Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vad är de bästa metoderna för rödings fiske med fluga i sjöar? Spy ur er allt ni kan på mig för jag behöver alla tipps jag kan få!

Förra sommaren var jag uppe i Saxnäs och fiskade röding och det vart ganska misslyckat, jag krokade inte en röding på fluga så jag gick över till spinnfiske och lyckades få några yngel.

Jag hade ganska mycket påslag på torrflugor men mothuggsreflexen var inte den bästa så det gick ju sådär...

Så nu undrar jag var när och hur jag ska fiska...

När fisk går och vaknar så ska man ju såklart köra med en torris men om det är helt dött på ytan då?!

Ska man köra små våtflugor? nympher? streamers? ska man fiska långsamt? snabbt ryckigt? högt? djupt?

Jag vill veta allt för denna sommar ska jag upp till Saxnäs igen och då tar jag bara med flugspöt!

Posted

Som exempel kan nämnas att en E-12.a stl 12 med guldskalle brukar vara en sjukt effektiv rödingsfluga... Jag brukar köra med vanlig flytlina och en tafsspets på runt 0,20-0,23mm och fiska hem flugan långsamt med en jiggande gång. Fiskar du fjällvatten brukar det vara ganska perfekt och sätta sig högt å spana fisk och sen sightfiskar man med den tekniken... det brukar alltid funka.

post-12-0-54926400-1328202094_thumb.jpg

Posted

om du såg på fisket med william och peter så va själva kruxet bara att fiska där det fanns röding ;)

sen kanske vattentemperaturen styr en aning då rödingen gärna "försvinner" till djupt vatten när det är för varmt i vattnet.

ska du lura en röding som klarat sig hela vintern, från pimplare, i en regnbågssjö i svealand så står du inför ett större problem

än att fiska i "fajtajaure" :)

vill jag fiska röding så reser jag långt upp i landet där det finns röding och gärna under en period då den är aktiv för oss flugfiskare - då brukar man få röding utan krussiduller :)

röding är ju ingen exotisk fisk mer än för oss som bor från typ Sundsvall och neråt i landet.

Okej, skulle gärna se det avsnittet, har du någon länk?

Posted (edited)

Jag brukar sätta mig och vänta in rödingen. I de vatten jag fiskar tenderar de vaka på samma ställen kväll efter kväll - när det mojnat. Då försöker jag räkna ut var de vakar nästa gång och lägger ut en liten torris av en för tillfället (vad jag då tror) gångbar sort... emellanåt funkar det! :)

Edited by jani
Posted

Jag brukar sätta mig och vänta in rödingen. I de vatten jag fiskar tenderar de vaka på samma ställen kväll efter kväll - när de mojnat. Då försöker jag räkna ut var de vakar nästa gång och lägger ut en lite torris av en för tillfället (vad jag då tror) gångbar sort... emellanåt funkar det! :)

okej hoppas jag kommer dit under just det där "ibland" då! :P

Posted

Vänta in Rödingen är viktigt, det kan se helt dött ut. När vinden lagt sig börjar de vaka, brukar finnas ett mönster de simmar efter. Bara lägga ut i dess färdriktning och så slurp.

Vid blåst en Montana, funkar kanon!

Posted

streaking caddis st 16-18 strippa så fort du bara kan fast med små stripp så den nästan hoppar å pauser på några sekunder å sen börjar du strippa flugan igen sen smäller det på å det med råge! Har fiskat röding i många år å massa olika fjäll å det är isär klass det mest effektivaste sättet!

• Like 1
Posted

streaking caddis st 16-18 strippa så fort du bara kan fast med små stripp så den nästan hoppar å pauser på några sekunder å sen börjar du strippa flugan igen sen smäller det på å det med råge! Har fiskat röding i många år å massa olika fjäll å det är isär klass det mest effektivaste sättet!

Okej i vilka väderförhållanden ska jag använda den metoden?

