Hoppa till innehåll

Smälta egna öglor på Coastal?


Hans74

Recommended Posts

Köpte en Coastal lina och har fått för mig att jag skulle vilja göra egna öglor genom att använda krympslang dvs smälta ihop coatingen. Har sett ett klipp på Youtube om hur man gör. Nu till min fråga: metoden lämpar väl sig inte för alla fabrikat. Någon som har testat metoden på en coastallina?

Redigerad med Hans74
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För mig har det gått bra. Min lina är ca 4-5 år gammal och ganska vårdslöst hanterad, men öglan håller än. Provdrar den rejält varje vår.

Dock tycker jag att du ska provsmälta 10-15 öglor på en kasserad lina innan du börjar med finlinan. För mig var det i alla fall lite knepigt i början att få in timingen i smältandet.

Lycka till!

Rickard.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har testat det på min coastal utan problem.

Nu för tiden skalar jag dock bort coatingen och gör öglor på kärnan istället. Detta efter att min ögla öppnades när jag drillade min första lax.

Tycker det är mycket hållbarare och pålitligt.

Det är ju också en möjlighet. Hur går man tillväga för ett bra resultat?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ögla på kärnan är så himla smidigt om man orkar göra dem.

Jag skrev lite tips och en länk i den här tråden, inlägg #34:

http://www.edgeflyfi...ka/page__st__30

hmm det var en snygg lösning! Jag har inte gjort så. DVs dra den igenom coatingen utan gör det helt på den skalade delen så nära coatingen som möjligt.

Efter att jag har gjort loopen så säkrar jag med bindtråd och superlim.

Lycka till!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag "fuskar" också så ofta. Ibland säkrar jag det med att sy några stygn rakt igenom båda kärnorna med bindtråd innan jag limmar, om du förstår.

Obs att alla flexibla lim inte är bra. Zap tror jag det är som är värdelöst, blir klumpar och taggigt. Stormsure och UV Knotsense har funkat toppen däremot. Stormsure/aquasure är antagligen starkare.

Och... Om jag är riktigt lat, eller om det är panik vid vattnet, får jag mycket smidigare (mindre) öglor (än med smält coating eller lösa öglor) med följande metod:

1. Bit igenom coatingen 5-10 cm från slutet på linan - och dra. Bit inte för hårt så du skadar kärnan. Coatingen strippas av. Spotta.

2. Gör en perfection loop på kärnan. Eller gör den på fluglinan till och med, för att sen lirka upp den mot där coatingen börjar. Dra åt. Om man är riktigt noggrann och drar ut kärnan ur linan, så att säga, några millimeter innan man gör knuten så kan man få knuten dikt an mot kärnan.

Inte perfekt, men good enough. Problemet är att knuten blir väldigt hård och slår lite i ringarna. Det kanske kan dämpas med flexlim, har inte testat faktiskt.

Att göra minsta möjliga ögla på tafsbutten är en helt annan skola...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

jag har testat det på min coastal utan problem.

Nu för tiden skalar jag dock bort coatingen och gör öglor på kärnan istället. Detta efter att min ögla öppnades när jag drillade min första lax.

Tycker det är mycket hållbarare och pålitligt.

Nackdelen med de är väl att linan kan börja suga åt sig massa vatten? Fast det är väl iofs en intermediatelina..

Jag gjorde så på min ED och den vart helt plötsligt inte en flytlina mer.

Fast jag har väl haft otur med min lina då det verkar vara många som gör det med gott resultat. Jag vågar däremot inte göra om det.

Redigerad med Cristoffer
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Funkar bra tycker jag! Det är ju Airflow och det har fungerat på mina andra linor från dem också...

Hej..Håller med. Polyuretan är lätt som en plätt att svetsa. Har du ingen fullina att prova på? Klipp bort en meter skjutlina,å har du en snutt.. å är den mycket tunnare än spetsen,så blir det bra övning.. mvh borano20
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Hej

efter att ni har smält krympslangen tar ni bort slangen sen eller låter ni den sitta kvar?

har hört en del som tar bort slangen och en del som inte gör det, tydligen så skall öglan hålla även om man tar bort slangen enligt flyfishing masters?

någon som har provat båda alternativen? ser på mina sjunkspetsar från vision att det sitter krympslang kvar det är därför jag undrar :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Observera att man inte kan smälta linor med coating av polyuretan. De flesta linor är gjorda av antingen polyuretan eller PVC. PVC går däremot utmärkt att smälta. Der kan nog vara orsaken till att din lina inte smälter.

Hej Jesper!

Det du säger här rimmar inte med det som Magnus Hammarström skriver ovan då

Airflo's coating är av Pu.

Går du på kemisk teori eller har du provat?

Mvh/Janne

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som flera har konstaterat går det alldeles utmärkt att smälta PU-linor(Airflotillverkade) som tex Coastal. Med transparent krympslang och värmepistol eller plattång, som ger en kontrollerad temperatur, blir resultatet minst lika bra som fabrikstillverkade. Har testat att laga linor och tillverka sinktips(i lägre klasser) som har hållt bra. Har inte provat linor med monokärna men med koll på värmen verkar det vara möjligt http://www.troutcont...N von LOOPS 1"

Sidan är på tyska men det finns ju alltid Google-översättning :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...