Hoppa till innehåll

Skeptisk till Skagit


Joakim Wallstén

Recommended Posts

Jag kommer att använda båda typerna till kommande säsong PT/rio kontra skagit. De har olika fördelar beroende på typ av vatten/pooler. Det är min syn att se på det.

Så du har skaffat Skagit nu... ;)

Tack för sist föresten, en trevlig stund i Vindeln :)

Där du och din far fiskade ser jag som ett utmärkt ställe för Skagit

Redigerad med Thomas L
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tyngden och kasttekniken.

Har testat lite på "fulfisket" säsongen som gick. Mest för skojs skull och att lära mig några nya kast. Kan kanske vara nått i vissa speciella situationer, men jag är inte helt såld.

Tycker inte skagit funkar speciellt bra i trånga lägen. För mig kräver skagit märkbart mer fritt utrymme än en normal UH lina.

Tycker även att effekten av en flytande mendlingsbar belly är rätt marginell om det är lite fart på vattnet och man fiskar på lite större avstånd. Det är ju inte så att man kan styra en belly precis hur man vill med 10 meter skjutlina ute.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Så du har skaffat Skagit nu... ;)

Tack för sist föresten, en trevlig stund i Vindeln :)

Där du och din far fiskade ser jag som ett utmärkt ställe för Skagit

Tack själv, hoppas vi träffs igen. Jo det blev ett inköp och i vissa pooler ser jag fördelar med dessa linor och de är inte lika vindkänsliga som tex de vanliga Fs linoorna. Jag har kapat till olika spetsar själv T11, T14, T18 samt T20 i olika längder.

Hoppas du kommer upp till Vindeln i år igen, då kanske vi kan ha en längre pratstund om skagit ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varsågod och reta er ni som vill det.....

Ja, kors i jesse namn vad det plaskar :blink: *not*

Sanningen med Skagit är att det får en nybörjare mycket mindre tröskel att gå över för att få till ett brukbart kast. Lite som Scandi vs. Longbelly. Jag vet en person som fick sin flickvän att börja fiska med Skagit och hon var igång direkt.

Dom som dissar är väl sådana som mest tycker att alla ska gå den lika långa vägen som jag. Precis så dissade väl Longbellyfantaster Shooting Heads när dessa kom mer och mer. Titta på Berne Bringsens reklamfilm för antireversen. Där Vidar Skiri säger om hel DT att:

"Hade det funnits nåt bättre så skulle det uppfinnits för länge sen"

Ja ja vad ska man säga.

Jag har fiskat Skagit lite då och då i tre år och jag använder det där det passar. Låg älv i Norge är ju inte ett ställe där jag väljer Skagit. Inte ens på sommar älv i Norge.

Hemmaplans kanalliknande vatten på zon 1 och 3, där är Skagit bättre an sjunklina, tycker jag. Tom får ett tidigt Ragafiske där andra fiskar sjunklinor. Det är bekvämare med Skagit än sjunk. Känslan av att kunna kontrollera presentationen av flugan ger ett behag i fisket bara det.

Em 50 kubbar på våren så är det väl bara Fence-, Island- och Sea-pool där jag inte skulle kunna välja Skagit får att ta ett annat exempel.

Redigerad med Thomas L
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hehehe...Tänka sig om allt "nytt" inte hade brutit sig igenom så skulle vi fortfarande slita med bambuspön, silkeslinor, klassiska fulldressade flugor, usch dessa sjunklinor som plaskade o skrämde fisken, klumparna som amatörerna tog till för att dom inte kunde kasta ja listan kan bli lång. Huvudsaken att alla trivs o har kul vid sitt fiske med vilka grejor det än utövas:-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tror man måste fundera lite över vad linorna är tänka till, dvs steelheadfiske, och speciellt vintersteelhead. Fiskarna står på 1-2m djupt vatten, som helst inte ska röra sig snabbare än långsam promenadtakt. Ungefär som vårt besfiske altså. Flugorna är av liknande typ som våra, men gärna bundna med ännu med vattensugande material. Är inga lätta små saker direkt.

Flugan ska fiska långsamt, nära botten.

Alla som testat att hiva ut en helsjunklina i stillastående vatten vet vad som händer. Den sjunker, och sjunker, och sjunker... Allternativet är att sätta på något som inte sjunker, men ja, fiskarna står som sagt på botten och vill ha flugorna fiskade långsamt.

Alltså, lösningen blir en flytklump med sjunkspets. Ungefär som när man metar aborre, har man två meter mellan flötet och blyt, så fiskar man aldrig djupare än två meter. Man kommer dessutom ner snabbt.

Vad gäller den hiskeliga vikten, så hänger det nog ihop med gemene mans möjligheter att ladda ett spö, och kanske framförallt gemene amerikan. Dubbelt så tung klump blir enormt mycket mer lättkastat. Man kan helt strunta i hastighetsfaktorn på linan när man kastar, och istället mer eller mindre kasta som med ett kastspö. Enkelt.

Min simpla åsikt i ämnet :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vill man testa köper man dom för 350-500 kr med frakt från USA både Sientific Anglers och Rio Skagit Flight.

sen bara köpa på löpmeter tipparna.

stora vattendrag där man behöver komma ut långt på våren med stora flugor , ja varför inte..

Riktiga män konstruerar (klipper) sina linor själv!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara att klippa förra årets modell, för nu kommer det nytttt och allt gammals är obrukbart! :ph34r:

Men kära Peter du är väl ingen nybörjare i behov av nåt lätt att komma igång med.

Men du är säkert tillräckligt erfaren för att se att Skagit har sina fördlar ibland, skulle jag tro

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men kära Peter du är väl ingen nybörjare i behov av nåt lätt att komma igång med.

