Jump to content
Sign in to follow this  
Guest Säta

Ditt bästa minne från laxsäsongen 2011?

Recommended Posts

Guest Säta

Hur lyder det?

Har du inget - var tyst eller starta en egen tråd B)

Edited by Säta

I år var det också årets största.Det är första halvan av juli. Hade tidigare på dagen fått och återsatt en fin mellis i första repan efter mindre än 5 min fiske. Fiskade denna dag ensam på kortvatten högt upp i älven. Älven gick hög och fin. Fram emot halv tolv på kvällen hänger jag åter på årets fluga, Judas skapelse "blue evening" som gav mellanlaxen tidigare på dagen och också gett mig en fin junilax i Orkla. Mitt i poolen ser jag en lax visa sig, rör mig metodiskt närmare och exakt där det borde fullkomligt exploderar älven då en lax i hög fart (det är djupt på platsen, riktigt djupt) kommer rakt underifrån och flyger som en torped meterhögt rakt upp i luften. Jag blir så paff av tokhoppet att det tar några sekunder att fatta vad som hänt trots att rullen låter ilsket. Därefter vidtar den näst brutalaste laxfight jag upplevt. Flera hopp, två långa rusningar där mycket backing är ute och massor med kortare rusningar än hit och än dit. Laxen är långt nedströms, den hoppar vid andra sidan älven flera gånger, den är nästan inne vid mina fötter och den lär långt uppströms och hoppar även där. Jag tycker mig flera gånger känna hur laxen stångar huvudet i bottenstenarna så det rister i prylarna. Jag står djupt utvadad och är ensam på detta höga vatten är poolen bökig för att inte säga jävligt bökig att landa fisk i. Djupt ända in till land och massor med överhängande träd. Till slut verkar laxen ändå lite spakare och jag "walk the dog" vadar upp ganska långt uppströms där det finns en liten grästäkt bank kvar av land som inte täcks av allt för mycket trädöverhäng. Här får laxen åter nytt liv och lever rövare ett tag till innan jag tillslut lyckas baxa upp den på den lilla gräsplätten.

9,2kg med äggsträngade löss mer än 5 mil upp från havet!

post-594-0-82518000-1327410934_thumb.jpg

en kväll i stjördal då allt bara stämde tredje kastet nöp det i en mellis ´. o lite senare på kvällen nöp storaset i som rätade krokarna........hade kontakt med fisk i så gott som varje repa.

Kompisen fick sitt livs fisk och höjde sitt personbästa med ca 10 kg. Alla andra minnen bleknar i jämförelse men jag blev väldans glad för att jag fick några fiskar i "den lilla halländska ån", allra roligast var den som var lusad den 29 september.

En halvbra säsong. Vet inte vad bästa minnet är men 3 händelser kommer jag minnas länge. I norra Norge drog jag på mittlivs lax. Telefonen ringde och jag hade spöt i armhålan när det började strama i. När jag lyfte spöt hoppade en gigantisk lax 3 ggr nära mej (jag uppskattade den drygt130 cm). När jag fick kontroll på grejorna och spände på stack den flera hundra m ner på fel sida om en ö. Där gick den på grund och simmade tillbaka och jag fick in all lina och började tro på det här. Då vände den igen och stack i rätt fåra, jag sprang och med över 300m lina ute försvann trycket. 0,50 tafsen var avsliten och det var grönt slem på knutarna, den hade tagit hjälp av en sten. Dagen innan hade jag en liknande händelse med en något mindre lax. Jag har fortfarande mardrömmar av händelsen ibland och kommer nog ha det länge.

Hemkommen bytte jag bara kalsonger och drog själv iväg norrut 115 mil. Jag ville ha lite revanch. Köpte kort till en älv jag aldrig fiskat och nu vände turen med besked. 6 laxar i bra storlek i snabb följd gjorde att man hamna bland molnen. Fortsatte till ett Beiarn som fiska allt annat än bra. Men flytet bara fortsatte det bara högg och högg. Jag gillar inte fisketävlingar men helt plötsligt var jag med i en laxfestival där laxkung skulle utses. Störst fisk allt tillåtet. Med mitt flyt fick jag givetvis säsongens största fluglax för älven och vann. När jag var som högst i laxruset började galningen i södra Norge att skjuta och all glädje försvann. Jag blev ledsen tappade allt sug fick lappsjuka och åkte hem efter bara 3 fiskedagar.

Sista minnet. Jag ville försöka fånga en vild nystigen höstlax i Norrland. Första dagen högg till sist en stor fisk min Bananfluga och den kändes betydligt aggresivare än de färgade jag tagit tidigare under dagen. Efter en stund kunde jag landa en fantastisk bred silverblank hona. En Shortcut S6/7 med 15 fot tafs var modellen :) Det var den 15 okt med 4 grader i vattnet.

