Hoppa till innehåll

Fiskekort som friskvård!


Marcus

Recommended Posts

Hej!

Nu är jag ny här på forumet, men har inte hittat någon tråd om mitt ämne, så jag postar och så får vi se om jag är rätt.

Jag började flugfiska för ett år sedan ungefär, och diskussionen dök upp när jag och en kollega funderade på vad vi ska lägga våra friskvårdspengar på, och började då diskutera om att det borde gå att få in fiske som friskvård. Tidigare har jag fiskat mycket i Vänern och på västkusten, varför jag inte tidigare tänkt på det.

Sagt och gjort, jag började söka runt och hittade en sida där Sveaskog ville driva igenom fiskekort som friskvård till sina anställda. Ringde upp det företag som har hand om deras friskvård, men fick där svaret att de inte hade lyckats, jag blev dock inte nöjd med svaret. Så efter många timmar på skatteverkets hemsida om vad som omfattas av friskvård, hittade jag inte något där det uteslutande säger att man inte får använda friskvård till fiske.

Jag mailade då med Skatteverket och fick till svar att det inte anses som friskvård, utan det ses som en inbesparing av personliga levnadskostnader. Jag svarade då och frågade vad som skiljer ett gymkort mot ett fiskekort ifråga om inbesparing om personliga levnadskostnader. "Att du får napp, och tar med dig fisken hem", blev svaret. Det är alltså Skatteverkets ställning i frågan. Jag har dock svårt att acceptera det svaret, varför jag postar det här. Är det någon av er som har försökt med detta? Jag tycker att när körsång, yoga och massage går som friskvård, borde det gå att driva igenom fiske. En inbespring av perosnliga levnadskostnader vettefan, vill jag ha fisk, blir det billigare att köpa den direkt affären. Att se fisket på det viset känns också väldigt förlegat, sportfiske bedrivs oftast som C&R, vilket dödar deras resonemang.

Att sporter där utrustningen är dyr inte ingår (ex alpint och golf), blir också väldigt subjektivt, köper du spö på Lidl är utrustningen billig, så det köper jag inte heller.

Genom fskekortet ges du rätt att fiska i en specifik sjö eller vattendrag, du blir inte medlem (som inte går att dra av via friskvård). Jag kan inte, hur jag än vrider och vänder på det, se att ett fiskekort inte ska ingå som friskvård.

Vad tycker ni? Vore kul att höra några synpunkter på detta i min kamp mot Skatteverket.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Intressant ! Det borde gå att få igenom. Ska ta upp det här med några revisorer i min omgivning.

Ett fiske evenemang kan ju dras av , om man köper ett helt paket av en guide t. ex. Det kanske hellre blir en konferens, när jag tänker efter.

Skatteverket har i många frågor inte rätt, även om de fattar beslut. Det är ibland rätt jobbigt att kämpa emot, men trägen vinner !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara önska lycka till och gratulera vid eventuell framgång!

Det finns saker som generellt gäller vid friskvård som du inte nämnt - frånsett ev gratis mat.

Skatteverket vill framför allt att det skall vara kollektivt och lätt tillgängligt utan direkta utrustningskrav. Det får inte vara lyxbetonat heller för den delen. Hela personalstyrkan skall kunna deltaga och ett pass bör kunna fixas på lunchen :)

Typ så är det....

Och än så länge tycker Skatteverket att de är generösa då de inte anser att friskvård är en rättighet.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag försökte få igenom det där jag jobbar nu, stångade mig blodig mot en vägg!

Det är tyvärr nog bara att lägga ner, jag försökte även få med mig ansvarig för FV så de själv kunde se att vada 200 meter är ingen picknick eller överallt man går runt!

Men jag är inne på din linje varför inte kan man tycka, speciellt med de senaste rönen att fiske reducerar risken för hjärtproblem !

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På företaget där jag arbetar får vi tillbaka utlägg för bl.a fiskekort,dock max 1200kr/år.

Det är också två helt olika saker med vad man faktiskt gör och vad Skatteverket tillåter...

...och så länge skattmasen inte frågar så är ju allt lugnt :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara önska lycka till och gratulera vid eventuell framgång!

Det finns saker som generellt gäller vid friskvård som du inte nämnt - frånsett ev gratis mat.

