Jump to content
Edgeforum

Fiskekort som friskvård!

Recommended Posts

• Replies 54
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Verkar vars OK nu!

....och dagens pressrelease;    Motionslopp och sportfiske godkänt för friskvårdsbidrag

Jag säger bara ÄNTLIGEN...... Som jag har väntat på detta 😉 Var inne till lönekontoret direkt i förmiddags och meddelade ni kommer få en del fiskekort i höst av mig.

Posted Images

Är det inte snarare Skatteverkets regler som sätter käppar i hjulen än själva arbetsgivaren och hur denne ser på sportfiske?

Skatteverket klassar sportfiske som en aktivitet. Alltså något som inte omfattas av regelverket och inte är godkänt i sammanhanget.

Det vore nog på sin plats att Skatteverket uppdaterade sin syn på vad som är friskvård och inte. Att man inte ersätter tex golf eller alpina sporter är ju helsjukt. Det är ju definitivt motion man ägnar sig åt i dessa fall. Att de anses vara "dyra" är väl helt oväsentligt, eller?

Att man inte får ersättning för utrustning är en sak, det köper jag. Men om den anställde själv står för detta är det väl inte för mycket begärt att man kan få ersättning för de utgifter man har för att utföra själva "aktiviteten". Dvs, ersättning för klubbavgift, kort etc.

Personligen tycker jag att detta borde gälla även för sportfiske. Den anställde står givetvis själv för inköp av utrustning. Men man får ersättning för klubbavgift eller fiskekort som möjliggör att du kan ägna dig åt denna typ av friskvård. Men att få igenom detta är nog lättare sagt än gjort då "aktiviteter" som är "ännu mera" motion/sport än fiske inte ens godkänns i dagsläget.

Man kan ju undra vad avsikten med detta egentligen är? Att folk skall ta ut årskort på gym som de sedan aldrig besöker eller att de skall kunna ägna sig åt något som får dem och deras kroppar att må bra så att de håller sig friska och glada samt fungerar bättre på jobbet?

Jag förstår ju att någonstans måste man dra en gräns. Men ribban är lite väl högt satt tycker jag. Schack är en sport, men inte direkt motion får man väl säga. Dock så anser jag att det i allra högsta grad kan vara friskvård. "Hjärngympa" får säkerligen de som ägnar sig åt det att må bra. Är det inte lite det som skall vara poängen med friskvård?

Finns nog en massa arbetsplatser som på något sätt uppmuntrar sina anstälda till att röra sig. Flera yrkeskategorier har även träning i sin tjänst. På Orust har vi möjlighet att få en liten kompentation för olika träningskort. Med ett vidt syn på träning/friskvård/hälsa borde man få till något med sin arbetsgivare. Orust tex arrangerar en friskvårdsdag varje år där man kan prova på olika aktiviteter. Detta för att personalen skall få hälsosamma intressen. Öl-provning finns inte med......

Sen är det väl så att många arbetsplatser ger sina anställda någon for för julprecent? Tänk dig att få fiskekort som precent! Det bör väl kringå eventuella beskattningsregler? Skatt på julpaket finns väl inte? än? :)

Fiskehälsningar Tom

Det finns mång sidor på detta mynt i praktiken. Många företag ger sina anställda förmåner och betalar skatt sam man skall för det.

Däremot så var ju frågeställningen i tråden om att få fiskekort klassificerat och beskattat som friskvård. Vore nog bra om vi håller oss till det :)

Är det någon som fått detta prövat så skulle jag vilja veta utfallet!!

Även jag har försökt använda friskvårdsbidrag till fiskekort i höstas. HR ansvarige på min arbetsplats tycker lika som jag och försökte få igenom detta med skatteverket men misslyckades.

Å här ser skatteverkets text ut:

post-9925-0-34590800-1327930383_thumb.jp

Även jag har försökt använda friskvårdsbidrag till fiskekort i höstas. HR ansvarige på min arbetsplats tycker lika som jag och försökte få igenom detta med skatteverket men misslyckades.