Härliga berättelser Micke!

Har varit igång från 27/4 till 1 november i år. Det var ju inte så mycket fisk i byskeälven under sommaren men från och med mitten på Augusti har jag varit i fisk varenda fisketur. Säsongen gav 5 laxar på land och den jag kommer att minnas är den 12 kg halvfärgade/olekta laxhanen som jag fick i oktober. En fight som tog knäcken på mina biceps. En hård fight på 30 min. Ett snabbt foto och fisken fick simma piggt tillbaka i det kalla vattnet. Under fighten halkade jag och slog mig halvt fördärvad rakt på svanskotan. Det var bara upp och fortsätta fighten. Det var en riktig gris.

Tappade 6 laxar under sommaren. Lågt vatten och miniflugor.

Hade en oturresa till Beiarelva. Säsongens lägsta vattenföring (10 kubik) och varmt.

Ett litet sidominne var väl när en bäver lyckades fastna på min dubbelkrok storlek 7 i Landfors.

Det var som att kroka på en U-båt. Fick smått panik när jag insåg att den verkade sitta. Den simmade fort nedströms

och jag nöp fast och efter en stund kom linan flygande. Krokarna var rätade. Gubbarna mittemot fick sig ett

gott skratt. Det ni. År det någon fler som fått bäver på kroken? ^_^

Edited by Namnbytarkungen

Noterar att det bara är två av inläggen som saknar det efterfrågade.

Har lust att skriva om en fisk jag lät gå tillbaka på lodge pool en sen juli natt som tog på en snabbt fiskande sunray som var en riktig batalj , men sen kom jag på att min hitills största nystigna fisk på 18,4 kilo togs premiären i orkla 2011.

Jag och mina vänner roger och thomas gick ut alla samtidigt när startskottet gick och delade upp oss och vi drog sticka om vem som fick välja plats på sträckan , jag tror roger drog längst han tog nedre partiet och jag tog mitten och thomas högst upp , några kast senare sög det i och jag trodde i början det var liten fisk men efter ett tag kände jag att det var tyngd och det gick uppströmms.. 55 minuter senare ungefär så landar roger den finaste lax jag någonsin sett , snudd på perfektion. inte bara detta som gjorde kvällen så minnesvärd för när det var över så la thomas ut klumpen och skulle börja dra ut skjutlina då högg det en lax på runt 8 kg som efter en dramatisk drill landades på nedre biten.

strax efter detta krokar roger i en lax han drillar i 5 minuter ungefär och det var en gris 15+ såg flertal ggr men den plötsligt lossna den bara.

har många grymma minnen från både gaula och orkla detta år , ser fram imot 2012 :) tack hej

En återutsatt hona på 114 cm och ca 15 kg, på enhandsspö, 0.30-tafs och en liten dubbelkrokad 6:a mitt i natten i Juli uppe i Surna.

Och dessutom min första torrflugelax, en 6,5 kilos blank å lusad!

Edited by Sunray

Mike!

Hade det inte varit för 15 fots tafsen så hade du blivit utan den grymma höstlaxen ;0)

En halvbra säsong. Vet inte vad bästa minnet är men 3 händelser kommer jag minnas länge. I norra Norge drog jag på mittlivs lax. Telefonen ringde och jag hade spöt i armhålan när det började strama i. När jag lyfte spöt hoppade en gigantisk lax 3 ggr nära mej (jag uppskattade den drygt130 cm). När jag fick kontroll på grejorna och spände på stack den flera hundra m ner på fel sida om en ö. Där gick den på grund och simmade tillbaka och jag fick in all lina och började tro på det här. Då vände den igen och stack i rätt fåra, jag sprang och med över 300m lina ute försvann trycket. 0,50 tafsen var avsliten och det var grönt slem på knutarna, den hade tagit hjälp av en sten. Dagen innan hade jag en liknande händelse med en något mindre lax. Jag har fortfarande mardrömmar av händelsen ibland och kommer nog ha det länge.

Hemkommen bytte jag bara kalsonger och drog själv iväg norrut 115 mil. Jag ville ha lite revanch. Köpte kort till en älv jag aldrig fiskat och nu vände turen med besked. 6 laxar i bra storlek i snabb följd gjorde att man hamna bland molnen. Fortsatte till ett Beiarn som fiska allt annat än bra. Men flytet bara fortsatte det bara högg och högg. Jag gillar inte fisketävlingar men helt plötsligt var jag med i en laxfestival där laxkung skulle utses. Störst fisk allt tillåtet. Med mitt flyt fick jag givetvis säsongens största fluglax för älven och vann. När jag var som högst i laxruset började galningen i södra Norge att skjuta och all glädje försvann. Jag blev ledsen tappade allt sug fick lappsjuka och åkte hem efter bara 3 fiskedagar.

