Jump to content
Sign in to follow this  
T3

T3's Kastträning

Recommended Posts

Ja tyckte du surra om spjutteknik men de här e ju rena svansjön baletten ;d

Hur ska de här sluta..

:P Alltid bra med många tekniker i bagaget ;)

Inte lätt att träna i kylan (vill ha vår) :P men det har blivit några pass focus på teknik sen blir det alltid lite längre kast!

Väntar in ny barrio som jag skall jämföra mot en ny ed, skall bli kul att se om det blir någon skillnad i distans mellan dom!

Lite uppvärmning innan träningspasset! ;)

Ser ut att vara ett långt kast. :P

//Christer

Fin teknik, ibland är det bättre att köra pantomim än skarpt, jag gillar inte ordet muskelminne eftersom muskler inte har minne men ändå... att öva in rörelsemönster är enklare utan en krånglig lina.

Ser ut att vara ett långt kast. :P

//Christer

Grymt långt! :D Blir lite uppehåll med kastande(sjuk) får studera lite teknik i stället, och fundera på det man kan förbättra+

lite linvård!

Tack Staffan! Håller med alltid lättare utan spö och lina ;)

Konsten är att få det att fungera med spö och lina! :)

Tack Staffan! Håller med alltid lättare utan spö och lina ;)

Konsten är att få det att fungera med spö och lina! :)

Och absolut mkt billigare,du har kommit på de... Luftcasting! Något för mig utan pengar :P

Blev ett rejält pass på över 3timmar skulle bara ut 1 timme. ;) Ryggen har krånglat i 3 veckor men inga problem nu :D Skönt att va igång igen!

Det gick hyfsat med längsta kast på 38,7m med edn, ganska många kast på 37+!

Hade ett kast med barrion som backingen gick halvvägs ut i spöt men tyvärr sidomotvind o linan tvär vände i sidled,kunde gått långt,blev 38m.

Testade vänstern också i 5minuter, blev ett kast på 33m. Riktigt kul med vänstern har mål 36m i år!

Nu blir det bara lite finjustering i veckan till tävlingen i Göteborg o hoppas man hittar storform!

Grymma längder! Jag var också ute någon timme idag, det gick hyfsat men inga 37+. Var väl iofs inte nåt distanspass men det är ju omöjligt att inte testa hur långt linan vill flyga.

Grymma längder! Jag var också ute någon timme idag, det gick hyfsat men inga 37+. Var väl iofs inte nåt distanspass men det är ju omöjligt att inte testa hur långt linan vill flyga.

Thx Staffan! Jo det e svårt att bara kasta korta kast, men nyttigt det med! Lite kul med dom längsta kasten är att man tycker att man inte

tog i speciellt mycket, så blir man förvånad när man går efter måttbandet och mäter ibland! :D

Thx Staffan! Jo det e svårt att bara kasta korta kast, men nyttigt det med! Lite kul med dom längsta kasten är att man tycker att man inte

tog i speciellt mycket, så blir man förvånad när man går efter måttbandet och mäter ibland! :D

Ja, jag tror det är en kombination av några saker. Man gör det mesta rätt och då krävs inte så mycket kraft, eller omvänt, man tar inte i så mycket och då är chansen att man gör allt rätt större ^_^ Också att ibland blåser vinden lite bättre, ibland lite sämre. Vid min egen kastning har det ganska stor betydelse på 30+ kasten. Mitt längsta igår var nog en 120 fotare, jag har gamla markeringar och lyktstolpar som jag kan utan och innan, inget måttband dock. Många talar om luftens täthet och fuktighet, jag tror det kan spela viss roll men i väldigt många fall tror jag man misstar sig och skyller på lufttryck och fuktighet där vinden spelar större roll. Det är mina egna erfarenheter i alla fall. Det är ingen slump att det skiljer drygt 5 meter mellan inomhusrekord och utomhusrekord. Lufttrycket är i alla fall det samma inne och ute, fuktigheten kan väl variera lite kanske men det som varierar väldigt mycket är just vinden. Har du gjort 40 m ännu Seppo? Du verkar ju stabil på 38 meter och det är ju sjukt imponerande. Jag hade en serie förra sommaren där jag gjorde en 15 kast på 37-38 innan jag satte mitt enda uppmätta kast över 40 m. Då blev jag liksom nöjd och backade och arbetade med kvalitet i stället för maxlängder. Nu börjar det klia i distanstarmen igen :D ja ja, kör hårt och jag håller med Tårta, du blir farlig i år.

Vh

Staffan

Ja, jag tror det är en kombination av några saker. Man gör det mesta rätt och då krävs inte så mycket kraft, eller omvänt, man tar inte i så mycket och då är chansen att man gör allt rätt större ^_^ Också att ibland blåser vinden lite bättre, ibland lite sämre. Vid min egen kastning har det ganska stor betydelse på 30+ kasten. Mitt längsta igår var nog en 120 fotare, jag har gamla markeringar och lyktstolpar som jag kan utan och innan, inget måttband dock. Många talar om luftens täthet och fuktighet, jag tror det kan spela viss roll men i väldigt många fall tror jag man misstar sig och skyller på lufttryck och fuktighet där vinden spelar större roll. Det är mina egna erfarenheter i alla fall. Det är ingen slump att det skiljer drygt 5 meter mellan inomhusrekord och utomhusrekord. Lufttrycket är i alla fall det samma inne och ute, fuktigheten kan väl variera lite kanske men det som varierar väldigt mycket är just vinden. Har du gjort 40 m ännu Seppo? Du verkar ju stabil på 38 meter och det är ju sjukt imponerande. Jag hade en serie förra sommaren där jag gjorde en 15 kast på 37-38 innan jag satte mitt enda uppmätta kast över 40 m. Då blev jag liksom nöjd och backade och arbetade med kvalitet i stället för maxlängder. Nu börjar det klia i distanstarmen igen :D ja ja, kör hårt och jag håller med Tårta, du blir farlig i år.

