Hoppa till innehåll

Nils Färnströms flugask


Recommended Posts

För nåt år sedan fick jag en Mörner trout i present. Hadde ingen aning vad det var för rulle. Men ganska snabbt imponerades jag av fineser den har. Bestämmt mig på en gång att inte använda den men det kanske blir en tur nån gång. För övrigt har jag den komplett med original födral och manual/ reservdels fört.Vill tillägga att den har ingen serie nr och är helt oanvänd. Men det roliga slutar inte där. Med rullen fick jag en alu flugask med massa med fina flugor. Efter ett tag köpte på tradera Nils Färnströms bok öRING. Utgåvan från 77.Först när jag läst boken och skulle ställa den bland dom andra fiske böcker fick jag syn på asken. Med förstorings lup tittade och jämförde min flugask och asken på bokens ömslag. Fick nästan rysningar i kroppen. Alla flugor som man kan se i asken på bok ömslaget har jag i asken som jag fick. Slängde mig över telefonen och ringde han jag fick asken av och han bekräfftade att asken, när han fick den, var märkt med Nills F. med nån slags tuchpenna eller dyl. men han hadde suddat bort detta................ Av nån anl. kann jag inte bifoga bilder med på den här forum men så fort jag lyckas ska jag lägga upp bilden på boken och asken jag pratar om så att ni kan se detta :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var som fan. Du måste posta en bild på den asken!

För övrigt äger jag också en Mörner sen nåt år tillbaks. Fina rullar det där...

Jo jag ska lägga upp bilderna på båda. Det låter helt otroligt. Det är åtminståne ask som dom använde till bok omslaget sedan om det var Nills ask...... Den var som jag sa tidigare märkt med Nills F.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Japp... Nu kommer dom bilder på asken som jag lovat. ligger hemma med värsta förskylning så jag hoppas att bilderna är bra. dom som har boken kan gemföra. Har försökt att lägga flugor i samma fack som på bokomslaget. Det har hänt att döttern hadde tittat på dom och dom hamnade lite fel :)post-12308-0-64975400-1329906400_thumb.j

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Detta är årets grej. Mycket kul att se!

Finns det några kännetecken som styrker teorin att det verkligen är hans ask? Flugorna tycks ju likna de på bilden. Men finns det skador, repor eller annat som är samma?

Det är svårt att se nåt. Som sagt det är ju flugor som är ju identiska så vit man kan se. En grej som jag är ganska säker på är att asken användes till bokomslaget (ursprunget av asken talar om detta)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ojojojojj vilket intresse. Det är skönt att dela det här med er grabbar. Du kan vara lugn Niklas. Asken följer inte med på nån fiske tur. Även inan det väcktes mistankar om att det var nåt speciellt med asken tyckte jag att flugor är alldeles för fina för att dom ska hamna i buskar och grenar. Dom är riktig fröjd att titta på. Kul att den uppskatas och om det är värkligen som vi misstänker då måste den bevaras sålänge det finns folk som uppskatter det.

MathiasL tänk hur jag kände mig när jag håll i boken och jämförde bilden och asken......... :)

Redigerad med Eddi Bosnier
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ett fiskemuseum var ju ingen dålig idé. Vill man få lite mer att ta i kanske man skulle skapa ett jakt och fiskemuseum som speglar utvecklingen, mångfalden, trenderna, profilerna med mera, ett sådant museum skulle jag gärna besöka. Troligtvis skulle jag stanna lite extra vid en raritet som denna :wub:

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har själv dålig koll på exakt vad som redan finns i fiskemuseumsväg (finns någon Lidmanutställning i hans hemtrakter ex) men visst finns det mycket i privata samlingar runt om i landet - kanske dags att samla er till en större gemensam nationell satsning? :) Det finns ju så mycket av kulturhistoria i detta så det skulle garanterat locka till besök (nationellt och internationellt).

Jag håller tummarna och väntar :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Vad hände se`n ?

Asken skulle ha ställts ut på Mässan i Kista, men drogs tillbaka av okänd anledning.

Önskemålet respekterades, och asken återlämnades på Torsdagen innan mässan.

Det finns inget tvivel om äktheten. Tyvärr kunde inte intresserade få stilla sin nyfikenhet.

Vi får hoppas att asken får en säker förvaring, tills vidare.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jo grabbar vad hände...... Känner inte för att förklara om och om igen. Det är förkomplicerad. Asken är i säker förvaro är allt jag vill säga. Den ställdes inte ut pga önskemål från perssonen jag fick asken ifrån. Asken är ju en del av svensk flugfiskehistoria men den ägs av privat persson och om ägaren vill inte ställa ut den så får man respektera detta. Asken mår bra det är ingen fara med den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...