Sista minnet. Jag ville försöka fånga en vild nystigen höstlax i Norrland. Första dagen högg till sist en stor fisk min Bananfluga och den kändes betydligt aggresivare än de färgade jag tagit tidigare under dagen. Efter en stund kunde jag landa en fantastisk bred silverblank hona. En Shortcut S6/7 med 15 fot tafs var modellen :) Det var den 15 okt med 4 grader i vattnet.

Bästa minnet var från lilla hemmaån där jag o kompisen plötsligt fick uppleva ett bra steg med nystigen mellanlax. De gick genom mynningen och började sedan gå lös på våra flugor. Vi dubbeldrillade, tappade och fick nytt hugg direkt under en och en halv timmas tid innan fisken gick uppöver ån.

HÄRLIGT!

Mvh Mats

Det är inte en dålig bedrift :blink:

En återutsatt hona på 114 cm och ca 15 kg, på enhandsspö, 0.30-tafs och en liten dubbelkrokad 6:a mitt i natten i Juli uppe i Surna.

Och dessutom min första torrflugelax, en 6,5 kilos blank å lusad!

Det måste ha varit när vi var i Lainio och kommer till Lavvun efter några timmars svingande och får se en rävjävel som snott båda mina nya Skor haha jag jagade den med en sten men icket.

Hur lyder det?

Hej

Mitt absolut göttigaste minnet från säsongen...hade slitit länge för detta :

Så jävla brutalt påslag så man ryser i kroppen än..!!

O sen att kompisen fick kampen på film är ju för bra :)

Vh bonna

Genom gode vännen n'Håkan kom jag iväg på en oväntad Gaulavecka. Mitt bästa minne från denna årets enda vecka var resans tredje kast. Flytlina och liten dubbelkrokad fluga. Snabb poppig ström. Laxrygg. Sänkt spö. Fast fisk. Tre manshöga hopp. 8 kg.

Bara att få veta att allt sitter där trots lite fiske dessa dagar räckte för få mig att ödmjukt gråta... Turen höll i sig med fisk i princip varje dag och någon större som grädde på moset.

M

Edited by Marlodge

År det någon fler som fått bäver på kroken? ^_^

Jag krokade också en i somras. Antagligen på samma ställe som dig.

Hade nästan neggat ihop efter ett antal tappade laxar, var på väg upp till stugan då det plaskade i ögonvrån. Näää, där går det väl ingen fisk ? En till, helt in till land. Jag satt tyst i bilen. Mmm, såg du också de där ? Frågar polarn. Mmmm.

Efter middag smög jag ner i poolen och fiskade kort, kanske 3 m klump + tafs. Ingenting... Jag gick tillbaka, superkortrepa, max 10 kast. En rygg, ett plumps. Ok. Jag smög fram, drog ut nån meter till, vinklar ut. Smack. Efter en hygglig drill landar jag en blygsam 7-8 kg lax som värd sin vikt i Norska kronor. Givetvis bet den i en minibanan.

efter att ha tappat 7 stora fiskar under sässongen 2011 så blev jag räddad av en fin färgad och olekt laxhane på strax över 9kg i första repan på livesand(örekil) en mulen morgon. enhands och 0,33 tafs. de vart en frälsning. tappade senare samma dag en silverblank mellanlax samt en färgad sugga som va bra stor.

för övrigt var det en dag i juni då jag drog i 5öringar en förmiddag och fortsatte resten av sässongen dra en hel del öring i örekil och fick en låga av hopp att tändas att kanske öringen är påväg tillbaka till älskade örekil :)

Blir mina två blank laxar från en älv i Västerbotten som inte håller värst mycket lax. Då hoppet börjat sina och den där kusliga känslan infunnit sig så vad det dags att prova stället som man så tålmodigt låtit sig vänta att fiska. Tredje utlägget suger det i tungt och efter att tag ligger den där och man kan pusta ut. Mitt i natten ser polaren en fisk rulla på sidan som jag står på fast en bit längre ner. Jag lägger ut och fiskar djupt i hålan då linan fiskar in mellan två stenar, så ser jag en lax som plötsligt står med halva kroppen upp ur vattnet och den stora sjärtfenan vajandes i luften. Det suger i tungt då laxen tar flugan och efter några långa rusningar och en förflyttning ca 100 meter längre ner så landas den. Dessa två blank laxar vägde in på 9,5 samt 11,5kg.

Guest Säta

häliga historier :) ville bara tilläga att min fisk naturligtvis fick återvända ner i älven :)!

Hur lång var den då?

Tyvärr måste jag säga att bästa minnet från laxfiskesäsongen 2011 för min del, måste nog vara då isen la sig på kalixälven så man kunde glömma den säsongen och gå vidare! :(