Skatteverket vill framför allt att det skall vara kollektivt och lätt tillgängligt utan direkta utrustningskrav. Det får inte vara lyxbetonat heller för den delen. Hela personalstyrkan skall kunna deltaga och ett pass bör kunna fixas på lunchen :)

Typ så är det....

Och än så länge tycker Skatteverket att de är generösa då de inte anser att friskvård är en rättighet.

Ja det är lite tvetydigt att det ska vara kollektivt, det sker ingen uppföljning om att friskvård sker kollektivt, och även om skv önskar att det är så, är det nog troligtvis få friskvårdsbidrag där personalstyrkan tränar i grupp, men det är ett rent antagande från min sida.

Lyxbetonat är ett subjektivt ställningstagande, för att dra en möjligtvis förhastad jämförelse kostar nog vikterna på gymmet betydligt mer än ett flugspö när det kommer till utrustning.

Att friskvård inte är en rättighet är ett argument som är svårt att slå hål på, det skulle behöva undersökas:)

Tack för synpunkterna förresten!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är också två helt olika saker med vad man faktiskt gör och vad Skatteverket tillåter...

...och så länge skattmasen inte frågar så är ju allt lugnt :)

Det har du rätt, det blir nog svårt för arbetsgivaren att förklara det utlägget, men enda sättet är ju att få avslag och få det prövat, så vi kanske kan hoppas på ett pilotfall:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lyxbetonat är ett subjektivt ställningstagande, för att dra en möjligtvis förhastad jämförelse kostar nog vikterna på gymmet betydligt mer än ett flugspö när det kommer till utrustning.

Den jämförelsen är felaktig. Vikterna på gymmet ingår i avgiften och är ingen personlig utrustning. När du löser fiskekortet så är det bara fiskerätten du får. Ingen utrustning ingår i denna avgift.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

.....dessutom är hela regelverket kring friskvård väldigt subjektivt. Det är upp till företaget att motivera avdraget.

Förutsättningarna för avdrag har också uppdaterats rejält genom årens lopp så det är inte omöjligt att även fiskekort kan inbegripas framöver :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grundtanken i hela skattelagstiftningen är "Kostnader som är nödvändiga för intäkternas förvärvande är avdragsgilla"

Skulle vinsterna i företaget öka bara för att man bjuder personalen på fiskekort?

Kan du påvisa denna effekt så lär kostnaden bli avdragsgill!

Hela grejen med friskvård är ju naturligtvis att minimera sjukfrånvaro och från början så var det enbart "Friskis&Svettis" och liknande som var genomförbart...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Den jämförelsen är felaktig. Vikterna på gymmet ingår i avgiften och är ingen personlig utrustning. När du löser fiskekortet så är det bara fiskerätten du får. Ingen utrustning ingår i denna avgift.

Sant, men kan man då komplicera så att det skulle vara skillnad om du med fiskerätten får låna ett spö? På så sätt borde det inte vara någon skillnad sett till rätten att utnyttja träningsredskap och lokal samt fiskevatten och fiskeredskap?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grundtanken i hela skattelagstiftningen är "Kostnader som är nödvändiga för intäkternas förvärvande är avdragsgilla"

Skulle vinsterna i företaget öka bara för att man bjuder personalen på fiskekort?

Kan du påvisa denna effekt så lär kostnaden bli avdragsgill!

Hela grejen med friskvård är ju naturligtvis att minimera sjukfrånvaro och från början så var det enbart "Friskis&Svettis" och liknande som var genomförbart...

Skattelagstiftningen hoppas jag har koll på, och det är just skillnaderna mellan olika former av friskvård som accepteras som skulle vara bra att kunna påvisa. Att kunna påvisa sambandet mellan minskad sjukfrånvaro och friskvård ( i alla dess former) borde inte vara så svår, iaf inte när man sitter här i forumet:) men jag tycker verkligen att det borde gå, får väl anlita några studenter som får lägga fram en rapport om sambandet mellan fiske/friskvård och ökad lönsamhet/minskad sjukfrånvaro:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skatteverkets egen text om det här är som sagt tvetydig och snårig. Och, verkar det, svår för lagstiftarna att ändra på i och med att många fritidsintressen är politiskt laddade. Till exempel golf, där SGF har lobbat för en ändring i många år nu, utan framgång.

