Jump to content
Sign in to follow this  
Rob82

Loop cross S1

Recommended Posts

Så det där med att Normark blev agent för Loomis när du jobbade där har inget med ditt beslut att göra, att du valt just Loomis alltså..?! ;)

Vill klargöra att det jag syftar på i båda mina inlägg är att jag tycker 6400:- är alldeles för mycket pengar för ett Asien tillverkat spö - i detta fall ett Loop. Larvigt? Kanske, men det är min åsikt!

Förresten, var nånstans har jag skrivit att jag dömer ut allt annat än USA tillverkat? Jag beskriver endast de faktorer som medverkar till att jag vill betala lite mer för ett spö. Högst personliga preferenser alltså.

Har bla. ett Sameo i samlingen som jag använder och tycker mycket om och det är ett mkt. prisvärt spö.

S1:an är säkert lika bra som mitt NRX, ja kanske till och med bättre men det struntar jag i, och om jag skulle ångra mig så kan jag säkert köpa ett på rea nästa höst och då kanske det skulle kännas prisvärt!

För mig är inte alltid det senaste och modernaste nödvändigtvis det bästa. Det finns andra värden...

Ok.

Fattar inte varför det skulle vara för mycket för ett asientillverkat spö men inte för mycket för ett USA tillverkat spö, för jag antar att det är så du menar?

Ifråga om kvalitetskänsla, hantverk och allt sånt där som gör att man känner att det är gedigen kvalitet så är det finaste spö jag sett och känt på och ägt asientillverkat. Nämligen i Japan och med märket UFM och modellen Affere premium.

Nåja, alla har sina åsikter och tråkigt vore det väl om alla tyckte likadant. Jag menar inte att tjafsa, ursäkta om jag uttryckte mig klumpigt och du tog illa upp eller nåt. :blush:

Ett USA byggt spö är för mig inte ett dugg mer premium än ett asiatiskt dito.

Men så är det faktiskt för mig! Är troligen konservativ på den punkten... Kanske ändrar mig nångång.

Det är ju kvalitet och prestanda som bestämmer det och inget annat som jag ser det.

För mig är det också något så diffust som "känsla" och upplevt värde! Fluffigt? javisst.

För att dra en likbnelse: Tidigare i livet körde jag HD, men bytte senare till en Yamaha.

Yamman var i allt en klart bättre produkt och tekniskt överlägsen i alla aspekter men känslan? Nä, det fanns det ingen...

Jag vill inte såga en produkt jag inte ens sett och jag tycker faktiskt att det är kul om Loop har fått sitt "shit together" och kommer med en top of the line serie, och får jag möjlighet att prova så gärna.

Jakobj, No offense taken. Jag stack ut hakan lite och då kan man få sig en smäll ibland...

Rickard... vilket halvhjärtat försök att försöka underbygga de sanningar jag skrivit. Jag står för det jag sagt sen får de som vill ta till sig det, det är inte mer komplicerat än så när man diskuterar produkter.

Som en parentes kan nämnas att det var över två år sedan jag slutatde på Normark och jag hade fiskat med Loomis före Normark fick den agenturen. Jag gillar bra grejer och extremt många spön från de flesta större varumärkena har passerat mig de sista 20 åren. jag har ingen förståelse för dina argument då jag är helt märkesobunden idag. Mitt intresse ligger i att lyfta fram bra grejer och jag gillar ligga i framkant när det gäller att nyttja nya teknologier. 3M har enligt min mening förmodligen det bästa materialet just nu... men det är ju inte bara Loop som har 3M licens. Hardy, Loomis mfl har det med, fast i lite olika nivåer. Att sen bygga ett bra spö av materialet är en helt annan femma och där får vi se vem som lyckas bäst? Loopspöt i #5 hade i varje fall en aktion och prestanda som imponerade på mig. :)

Så det där med att Normark blev agent för Loomis när du jobbade där har inget med ditt beslut att göra, att du valt just Loomis alltså..?! ;)

Spöt är något lite styvare i toppen än GLX spöt men inte lika styvt som en NRX. Jag skulle lägga spöt emellan de spöna aktionsmässig även om spöt är närmre Streamdance än NRX. Men linhastigheten som Loopspöt generar är markant högre än vad man får ur en Streamdance GLX trots att aktionen på spöna är hyffsat nära när man vibbar på spöna utan lina. En fördel med det är att man skjuter längre med kortare lina ute med Loopsspöt.