Men du är säkert tillräckligt erfaren för att se att Skagit har sina fördlar ibland, skulle jag tro

Absolut, jag säger inget om det! Allt har sina fördelar och nackdelar, gäller långbelly, kortbelly, scandi-klumpar, Skagit mm. Alla är kalasbra till något, men på samma gång så är det inte någon som är riktigt överlägsen totalt sett.

För egen del är jag glad och nöjd med scandi-klumpar till mitt eget fiske, men vet mycket väl att de inte är de lättaste linorna i världen att lära sig kasta så att man kan fiska på alla ställen man vill. Sustained-anchor kast med tyngre klumpar är enormt mycket lättare! Singelspey utan mellanlägg kräver bollsinne samt mycket träning om man ska få det att fungera, skagit går för de flesta att lära sig på någon timme, tillräckligt väl för att faktiskt kunna fiska effektivt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Kan inte säga annat att jag gillar Skagit om inte annat för att det är enkelt och bekvämt. Men det finns ennan annan fördel som jag tycker faller bort i debatten. Speciellt debatten för dom med argumentet som säger att det plaskar och skrämmer..... (vilket jag som använder det ibland inte upplever att det gör värre än när jag har Scandiklump eller hel Speylina)

Det jag märker om jag använder en flytande belly och en snabbsjunkande tip är att även om den inte är lika mendbar som en DT så kan jag menda och styra hur flugan fiskar. Både minska och öka farten på min presentation och ändå få lite djup som är så inne idag (jag tror att det många ggr fiskas för djupt menn det är jag det).

Hur som, är de som dissar Skagit samma klientel som man ser vada halsdjupt för att kunna hänga sin fluga fiskad med en svårkontollerad sjunklina? Hur skrämmer vadning tycker du som beter sig så i så fall? Värre än ett plask invid land? Hur har du som vadar så vårdat vattnet för den som kommer efter? Ja det är frågor som bör tas opp i debatten *yes* Eller är det bara så att vadning är fränt men Skagit och kontrollera flugan är fjoll?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Bara att klippa förra årets modell, för nu kommer det nytttt och allt gammals är obrukbart! :ph34r:

:D

Allt har sina fördelar och nackdelar, gäller långbelly, kortbelly, scandi-klumpar, Skagit mm. Alla är kalasbra till något, men på samma gång så är det inte någon som är riktigt överlägsen totalt sett.

Jupp!

Det jag märker om jag använder en flytande belly och en snabbsjunkande tip är att även om den inte är lika mendbar som en DT så kan jag menda och styra hur flugan fiskar. Både minska och öka farten på min presentation och ändå få lite djup som är så inne idag (jag tror att det många ggr fiskas för djupt menn det är jag det).

Hur som, är de som dissar Skagit samma klientel som man ser vada halsdjupt för att kunna hänga sin fluga fiskad med en svårkontollerad sjunklina? Hur skrämmer vadning tycker du som beter sig så i så fall? Värre än ett plask invid land? Hur har du som vadar så vårdat vattnet för den som kommer efter? Ja det är frågor som bör tas opp i debatten *yes* Eller är det bara så att vadning är fränt men Skagit och kontrollera flugan är fjoll?

Enligt Drugge så är Byskekastet en variant av Perry Poke. Det som avgör hur man kastar är väl inte vad linan eller tekniken heter, utan just hur det ser ut där du fiskar och vad du har för utrustning när du står där. Jag har fiskat ganska mycket med skagit i år i Byskeälven och det jag framför allt uppskattar med dessa linor är att man kan dra ner på tempot i kastningen, att man kan ankra nästan var som helst, vinkla kasten mer, menda flytklumpen på lång lina, hänga flugan på ställen jag annars inte kommit åt, kasta alla möjliga flugor utan att ens fundera på hur lång tafs jag behöver. Dessutom visade det sig att man kan fiska precis som vanligt, men då laddar spöet med c:a 10 gram extra och JÖSSES vad det drar iväg! Det plaskar inte mycket mer än annars, och sedan när har laxar huggit mindre av att det plaskar!? Nackdelarna som jag märkt hittills är att det blir tungt på en 15-16-fotare efter några timmar, och att flugan behöver längre drift för att komma ner på djupet, för jag fiskar sällan med särskilt tunga tuber, men det är ju bra för då har man något nytt att testa i år. :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur mycket tyngre skall en skagit lina vara än en valig skjutklump. alltså om jag i vanliga fall på 15 fotaren kör klumpar mellan 45-50gram och på 12,6 30-33 gram hur tung skagit lina skall jag välja?

Skall testa detta i sommar, plaskningen är jag inte orolig för.

Enkelt uttryckt så bör skagitklumpen (utan spets) väga ungefär som dina vanliga klumpar.

Spets och tafs fungerar som ankare, laddar inte spöet utan dras upp och iväg av klumpen.

Drugge

från 04:15.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • På ett 14' spö där jag vanligtvis har 34-35 gram klump har jag 630 grain Airflo Compact plus kanske 5 m T11. Det blir lite över 50 gram det och det sitter som en smäck.
  • Till ett 15' 10/11 skulle jag kunna gå mot 700 grain Skagitklump.... men jag har kört med 650 till 15' och då gärna 5m T14 och det fungerar finfint. Glöm vikter det är som han Gurun (Dana nånting) sa på Speypages forumet "It's all about line management". Det han sa gäller väl all kastning.
  • Skagit är inget speciellt kast. Det utförs med vad som på utrikiska kallas "sustained anchor cast" för och inte knäcka spön. Dvs alla kast utom snakeroll och single spey (och dess varianter för den petige). Typ Circle C/Snap T, Dubbel spey, Perry poke etc. Kast som kan utföras med alla linor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...