Hoppa till innehåll

Vad har ni för hemmavatten och vilka är era favoritflugor där?


Judas

Recommended Posts

"Hemmavatten" i min värld ligger ej för långt bort. Och nu pratar vi Laxfiske och inget annat "trams".

Mina hemmavatten är Lagan som ligger ca 5 minuter från trappan och Stensån som ligger ca 20 minuter bort.

Stensån fiskar jag endast på nystigen Lax och behåller i snitt inte ens 1 fisk per säsong. Detta är sveriges springerå NR1 med nystigen fisk redan i mars vissa år. Oerhört svårfiskad och det är nästan ett måste att känna ståndplatserna en bit upp i ån samt då dessa passeras efter nederbörd om man vill ha chans på annat än "turfiskar".

En liten chans finns om man står på nedersta biten, tex mynningen. Men den chansen att en Lax ställer sig där mitt på dagen i mars eller april är MYCKET liten.

Flugan nr 1 här på detta vårfiske är GP. Har testat mången fluga här genom åren men återkommer alltid till denna ypperliga vårfluga. Senare på säsongen i april-maj så fungerar det mesta i orange eller rött med mycket flash i vingen.

Regnrika somrar så kan man även ha ett ypperligt fiske i de nedre delarna på fin nystigen Lax. Men då fiskar jag ofta med en liten Sunrayvariant på 4-6 cm.

Tänk bara på att vara rädd om denna unika fisk.

Lagan behöver jag väl inte gå in närmare på men här finns det fisk, odlad sådan i överflöd. Förra säsongen fångades ca 3500 fiskar. Bra chans på nystiget från början av april och med en kulmen för stor blank Lax i maj-midsommar.

Mången Laxfiskare med näsan i vädret väljer bort Lagan pga den odlade fisken och inga är tacksammare än vi hemmafiskare. Jag har fångat Lax på många håll runt om i världen men aldrig märkt att fisken skulle vara sämre odlad än vild.

Vill dock påtala att vi ständigt kämpar för att få fiskvägar till stånd samt en naturligt lekande Laganlax åter och att detta är en pågående process.

Vill du komma hit så satsa på maj-junifisket efter den ofta stora blanklaxen. Om du letar lite så behöver du inte trängas utan kan hitta "din" Lax på egen hand.

Flugorna som gäller är de vanliga här på västkusten. Dvs gärna i orange, rött eller gult och gärna med mycket flash.

Har du sedan med dej en intermediate lina och en normalsjunkande dito så behärskar du de flesta situatoner som kan uppstå.

Mvh Mats

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hemmavattnet är Viskan, men det blir en del turer till Ätran och biflödet Högvadsån även under säsongen. Flugvalet är som på många andra ställe GP-flugan på tidig säsong Ir någon annan orangefärgad tub Ir krokfluga. Under sommarmånaderna så har en

Blue Charm Ir Ullsocks i storlek 8 visat sig vinstgivande. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste nog säga att Lungsjöån & Borrsjöån är mina hemmavatten då det är där jag lägger 100+ dagar fiske.

Favoritflugan är "the thing" som min kompis hittade en bindbeskrivning någonstans. Cdc-plupp st 12-20!

Andra bra flugor är f-fly, små spiders(fått fina från Niklas Dahlin), hagborgarn(även niklas syn på hagtornsfluga), tussen(cdc, midge) som är grym!

Harrvatten som blir mest av är Västerdalälven där funkar Coachman alldeles lysande i det oroliga vattnet med den vita vingen.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Måste nog säga att Lungsjöån & Borrsjöån är mina hemmavatten då det är där jag lägger 100+ dagar fiske.

Favoritflugan är "the thing" som min kompis hittade en bindbeskrivning någonstans. Cdc-plupp st 12-20!

Andra bra flugor är f-fly, små spiders(fått fina från Niklas Dahlin), hagborgarn(även niklas syn på hagtornsfluga), tussen(cdc, midge) som är grym!

Harrvatten som blir mest av är Västerdalälven där funkar Coachman alldeles lysande i det oroliga vattnet med den vita vingen.

måste va nervöst att drilla en junilax på en "cdc -plupp i strl.20" ? ;)

Redigerad med Nordström
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Eftersom det mesta fisket sker i Forshaga så spelar flugvalet ingen större roll.