Visst kommer det släppas i två olika aktioner? Det du hade var ett Fast? Fick känna på ett spö hos Thomas B som var betydligt "mjukare" än Streamdance. Fattade som att det skulle komma olika varianter.

Rickard... vilket halvhjärtat försök att försöka underbygga de sanningar jag skrivit. Jag står för det jag sagt sen får de som vill ta till sig det, det är inte mer komplicerat än så när man diskuterar produkter.

Som en parentes kan nämnas att det var över två år sedan jag slutatde på Normark och jag hade fiskat med Loomis före Normark fick den agenturen. Jag gillar bra grejer och extremt många spön från de flesta större varumärkena har passerat mig de sista 20 åren. jag har ingen förståelse för dina argument då jag är helt märkesobunden idag. Mitt intresse ligger i att lyfta fram bra grejer och jag gillar ligga i framkant när det gäller att nyttja nya teknologier. 3M har enligt min mening förmodligen det bästa materialet just nu... men det är ju inte bara Loop som har 3M licens. Hardy, Loomis mfl har det med, fast i lite olika nivåer. Att sen bygga ett bra spö av materialet är en helt annan femma och där får vi se vem som lyckas bäst? Loopspöt i #5 hade i varje fall en aktion och prestanda som imponerade på mig. :)

Jag bara undra... ;)

Du som verkar veta, vissa säger att TFO BVK innehåller detta lim, stämmer det, kan inte tro det!

Själv är jag Sage fan men imponeras ständigt av loop spöna, det tragiska är att trots att man har en grym produkt så är andrahandsvärdet inte speciellt bra, vill man prova nytt och byta så är det en stor förlust med loop. Det går inte spara alla spön.

Är grymt nöjd med mitt Sage One och även mina CTS som ligger bra mycket under loop spöt i pris från USA, är ändå sugen att prova loopspöt om det finns möjlighet och väntar med spänning på testen från Jonas.

Själv är jag Sage fan men imponeras ständigt av loop spöna, det tragiska är att trots att man har en grym produkt så är andrahandsvärdet inte speciellt bra, vill man prova nytt och byta så är det en stor förlust med loop. Det går inte spara alla spön.

Är grymt nöjd med mitt Sage One och även mina CTS som ligger bra mycket under loop spöt i pris från USA, är ändå sugen att prova loopspöt om det finns möjlighet och väntar med spänning på testen från Jonas.

Du har en stor poäng i den frågan, andrahandsvärdet är verkligen ingen hit.

Ett SAGE ex SP är fortfarande ett spö man får lägga pengar för om man vill ha det. När det gäller Loop så ser man ofta handlar som rear ut nya spöt eller demo med ca 40%, verkar finnas mycket marginal i deras priser

Fishline som man var inne och kollade på hade ett pris på 3749, är detta inköpspriset eller? och utpris till kund 6490, en tanke bara men det säger en del

Edited by MIKAC

Om dom har inköpspris på 3749:- och utpris på 6490:- så säger det att det är en väldigt dålig marginal tycker jag. Mycket lägre än normalt i branschen.

Jag har ingen aning, jag bara spekulera eftersom det var det priset som stod.

Hur som helst!!!

Jag är nöjd med min BVK, den som vill lägga flera tusen på ett spö skall göra det oavsett märke, det är inte spöt som avgör om man är en duktig fiskare eller kastare.

Hur som helst!!!

Jag är nöjd med min BVK, den som vill lägga flera tusen på ett spö skall göra det oavsett märke, det är inte spöt som avgör om man är en duktig fiskare eller kastare.

Undrar nästan om nån får betalt för varje gång BVK nämns:)

Med kärlek för konsten Andreas

tyvärr inte men spöt är sjukt bra och tar man med prisbilden så är det fan ännu bättre!

tyvärr inte men spöt är sjukt bra och tar man med prisbilden så är det fan ännu bättre!

Håller fan med där. Provade en 6:a hos Lasse och började fan fundera på varför jag köpte Sage:et.

Sjukt vikket klipp i Bvk:t

Nej.. då har du nog blandat ihop spöna?