Vet du på vilket sätt ni misslyckades?

Fick ni förhandsbesked eller var det nederlag vid taxeringsutredning?

Fiske ses väl som lyx-hobby (typ), samma som ridning och tennis kan jag tänka mig. Sen måste man väl ändå fråga sig vart motionen ligger i att fiska, om man nu inte kan påvisa att det faktiskt är 4km kuperad terräng till klubbsjön (psykisk hälsa tror jag inte räknas in i friskvärd)...

Fast för mig är det verkligen in psykiskt hälsosamt att fiska, så det sket sig där med...

:D

Vet du på vilket sätt ni misslyckades?

Fick ni förhandsbesked eller var det nederlag vid taxeringsutredning?

Vi fick förhandsbesked om att det inte är möjligt att använda friskvårdsidrag till fiskekort. Dom hävdade att provats förut och att dom likställde det med materialsporter (golf etc...).

Okej, förhandsbesked baserar sig på gängse praxis.

Skall vi få till en ändring så krävs det en rättslig prövning!

Exakt, ingen direkt skräll att det inte går igenom, man måste hela tiden tänka ¨på att Skatteverket i detta fallet är motpart, dem vill beskatta, vi vill dra av. En rättslig prövning är nog den vägen man måste gå.

Fiske ses väl som lyx-hobby (typ), samma som ridning och tennis kan jag tänka mig. Sen måste man väl ändå fråga sig vart motionen ligger i att fiska, om man nu inte kan påvisa att det faktiskt är 4km kuperad terräng till klubbsjön (psykisk hälsa tror jag inte räknas in i friskvärd)...

Fast för mig är det verkligen in psykiskt hälsosamt att fiska, så det sket sig där med...

:D

Motionen är inte direkt avgörande för om det ska accpeteras eller inte (jämför förebyggande massage och körsång t ex.), men visst kan man hävda att flugfiske är motion, själv förärades man med träningsvärk i biceps efter en dags flugfiske...men det kan ha berott på min dåliga kastteknik :blink:

Sen leder fiske (eller ja, att vara ute i skog och mark typ) till att minska hjärt- och kärlsjukdomar, iaf om man ska tro Sveaskogs uttalande på deras hemsida när frågan var aktuell.

Intressant tanke. Men jag är nog motståndare till att fiskekort skall räknas som friskvård. Utrustningen skall ju knappast vara avdragsgill eller hur? Och fiskekort innebär ju inte att man stärker sin hälsa. Jag har arbetat på avdelningen för folkhälsan i Region Skåne så jag är för allt som ökar folkhälsan. Men jag tycker nog det skall vara en mer direkt koppling till rörelse och välmående. För mig känns det nog som att fiskekort skaffar man ändå och tanken är väl inte att status quo skall finansieras med skattemedel?

Snarare skall avdraget inspirera till mer rörelse och hälsobefrämjande åtgärder.

Jag vet inte. Men det är vad jag tycker. :)

Intressant tanke. Men jag är nog motståndare till att fiskekort skall räknas som friskvård. Utrustningen skall ju knappast vara avdragsgill eller hur? Och fiskekort innebär ju inte att man stärker sin hälsa. Jag har arbetat på avdelningen för folkhälsan i Region Skåne så jag är för allt som ökar folkhälsan. Men jag tycker nog det skall vara en mer direkt koppling till rörelse och välmående. För mig känns det nog som att fiskekort skaffar man ändå och tanken är väl inte att status quo skall finansieras med skattemedel?

Snarare skall avdraget inspirera till mer rörelse och hälsobefrämjande åtgärder.

Jag vet inte. Men det är vad jag tycker. :)

Nej, utrustningen ska inte vara avdragsgill, det håller jag med om. Dock vet jag inte om jag håller med om ditt resonemang angående hälsa; hur säker är du på att det inte stärker hälsan? Vi kan även vända på det och säga att friskvård ska förebygga ohälsa, vilket jag ändå tycker (utan några vetenskapliga belägg för mitt påstående, det jag läst finns här ovan i tråden, samt tidigare internetläsning) att fiske är.

