February 4, 201214 yr comment_1515212 Skulle verkligen rek ett besök i sävån i Floda !!!! Sydväst om Alingsås. Inte sett ett vackrare vatten söder om Dalälven !!!! De övre delarna i Sävån skulle jag inte rek,, fint runt Ljurhalla men dåligt med fisk och då tusenbröder eller har jag varit på fel plats ??? Report
February 4, 201214 yr Author comment_1515233 Skulle verkligen rek ett besök i sävån i Floda !!!! Sydväst om Alingsås. Inte sett ett vackrare vatten söder om Dalälven !!!! De övre delarna i Sävån skulle jag inte rek,, fint runt Ljurhalla men dåligt med fisk och då tusenbröder eller har jag varit på fel plats ??? Tack för info. Det måste provas. Var i övre Säveån i våres, fin natur men......Tight lines Steen Report
February 4, 201214 yr comment_1515257 @Håkan. På bilderna från kransån ser det ut att vara jäkligt lågt vatten. När är de tagna? De är från sensommaren. Har faktiskt haft bra fiske där på riktigt lågt vatten med firrar på mellan 400 och 500 gram. Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven! Pappersvändare från Borås, född -66 Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION Report
February 4, 201214 yr comment_1515266 Nu är det ett par år sen jag fiskade i kransån men det är ett trevligt litet vatten för att ligga så nära stan. Och en och annan större fisk finns det ju också... Report
February 6, 201214 yr Author comment_1515716 Nu är det ett par år sen jag fiskade i kransån men det är ett trevligt litet vatten för att ligga så nära stan. Och en och annan större fisk finns det ju också... Tack för tipset, nu är det bara att vänta! Tight lines Steen Report
April 3, 20233 yr comment_1984967 Hej gott folk. Jag är ny på forumet så jag hoppas jag gör rätt nu när jag kapar denna tråden. I höstas flyttade jag till Borås för studier i två år. Jag har försökt kolla runt lite efter lite rinnande vatten där man kan fiska öring och jag har fått tips om Lillån, kransån. Problemet är att fisket där öppnar 1 maj. Jag bor enbart i Borås på vardagarna och när "sommarlovet" börjar i slutet av maj kommer jag inte tillbaka till Borås förrän september. Jag vill bara ha ett litet vatten där jag kan stilla fiskesuget med mitt baby brook-spö någon dag i veckan om man får någon timme över och jag kommer inte plocka med mig en enda fisk hem. Obs, jag har otroligt dålig koll på Borås så kan behöva lite mer utförliga förklaringar om var eventuella platser finns om någon skulle vilja dela med sig. /Jens Report
April 3, 20233 yr comment_1984972 Allt rinnande vatten i Borås-området är fredat till och med sista April frånsett Viskan - och då sträckan Almenäs ner till Druvefors. Faktum är att det faktiskt finns några kul platser att fiska på strax nedanför Ålgårdsbron. Glest med öring men kommunen sätter i regnbåge då och då. Helt fritt och gratis fiske året runt. Kan du hålla dig till Maj månad så kan jag rekommendera Ryssbybäcken som rinner mellan Ekås och Ramnaslätt. Kolla gärna här; https://www.boras.se/upplevaochgora/friluftslivochnatur/fiskemojligheter.4.3cc917c815870110c12a2020.html Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven! Pappersvändare från Borås, född -66 Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION Report
April 5, 20233 yr comment_1985064 På 2023-04-03 at 11:33 HåkanViskafors sa: Allt rinnande vatten i Borås-området är fredat till och med sista April frånsett Viskan - och då sträckan Almenäs ner till Druvefors. Faktum är att det faktiskt finns några kul platser att fiska på strax nedanför Ålgårdsbron. Glest med öring men kommunen sätter i regnbåge då och då. Helt fritt och gratis fiske året runt. Kan du hålla dig till Maj månad så kan jag rekommendera Ryssbybäcken som rinner mellan Ekås och Ramnaslätt. Kolla gärna här; https://www.boras.se/upplevaochgora/friluftslivochnatur/fiskemojligheter.4.3cc917c815870110c12a2020.html Tackar för svaret Håkan. Det låter som att jag får försöka hålla mig till maj ja, var ute och tittade lite igår och än är det långt kvar till kläckningar. Men jag ska absolut testa Ryssbybäcken när det blir läge där. Report
April 5, 20233 yr comment_1985093 13 hours ago MrJensa sa: Tackar för svaret Håkan. Det låter som att jag får försöka hålla mig till maj ja, var ute och tittade lite igår och än är det långt kvar till kläckningar. Men jag ska absolut testa Ryssbybäcken när det blir läge där. Det är oväntat fint bakom Willys, vid discgolf-banan. Perfekt när du har 40 minuter över Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven! Pappersvändare från Borås, född -66 Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION Report
April 6, 20233 yr comment_1985115 På 2023-04-05 at 10:06 MrJensa sa: Tackar för svaret Håkan. Det låter som att jag får försöka hålla mig till maj ja, var ute och tittade lite igår och än är det långt kvar till kläckningar. Men jag ska absolut testa Ryssbybäcken när det blir läge där. 12 hours ago HåkanViskafors sa: Det är oväntat fint bakom Willys, vid discgolf-banan. Perfekt när du har 40 minuter över Munkån och Svensån i Fristad öppnade 1:a April. Med en liten wobbler eller spinnare får du nog fisk. Fick en 0,4 kg öring i ett vatten utanför kommunen i måndags. Ang Viskan så tycks det finnas en hel del med regnbåge mellan ålgården och ner mot Willys. Men flugfiske där neråt är ganska så svårt. Eller finns det någon lucka där? Brukar köra med Tobys vid skatehallen och få regnbåge på kilot. Uppe vid ålgården enbart fluga. Där har jag och min bror mest plockat 0,5 kg regnbåge, men sett folk som metat vid grillplatsen och tagit upp båge på 1-2 kg. Report
June 26, 2025Jun 26 comment_2005956 Lite sen kanske, men har dåligt med fiske ställen kring Borås har ni några rekommendationer. Har kört lite vid munkoån men jag tycker det är ganska svårt att komma in med flugspö där Report
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.