Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hejsan alla edgare!

Nu när det är minus 16 ute så känns sommaren långt borta.

Men jag har börjat fundera på om man kanske skulle ängna det så kallade hemma plans fisket åt abborren.

Istället för vara och flugfiska i put and take sjöar, där det är lite kast utrymme, mycket folk och trög fisk. Så kanske man skulle söka upp natursköna abborre vatten.

Jag vet att många här på forumet tycker att abborren är något av en skräp fisk och man bara ska fånga ädelfiskar på flugspö.

Men ärligt talat så uppskattar jag mer att få en Abborre i god kondition på 1 kilo än att få en regnbåge eller en inplanterad öring.

Inget ont om harr, öring eller röding. Men jag vill hellre fiska efter vild fisk, och det är lite svårt när man bor som man bor.

Posted

Skulle nog vilja påstå att det är tvärtom. Fler som jagar vild fisk än P&t.

Själv är jag väl en bådeochare, men börjar mer och mer leta vilt...

Posted

Har du ens fått en borre på kilot eller fiskat båge i rätt vatten?

Vad har det med inställning att göra hur stor borre man har fångat eller om man föredrar vildfisk istället p/t och ifrågasätta det

Posted

Vad har det med inställning att göra hur stor borre man har fångat eller om man föredrar vildfisk istället p/t och ifrågasätta det

Han påstår att borrar över kilot slår bågar alla dagar och jag ifrågasätter om han ens har tagit någon vettig fisk av vardera.

Posted

Har du ens fått en borre på kilot eller fiskat båge i rätt vatten?

Borren kan jag inte svara på för Joels räkning men vart han fiskar båge. Det bästa i den här regionen i allafall.

Kolla min avatar. ;) Såna finns det där.

Posted

Förstår inte om det är en fråga eller ett konstaterande. Hur som så är Abborre en trevlig fisk så kör på. Om du lyckas få en kilosborre så kan du vara mer än nöjd.

När det gäller Båge så kan det nog ha och göra med vart du fiskat nån stans vad vet jag. Jag gillar regnbågsfisket mycket. Är en rickigt lurig fisk att ha och göra med när den gått en stund

Posted

självklart så förstår jag dem som uppskattar bågen. Jag kan säja att jag har ett väldigt fint klubb vatten. Jag har varit i det vattnet bara för att fiska abborre ibland.

dock så tycker jag att det är roligare att fiska abborre, specieltnär dem tar på torrt. det händer liksom mer då.

Posted

Om jag fiskar Abborre så är det för att jag gillar att hetsa dem till hugg...trigga den uråldriga jaktinstinkten. När jag kan se att de inte vill...men så triggar jag dem och de blir helt vilda... Att dra igång en Abborre med hjälp av rätt teknik är kul men inte alltid kopplat till flugfiske för mig. Väldigt sällan kopplat till flugfiske faktiskt. Bästa Abborrfisket i mitt tycke är varma sensommarkvällar, ytfiske med rätt styvt spö. Ett slags vertikalspö med ul-känsla...så kommer de som hajar med ryggfenorna ovan ytan...

Om jag fiskar Öring (eller Harr) så är det för att jag vill inbilla mig att flugor jag binder liknar något dom vill äta och att jag kan klara ut att lösa den gåtan och lura dem att "äta". Därtill kommer den ofta delikata presentationen och "finliret" (som jag tror är huvudorsaken till att jag gillar flugfiske.)

När jag pratar Öringfiske så är det enbart vild Öring jag menar.

Om jag fiskar Regnbåge så är det av abstinens till Öringfisket.

Kanske borde tillägga att jag inte alls ser ner på Regnbågsfiske...verkligen inte. Tycker det är riktigt kul men det är inte Öringfiske...tror nog att de flesta förstår om jag skriver så.

Posted

Fiska abborre är superkul, den är också min favoritfisk. Vacker och finns överallt i alla former (kalfjället räknar jag inte eftersom jag inte fiskar i fjällen...).

Just stimdelen är en extra krydda, minns mina 18 abborar på trettio minuter för några år sedan på en liten streamer. Utvadad i en å.

Öring är också kul och att fiska den i strömmande vatten ger en fin krydda.

Regnbåge har jag bara fiskat på tre ställen:

Min favoritsjö i Bohuslän där regnbågarna är små och fina. Underbart fiske som jag ser fram emot.

En damm i Skåne. Ett fiske där en gång gav en föraktfull blick av en sommarslö regnbåge på min fluga.

Ett grustag i norra Finland. Vi snackar sjuttiotal och på en marknad hade de fyllt en grusgrop med vatten och släppte i en massa regnbågar. Folk fick hyra bambuspön med rödvita bullflöten som de försökte fånga fisken med. Fisken hade ställt sig i mitten vid botten förstås...

Farsan frågar om jag inte skall visa hur man fångar regnbåge, en utmaning som mina släktingar naturligtvis hörde. Fram med mitt haspelspö och på med gldflöte ställt på tre meter. Kastar ut i mitten och efter en kvart hade jag fångat fem regnbågar. Stor folksamling bakom mig och klappar på axeln från släktingarna som tyckte jag gjort bra ifrån mig bland deras bekanta på mässan... Jag tror det var jag som införde det moderna metet i Finland :D

Posted

Fiska abborre är superkul, den är också min favoritfisk. Vacker och finns överallt i alla former (kalfjället räknar jag inte eftersom jag inte fiskar i fjällen...).

Just stimdelen är en extra krydda, minns mina 18 abborar på trettio minuter för några år sedan på en liten streamer. Utvadad i en å.

Öring är också kul och att fiska den i strömmande vatten ger en fin krydda.

Regnbåge har jag bara fiskat på tre ställen:

Min favoritsjö i Bohuslän där regnbågarna är små och fina. Underbart fiske som jag ser fram emot.

En damm i Skåne. Ett fiske där en gång gav en föraktfull blick av en sommarslö regnbåge på min fluga.

Ett grustag i norra Finland. Vi snackar sjuttiotal och på en marknad hade de fyllt en grusgrop med vatten och släppte i en massa regnbågar. Folk fick hyra bambuspön med rödvita bullflöten som de försökte fånga fisken med. Fisken hade ställt sig i mitten vid botten förstås...

Farsan frågar om jag inte skall visa hur man fångar regnbåge, en utmaning som mina släktingar naturligtvis hörde. Fram med mitt haspelspö och på med gldflöte ställt på tre meter. Kastar ut i mitten och efter en kvart hade jag fångat fem regnbågar. Stor folksamling bakom mig och klappar på axeln från släktingarna som tyckte jag gjort bra ifrån mig bland deras bekanta på mässan... Jag tror det var jag som införde det moderna metet i Finland :D

Hahaha :D

• 1 year later...
Posted

Jag vet att många här på forumet tycker att abborren är något av en skräp fisk och man bara ska fånga ädelfiskar på flugspö.

Jag tycker regnbåge är en skräpfisk och att abborre är en ädel fisk. Smaken är som baken. :)

• Like 1