Status quo, beror på hur man ser det; i syfte att förebygga ohälsa kanske man får fler att fortsätta fiska, medan andra kanske börjar. Och en direkt koppling till välmående får jag nog säga att det är, en av de bästa stunderna är väl ändå när man fiskar, annars hade man inte hållt på med det.

När du menar mer rörelse och välmående, hur menar du då? Är det för personer som egentligen inte skulle ha rört på sig? Eller är det att man ska prova andra motionsformer?

För min egen del tycker jag att istället för att ljuga för sig själv och skaffa ett gymkort och tro att man kommer att utnyttja det fullt ut, bör jag kunna använda mina friskvårdspengar till något som jag mår bra av, som jag anser främja min hälsa, alla är inte intresserade av samma sak.

För min egen del tycker jag att istället för att ljuga för sig själv och skaffa ett gymkort och tro att man kommer att utnyttja det fullt ut, bör jag kunna använda mina friskvårdspengar till något som jag mår bra av, som jag anser främja min hälsa, alla är inte intresserade av samma sak.

Hear, hear. +1

• 4 years later...

@ DAP: För många år sedan var Schweiz mycket nära  att uppfylla ditt önskemål. Så en flytt kan fortfarande vara värd att undersöka. Vet inte hur bra fisket är dock.

Bitvis strängt religiöst land, så forellspöt vilar nog söndagar :unsure:   .

Och så gör nog deras administratörer av offentliga friskvårdsbidrag - cirkus hela veckan...

Hade jag inte fiskat hade jag inte rymt så snabbt med rullatorn och gått så mycket på knaggliga stigar efter min hjärtoperation. Läkarna var förvånade och jag var glad. Lever nu på "kemikalie - och flugfiskedriven" övertid.

Jag tvekar inte en sekund på att fisket är så välgörande psykiskt och fysiskt att ett stöd under en rehabperiod vore mycket vettigt.

Hur ett generellt stöd skall utformas känns knepigt. Jag ser framför mig en byråkrati utan dess like (detta är ju Sverige) samt olika särintressen mot varandra. Huvva :unsure:

Stöd fisken och vattnet istället så ökar nog benägenheten att IRL-fiska också.

Edited by Ingemar

Ingemar. Har läst ditt inlägg några gånger men förstår inte vad du vill säga..

Först  - Jag betalar gärna, länge och mycket skatt till hjärtoperationer och rollatorer.

Men, jag har svårt att förstå varför skattepengar skall in och vända i en byråkrati, som sedan återbördar dom till de som väljer att ägna sig åt godkända former av aktiviteter.  Att detta gått byråkratiskt snett, ser man när någon sitter  på skatteverket och beslutar  om : Homepati, Saltrum som avslappning och stresshantering, Örtbad – motverkar ömhet och stelhet i till exempel armar, axlar, ben, rygg, nacke.

Om friskvårdsbidraget vore ett skattefinansierat bidrag, till dom som inte har råd med aktiviteter, som tex att fiska för rehabilitering, vore det en helt  annan sak. Men det är en subvention till dom (oss) som har en löneinkomst. Så länge det är så , vill jag hellre att skatten sänks, så jag kan tänka o välja själv hur jag vill disponera min lön.

Inte jag heller egentligen. Borde inte skrivit - var för trött.

Schweiztexten var ett påpekande om att det finns olika länder med olika frihet att hantera sin inkomst. Som svar på ditt inlägg ovan.

Med resten av texten menar jag:

1. att fiske är hälsobringande på flera plan och därför kunde vara värt en offentlig slant eller avdrag under rehab.

2. jag tycker att krav på pengar till våra vatten och våra fiskar känns som en viktigare fråga att driva än ev subventionering av sk friskvårdsmedel.

Tror att vi tänker rätt lika. Håller med dig om att min formulering igår var mindre lysande. Bestraffar mig själv omgående med en kopp riktigt räligt örtte.

• 4 years later...