Posted

När rödigen verkligen är på hugget, vilket den ju kan vara i ganska korta perioder, så spelar det inte så stor roll vad man har på tafsen. Till exempel oväder, snö och hagel, eller åskregn, kan få rödingen att vakna till och då gäller det att passa på! Vi hade ett sådant fiske för några år sedan. Vi hade fiskat oss trötta hela dagen, inte ett hugg, men så kom ett varmt regnväder in vid midnatt och plötsligt small det på röding efter röding. Det märkliga var, att trots att vi var tre personer som fiskade med samma flugmönster så var det en av oss som fick nästan alla rödingarna. Kanske berodde det på i vilket vattenskikt han lyckades presentera nymfen, men det var väldigt irriterande efter en stund för oss andra. Flugan var faktiskt en montana. När rödingen annars stryker omkring i stim och lapar knott eller något annat selektivt, då kan man få slita sitt hår. I denna situationen så brukar jag använda en liten svart rackare som jag kallar Parachute. Det är en torrfluga i storlek 16-18. Tunn kropp dubbad av svart CDC. Vinge mitt på kroppen av vitt antrongarn. Svart fallskärmshackel runt vingen. Min erfarenhet är, att får man inte hugg direkt, så är det bara att byta fluga tills man gått igenom hela asken. Två sådana fisken har jag upplevt, båda på patrullerande rödingstim som ignorerade allt i sin väg. Men, den ena gången i en fjällsjö i norra Jämtland, så var det en 3 cm gul skalbagge (!) som fick hårda tillslag. Kanske ljudet när den slog ner i vattnet? Vid det andra tillfället, en solig morgon vid en glaciärälv, lyckades jag till slut få en röding på en fantasifullt mönster som är en kombination av Red Tag och Superpuppan, och den är numera min favorit. Så mitt tips är att när du ser rödingen kryssa omkring så försök hitta en plats att genskjuta den på och testa allt möjligt utan att lägga så mycket tid på ett mönster. :)

Posted

Hej !

Du har fått en rad bra råd om val av fluga, att vänta in rätt tillfälle osv.

Jag bodde tills för ett år sedan i Kiruna ( bodde där i 26 år ) och har haft massor av möjligheter för fiske på röding. Jag valde att fiska efter öring och harr istället och har mest sedd rödingen som en sorts bonus, ibland fiskade jag enbart efter röding men det var i vatten där jag visste att det skulle fungera utan för mycket besvär ( läs o fisk )

Rödingen är en lite knepig fisk, kass på det mesta, inte bra på att konkurrera med andra fiskarter, e´n sak är dock röding bra på och det är låga temperaturer, röding växer och äter när det är kallt = en idealisk pimpelfisk, men det handlar det ju inte om här. På sommaren är rödingen svår, ibland kan fisket bli bra men oftast inte. Troligtvis skulle flugor fiskat väldigt djupt fungera men hur kul är det ? Alltså blir det att vänta ut tills rödingen är i ytan och jagar och ditt kommer den nog inte om för mycket andra fiskar är i farten för rödingen är inte så konkurrensstark ( min gissning ). I vatten med enbart röding går det oftast lättare, sådana vatten ligger oftast ganska högt uppe på fjället så flugfiskesäsonen är kort !

Du skiver att du hade svårt att kroka fisken - jag tror att du har fiskat på mycket små fiskar, om det är fallet så blir det ofta såhär. både små harrar och rödingar kan vara orsak till sådant frustrerande fiske, det kan vara lite svårt att avgöra fiskens storlek på vaken från dessa två arter men det är inte ofta att en fisk ( i rimlig storlek ) inte fastnar. Sker det vill det ofta vara senare på sommaren när vattnet är ganska varmt, då orkar inte fisken så mycket och fisketekniken bör anpassas efter det.

tight lines Steen

post-11411-0-91038900-1328254436_thumb.j

• Like 1
Posted

Muddler! Sen jag ändrade min rödingtaktik från mycket småflugor till muddlers och stora streaking caddis har fångsterna helt klart ökat både numerärt och viktmässigt. Fiskar både statiskt i ytan och stripar hem dem.

Posted

Muddler! Sen jag ändrade min rödingtaktik från mycket småflugor till muddlers och stora streaking caddis har fångsterna helt klart ökat både numerärt och viktmässigt. Fiskar både statiskt i ytan och stripar hem dem.

Håller med om Streaking Caddis, funkar förträffligt på rödingen!

Posted

Gå in på flugor.se och köp några masken i svart, rött och orange!

