Jump to content

Recommended Posts

Posted

flomflugan

bannanflugan

frukostflugan

greenlander

sunray

lila fluga till natt o kvällsfisket

phatakorva

gaulaflugan

med dessa flgor klarar du allt fiske i stjördal. det är i stort sett det jag kör på i stjördal med undantag från vissa varianter men i samma färgspektra.

Posted

Tackar för tipsen, men hur ser dessa flugor ut? Har ni några bilder?

Alla de jag skrev är klassiker som säkert kan googlas. Thorndyke och Ekker är lokala mönster men välkända så du kan nog hitta dem också på nätet.

Posted

Oj oj den var fin, vad väger den?

Har hört att den vanliga ska vara bra för juni lax, vet också att Sunray ska vara riktigt bra, träffa en som hade fått en lax i Stjördalselva 17kg på en mega stor Sunray i Bruhölen i Flora. Han band den största han kunde och fick den på första repan.

11,5 och lusad :wub: . Den vanliga har fungerat fint för mig i flera trönderälvar men även här på hemmaplan.

Posted

Ja nu menar jag inte att jag ska ta någon person i Stjördalen på "bananen" alltså. Det kan ju missuppfattas. Kunde denna någon isåfall vara Jan Daugaard? Trodde jag träffat honom två ggr i Stjördalen, men andra gången visade det sig vara en grävmaskin som stod på tomgång...

Posted

Bananen är i mitt tycke en flom fluga och en fluga som passar i humus färgat vatten. Ingen speciellt ny fluga, text i Mörrum är den populär fast brukar kallas Beis. Själv gillar jag beis varianten iom att den gula färgen är mer smutsig än hos en klargul banan fluga.

Bananen går ju givetvis bra att köra som dagfluga också då brukar jag själv gå ner i storleken dock. Jag tror jag tagit lax i Stjördal på banan varianter under alla förhållanden.

Posted

Bananen är i mitt tycke en flom fluga och en fluga som passar i humus färgat vatten. Ingen speciellt ny fluga, text i Mörrum är den populär fast brukar kallas Beis. Själv gillar jag beis varianten iom att den gula färgen är mer smutsig än hos en klargul banan fluga.

Bananen går ju givetvis bra att köra som dagfluga också då brukar jag själv gå ner i storleken dock. Jag tror jag tagit lax i Stjördal på banan varianter under alla förhållanden.

Banan och Beis är ju inte samma mönster. Annan färg på vingen och hacklet.

Sen har ju Beis en röd butt också vilket Mickes banan har.

Posted

Kunde denna någon isåfall vara Jan Daugaard? Trodde jag träffat honom två ggr i Stjördalen, men andra gången visade det sig vara en grävmaskin som stod på tomgång...

:) inte utan att man önskat att det var en grävmaskin ibland.....

• 1 month later...