Den bild jag fått förmedlad är att Loop bara kommer släppa en aktion i dagsläget och det är den jag har testat. Sen har jag även känt på en snabbare variant som Thomas B hade i samma klass (5), men det var ju bara en prototyp utan någon plan på serietillverkning om jag förstått christer rätt. Jag misstänker att det är det prototypspöt du testat? Visst var det ett bra spö det med men min bild är att det är rätt spö som man släpper om man måste välja. Den officiella 5:an jag testat har en djup och härlig medium/fast fiskeaktion med klart tillräckliga prestanda för att de flesta ska bli mer än nöjda. Det häftiga med materialet i spöt är ju just det att man kan göra ett djupare spö med snabbare linhastighet. Man täcker alltså ett bredare användningsområde utan att behöva tulla på fiskekänslan.

Visst kommer det släppas i två olika aktioner? Det du hade var ett Fast? Fick känna på ett spö hos Thomas B som var betydligt "mjukare" än Streamdance. Fattade som att det skulle komma olika varianter.

Ok, det var en prototyp som jag kände på hos Thomas. Men det som förvirrade var denna butiksannons i kombination med din beskrivning.

http://www.flugfiskekompaniet.se/loop-cross-s1-enhands/918-0

Efter det jag såg live och de beskrivningar jag läst känns det som om ett behov börjat uppstå :D

ja... då kanske man ändrat sig sista veckorna och valt att lansera båda spöna ändå? Det är ju aldrig fel med ett snabbare alternativ för de som vill ha det så varför inte? Jag ska luska lite i det där på måndag...

Kollat runt lite, Loop har sedan tidigare fyra spön till i prisklassen 5 000 till 7 000, så är det här spöet verkligen är ett avsteg för dem?

En teori, som kan vara helt förflugen, är att de tycker att de har kompetens för att slå sig in i premiumsegmentet, och därför satsar på att göra produkter för den lilla del fiskare som uppskattar det allra, allra bästa.

Det finns utrymme, som jag ser det, för ett märke med extrem framkantsimage på premiummarknaden. Är det Loop? De flesta gamla fina brittiska och amerikanska märken satsar ju på den mossiga, antika stilen. Loomis och Sage, i och för sig, är inte jättemossiga. Men kanske stagnerade?

Jag bara gissar.

Känns ju sjukt omotiverat att sälja ett asien tillverkat spö för över 6000kr när Tfo BVK ligger på 249$ och ja det är så bra som de skrivs...

Det kanske finns finansiärer bakom som har räknat lite, kan andra så kan väl vi pengarna skall tillbaka med vinst.

Sage,Loomis,Orvis mfl kan ju få ut dessa pengar för ett spö....

Kanske har varit ett krav för att få kapital, göra Loop till ett premium brand vem vet?

GA

Själv ser jag inte att det är Asientllverkat som ett problem. Undrar vem som har mest motivation att utföra ett bra arbete?

En Amerikan eller en Korean.

Eller tänker vi olika?

Know how kan väl knappast skilja alltför mycket utan det är väl produkterna man jobbar med som kan skilja i kvalitet och mig veterligen är det lättare att reklamera ett Loop än ett Usa byggt(baserat på egen erfarenhet). Loop är oftast villkorslösa vid reklamationer.

Beror detta på att man har en dålig produkt? Nej, snarare på att man har sjukt bra servicemind.

Jag har haft och har LTS spön, detta sitter rec ringar på som det nya känns inte som man har sämre komponenter och klingan har samma 3m licens som lika dyra märken.

Dessa är jämförbara med vilka premiumspö som helst, att dom kostar 6000 beror väl på att dom är deras top of the line produkt.

Även Greyline kostade på sin tid 5-6000

Loop är smarta på att nå ut till sina kunder med flera serier sen förstör dom för sig genom att lansera nya prylar hela tiden och sänker andrahandsvärdet.

Sage nytt6000 sälj nästa år 4500. Loop Nytt 6000 Nytt nästa år 3000

Jag kommer köpa nya nästa år när det är gammalt och spara en hacka :)

Det är klart köper man ett BVK för 249$ behöver man inte tänka på vad man får när det är bytedags man kan ge bort ist:)

BVK BVK BVK

Det kommer en MF i år, F kommer inte förrän nästa år, som läget är nu!? :)

Premiumspön tar förstås tid att utveckla... ;)