Vh

Staffan

När det gäller vindar/temperatur tycker jag mig ha tydliga egna erfarenheter av "bärande" förhållanden. När marken är förhållandevis kall och solen värmer och bildar en slags termik kan kasten flyta riktigt långt och man undrar vad som egentligen hände. Limhamnsfältet i Malmö som är en anrik kastarena och bjuder på dessa förhållanden tämligen ofta. Inte bara castingfolket utan även en legendar som Ricky Brush utnyttjade detta i sina rekord kast.

Blev ett rejält pass på över 3timmar skulle bara ut 1 timme. ;) Ryggen har krånglat i 3 veckor men inga problem nu :D Skönt att va igång igen!

Det gick hyfsat med längsta kast på 38,7m med edn, ganska många kast på 37+!

Hade ett kast med barrion som backingen gick halvvägs ut i spöt men tyvärr sidomotvind o linan tvär vände i sidled,kunde gått långt,blev 38m.

Testade vänstern också i 5minuter, blev ett kast på 33m. Riktigt kul med vänstern har mål 36m i år!

Nu blir det bara lite finjustering i veckan till tävlingen i Göteborg o hoppas man hittar storform!

Snyggt jobbat Seppo, såg redan i fjor i Ryd att du hade det i dig.

Du har 40m när som helst.

Lycka till i Göteborg.

//Christer

När det gäller vindar/temperatur tycker jag mig ha tydliga egna erfarenheter av "bärande" förhållanden. När marken är förhållandevis kall och solen värmer och bildar en slags termik kan kasten flyta riktigt långt och man undrar vad som egentligen hände. Limhamnsfältet i Malmö som är en anrik kastarena och bjuder på dessa förhållanden tämligen ofta. Inte bara castingfolket utan även en legendar som Ricky Brush utnyttjade detta i sina rekord kast.

Intressant Ola, termik har ju med vind att göra men jag hade inte tänkt att det kan bildas uppvindar, men det kan det säkert. Det är ju så sjöbris uppstår. Ricky Brush tog väl annars mer än termiken till hjälp ;)

Intressant Ola, termik har ju med vind att göra men jag hade inte tänkt att det kan bildas uppvindar, men det kan det säkert. Det är ju så sjöbris uppstår. Ricky Brush tog väl annars mer än termiken till hjälp ;)

Givetvis har jag inga uppmätta jämförelser men att de förhållanden som rådde i Limhamn var vida känt just för de stigande vindarana. Vid tvåhandsflugalängd där ett normalt vinnarresultat var kring 85m brukade vinnarkasten inte sällan bli strax under 100m. Har själv kastat en bra bit över 100m där. Nu talar vi såklart om 120g och 18 fot. Jo han Ricky hade ju lite fuffens för sig har jag hört :wacko:

Vh

Staffan

Visst har vinden stor påverkan på kasten :)Sitter inte bakkasten när man har medvind, då blir det tufft att kasta långt!

Har 4dm kvar till 40m men snart så ;) Har ett mål att klara 42m i år!

Stabil på 38m inte än kanske vissa stunder!

Hade ganska motigt idag fick slita för 37,90m som bäst!

Klart du skall över 40m igen Staffan! ;)

Edited by T3

Snyggt jobbat Seppo, såg redan i fjor i Ryd att du hade det i dig.

Du har 40m när som helst.

Lycka till i Göteborg.

//Christer

Tack Christer!

Visst har vinden stor påverkan på kasten :)Sitter inte bakkasten när man har medvind, då blir det tufft att kasta långt!

Har 4dm kvar till 40m men snart så :PHar ett mål att klara 42m i år!

40+ kommer i helgen :) Lycka till!

Tackar! Ja man vet aldrig men tävling är annat!

Håller med, det är något helt annat än träning. Det är när man tävlar man ska kasta som längst :P

Har 4dm kvar till 40m men snart så ;) Har ett mål att klara 42m i år!

Grymma längder. Ska bli kul och mötas på tävling. Roligt och se att det blir fler och fler som tränar hårt. Sporrar en annan att träna ännu mer. Det är det som driver sporten framåt. Konkurrens och tufft motstånd. Man blir inte bättre genom att tävla mot svagare motstånd.

42 meter är sjukt långt. Jag tänker inte ens försöka att nå det i år :D

Tack Sasse! Hoppas kunna ge lite motstånd på tävlingarna i år! Måste helt enkelt tävla för att utvecklas :)

Var ut en sväng idag i dom jobbiga vindarna med barrion som måste smörjas, blev 4minuters kast ronder o fick till 38m i nästan varje rond!

Blir ett pass i morgon också med ny smörjd barrio och seatrout som jag inte kastat på 4månader :P Blir intressant att se hur det fungerar!