Bara det är storlek 3-6 krokfluga.

Bäst resultat på tidig lax har jag haft på en egen variant på GH.

Sen funkar Moenkorva riktigt bra hela säsongen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskar mest i Örekilsälven med flugor utan något direkt namn men färger som funkat bra för mig är orange, svart och grönt, inga stora undantag mao. Fiskar enbart tub i olika storlek beroende på pool och vattenstånd. intermediatetip sitter oftast på. Inte utan att man längtar efter att jaga majlax nu...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag bort ca 3 min från Säveån (jonsereds vattnet) men jag måste erkänna att jag kommer lägga definitivt mera tid på örekil 2012.

Kör tub till 98%, intemediatespets eller sjunk1/2, funkar bäst för min del.....och sugen är jag som fan!

Förresten när öppnar Örekil?

Redigerad med MIKAC
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Örekil ligger ca 15-20 min hemifrån. Där fiskar jag så mycket jag bara kan. Senaste 2åren har jag legat på latsidan men i år har det tagit fart igen och är redan uppe i 25 hela fiskedagar.

Majlaxen ligger mig varmast om hjärtat och den är värd var ända en sekund av strävan.

Färger som funkar är standard humusfärger. En doldis är dock rosa/vit till sommarlaxen men även lila till mulna dagar och som gryning/skymmningsfluga

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 9 years later...
15 minutes ago, Karl T said:

Återupplivar den här tråden (eventuellt finns andra liknande trådar …): vore kul att höra var och hur folk fiskar största delen av sin fisketid!

Tänker du generellt eller just laxfiske som tråden ligger under?

Jag fiskar ju helst öring och kör torrt till den mån det är möjligt, oftast mellan mitten av april till september. Fångstsättet är för mig viktigare än storleken. Att dänga streamers mitt i natten är inte för mig 😅
I mina trakter blir det i sjö om man vill fiska öring. De flesta öringbäckar verkar ligga i natura-2000 områden så inte ens småöring får man smyga på. Trist då jag föredrar att fiska i strömmande vatten.
Sen blir det en del vid havet efter havsöring (mest i april, sen fokuserar jag på torrfluga förutom sporadiska turer), och det gör jag helst vadande.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

43 minutes ago, Karl T said:

Härligt mix, och tänkte generellt. Missade lax. 

Är det i PnT-sjöar du jagar öring?

Jag är med i en fiskeklubb som har ett gäng sjöar, varav en är tillgänglig med bil (där sätts även regnbåge i 2ggr/år) och resten måste man ta en hajk till (där finns bara öring, vissa har röding men mycket små bestånd). Det har satts i öring en gång i tiden i alla sjöar men de bestånd som finns nu är självreproducerande.

Skulle jag säga ett favoritfluga blir det svårt, då det beror lite på vilka insekter som är i farten vid tillfället. Men en svart klinkhammer strl 14 eller 16 är aldrig fel. Den funkar i 9 av 10 fall.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
1 hour ago, Karl T said:

Undrar om det är samma ställe som TroutH… med Carpe Diem benämner ”öringskogen” på IG – ser inte dumt ut! 

Måste luska reda på om det finns någon liknande klubb i Skåne 🤠

Nix, de är aktiva mer söderut mellan söder om Borås och Göteborg, klubben jag är med i ligger ca 30 min från Trollhättan. Jag har besökt en del av vattnen man kan se på deras IG profiler, men inte den lilla tjärnen. Den tror jag är helt hemlig :) Antagligen är den svår att bevaka från tjuvfiskare, så då det är bäst att hålla truten om vart den är 😄

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

8 minutes ago, Karl T said:

Skulle kunna vara tjärnen i Chasing the Rainbow? ☺️

Japp, precis den tjärnen jag menar (dock inte klubben jag är med i som sagt).
Även Paul som hänger väldigt mycket ihop med TroutH har gjort ett par korta filmer där.
https://www.youtube.com/user/paulthewalls

Redigerad med Lodjur
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...