kan det vara Rångedala ån...håkan vet säkert. Kommer ihåg ihåg att det vakade friskt och några lyckades man lura.

Vi brukade också fiska vid kransmossen när vi var små...detta var innan idrottsplatsen kom till och ån blev förstörd. Då fick man smyga fram mellan täta träd...men vilka öringar det fanns där då....uppemot halvkilot säkert om jag inte minns helt fel.

Nu är ju ån en spillra av vad den har varit. Min far mötte för nåt år sen en kille som kom med en plastkasse och ett maskmetspö i högsta hugg.

De öringarna som fanns i kassen var säkert uppemot kilot enligt far min. Sorgligt men så är den när fisketillsynen är bristfällig och folk med annan kulturell bakrund och som fullständigt skiter i reglerna som finns släpps lösa....då tar de stora fiskarna slut ganska fort!!!

Det finns fortfarande en och annan finare öring i kransån. Landade en på mellan 6-7hg under förra året. Gott om bäckröding också. Bor strax intill ån och går dagligen minst en runda med hunden i området och det är ytterst sällan någon fiskar där överhuvudtaget. Fisketillsynen i området är obefintlig. Gissar att fiskekubben som sköter tillsynen lägger det mesta krutet på att freda sitt eget klubbvatten från tjuvfiske och även transåssjön där det verkar vara rena vilda västern.

@Håkan. På bilderna från kransån ser det ut att vara jäkligt lågt vatten. När är de tagna?

När jag var ung och skulle lära mig flugfiska vet jag att jag ofta var och fiskade i ån som rinner längs med gamla vägen mellan ulricehamn och borås.

kommer inte ihåg vad ån heter...kan det vara Rångedala ån...håkan vet säkert. Kommer ihåg ihåg att det vakade friskt och några lyckades man lura.

Vi brukade också fiska vid kransmossen när vi var små...detta var innan idrottsplatsen kom till och ån blev förstörd. Då fick man smyga fram mellan täta träd...men vilka öringar det fanns där då....uppemot halvkilot säkert om jag inte minns helt fel.

Nu är ju ån en spillra av vad den har varit. Min far mötte för nåt år sen en kille som kom med en plastkasse och ett maskmetspö i högsta hugg.

De öringarna som fanns i kassen var säkert uppemot kilot enligt far min. Sorgligt men så är den när fisketillsynen är bristfällig och folk med annan kulturell bakrund och som fullständigt skiter i reglerna som finns släpps lösa....då tar de stora fiskarna slut ganska fort!!!

Är själv uppväxt invid kransån och minns som barn när vi smög och lade ut långrev (gud förbjude) i ån. Jag vill minnas att vi lyckades fånga några runt kilot och över det. Efter anläggningen av de nya fotbollsplanerna blev fisket sämre tills det att några entusiaster i en fiskeklubb beslöt sig för att restaurera ån och lägga det i träda några år. Man grävde djuphöljor och gjorde nackar. Ingen isättning av fisk gjordes. Populationen explodera minst sagt. Det fullkomligen kryllade av fisk i ån, nästan så man undrade om det inte blivit tusenbrödrarbestånd. Dojdoj här på forumet lyckades lura en öring på långt över kilot så dom finns där. Något som oroar mig är att bäckrödingen ökat i antal sista åren. Ån är dessutom väldigt känslig för lågvatten. Bäst fiske när det har regnat och ån går hög. Tyvärr verkar det som att tjuvfiske är vanligt, men mitt tips är att fiska på de sträckor som är mer svårtillgängliga.

Mvh

Paul