För egen del har jag haft problem med detta i andra änden av skalan. På mitt företag får vi 3000 i fv-bidrag. Jag har gått till en sjukgymnast för rehabilitering av ryggen, vilket har resulterat i en ganska saftig sammanlagd nota. För mig är detta friskvård i kubik -- jag blir friskare och mer produktiv om kroppen fungerar bättre.

Men... efter ett massa tolkande av befintliga texter kom vi fram till att detta inte går igenom. Det gör däremot massage, som i och för sig är bra, men i sammanhanget en förbannat lättviktigt grej. Att gå och basta på SATS går naturligtvis igenom också.

Jag önskar all lycka till trådstartaren, det är ett bra initiativ!

/Martin

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Lös ett gymkort och var glad att du faktiskt har bidrag till din friskvård. <_<

Varför? Det finns så många som löser sina gymkort men ändå inte går på gymmet!! Är detta hälsosammt nej endast enligt statistiken.

Varför nöja sig när man kan ifrågesätta, om alla bara tar emot och inte undrar så kommer man ingenstans.

Att du inte har friskvård är ju tråkigt, kanske något för dig att kämpa för ?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Varför? Det finns så många som löser sina gymkort men ändå inte går på gymmet!! Är detta hälsosammt nej endast enligt statistiken.

Varför nöja sig när man kan ifrågesätta, om alla bara tar emot och inte undrar så kommer man ingenstans.

Att du inte har friskvård är ju tråkigt, kanske något för dig att kämpa för ?

Om man har en arbetsgivare som bjuder på fiskekort så är det väl bra, jag har själv haft det en gång i tiden. Och jodå, det var många som tog ut ett fiskekort och inte fiskade heller.

Oavsett gymkort eller fiskekort är det fler som vill ha det när det är "gratis" än om man betalar själv....

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Om man har en arbetsgivare som bjuder på fiskekort så är det väl bra, jag har själv haft det en gång i tiden. Och jodå, det var många som tog ut ett fiskekort och inte fiskade heller.

Oavsett gymkort eller fiskekort är det fler som vill ha det när det är "gratis" än om man betalar själv....

Ahh nu håller jag med dig :)

Tråkigt nog så finns det väl sanning i "gratis är gott sniket är godast"

För min del så tycker jag att man kan få använda fvb till vad man vill så länge det är en "vettig" aktivitet alltså det är inte ok att sitta och pimpla vin på lillatorg :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det gör däremot massage, som i och för sig är bra, men i sammanhanget en förbannat lättviktigt grej. Att gå och basta på SATS går naturligtvis igenom också.

/Martin

Sant, jag har för mig att det endast är "förebyggande" massage som godkänns, vilket inte är så svårt att skriva på ett kvitto...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej. Ta med dig detta och gör ett nytt försök!

Lycka till!

http://www.tomgustavsen.se/?p=923

Fiskehälsningar Tom

Tack! Det ska jag spara och lägga fram. Grunden är dock att jag måste få min arbetsgivare att vilja gå i framkant och att vi därigenom får det prövat, att lägga fram det till en enskild handläggare på skv går inte, har försökt att lobba för förslaget till en kompis som jobbar på verket, men han satte sig, föga förvånande, på tvären:)

Bäst av allt vore om man kunde bilda opinion och ta upp det på agendan, borde inte vara helt grundlöst, det finns ju fler sportfiskare än flugfiskare som kan stämma in i kråksången.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Finns nog en massa arbetsplatser som på något sätt uppmuntrar sina anstälda till att röra sig. Flera yrkeskategorier har även träning i sin tjänst. På Orust har vi möjlighet att få en liten kompentation för olika träningskort. Med ett vidt syn på träning/friskvård/hälsa borde man få till något med sin arbetsgivare. Orust tex arrangerar en friskvårdsdag varje år där man kan prova på olika aktiviteter. Detta för att personalen skall få hälsosamma intressen. Öl-provning finns inte med......

Sen är det väl så att många arbetsplatser ger sina anställda någon for för julprecent? Tänk dig att få fiskekort som precent! Det bör väl kringå eventuella beskattningsregler? Skatt på julpaket finns väl inte? än? :)

Fiskehälsningar Tom

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...