Sen matar du bara på och drar in i olika hastigheter.

Obehagligt effektivt.

Jag vet, det är roligare med torrfluga...

Kör det om fisken vakar!

Posted

Rödingen är ofta en äkta reflexhuggare. Antingen fiskar man efter reflexhugg genom att använda en del av tekniker och mönster som tipsats om här, Attraktorflugor eller ytflugor och som nämnts, i hög hastighet. Jag kallar det "en på tjugo-regeln). Alltså att kanske en fisk på 20 som du visar upp ett attraktorfiskat bete för hugger på reflex. Ibland fler, ibland färre.

Se bara på hur lätt det brukar vara att fånga röding på stora spinnare i svårfiskade vatten! En spinnare är väl det mest attraktoraktiga bete som finns.

Alternativet är att strikt försöka lura dom genom imitationsfiske. Rödingen äter ofta smått och har ofta lätt att bli selektiv. Antagligen på grund av dess anpassning till karga vatten med få olika sorters byten men vid olika tillfällen väldigt många byten av ett slag. Då slår selektivitetsklockan snabbt in verkar det som, antagligen för att det är mest lönsamt i sådana vatten.

Vet man om dessa regler brukar man också lyckas bra vid rödingfiske!

Vad man själv väljer att använda för tekniker är ens eget val förstås. Jag brukar föredra att försöka lura dom med imitationsfiske först och främst. Det är ju lite det flugfiske ofta går ut på..

Går det alltför trögt så är det mest effektiva attraktorfiske jag vet att använda en snabbsjunkande lina, en bjärt färgad (gärna rosa) streamer med vobblereffekt, sked eller tratt. Och fiska hem snabbt med spöt i armhålan och drag med båda händerna och med korta pauser enligt räknametoden. Ta hem den första kastet efter exempelvis 5 sekunders sjunktid, andra kastet 10, tredje 20 osv. tills du hittat djupet som genererar hugg och fortsätt på det djupet.

Den sista tekniken kräver i likhet med flera andra attratortekniker mycket lite av fiskaren, vem som helst brukar klara av det och det kan vara ganska kul emellanåt!

Posted

Rödingen är ofta en äkta reflexhuggare. Antingen fiskar man efter reflexhugg genom att använda en del av tekniker och mönster som tipsats om här, Attraktorflugor eller ytflugor och som nämnts, i hög hastighet. Jag kallar det "en på tjugo-regeln). Alltså att kanske en fisk på 20 som du visar upp ett attraktorfiskat bete för hugger på reflex. Ibland fler, ibland färre.

Se bara på hur lätt det brukar vara att fånga röding på stora spinnare i svårfiskade vatten! En spinnare är väl det mest attraktoraktiga bete som finns.

Alternativet är att strikt försöka lura dom genom imitationsfiske. Rödingen äter ofta smått och har ofta lätt att bli selektiv. Antagligen på grund av dess anpassning till karga vatten med få olika sorters byten men vid olika tillfällen väldigt många byten av ett slag. Då slår selektivitetsklockan snabbt in verkar det som, antagligen för att det är mest lönsamt i sådana vatten.

Vet man om dessa regler brukar man också lyckas bra vid rödingfiske!

Vad man själv väljer att använda för tekniker är ens eget val förstås. Jag brukar föredra att försöka lura dom med imitationsfiske först och främst. Det är ju lite det flugfiske ofta går ut på..

Går det alltför trögt så är det mest effektiva attraktorfiske jag vet att använda en snabbsjunkande lina, en bjärt färgad (gärna rosa) streamer med vobblereffekt, sked eller tratt. Och fiska hem snabbt med spöt i armhålan och drag med båda händerna och med korta pauser enligt räknametoden. Ta hem den första kastet efter exempelvis 5 sekunders sjunktid, andra kastet 10, tredje 20 osv. tills du hittat djupet som genererar hugg och fortsätt på det djupet.

Den sista tekniken kräver i likhet med flera andra attratortekniker mycket lite av fiskaren, vem som helst brukar klara av det och det kan vara ganska kul emellanåt!

Tack så mycket! det ska jag ta med mig i sommar! :)

• 4 months later...