Hoppa till innehåll

Hur är intresset inför 2012?


KPE

Recommended Posts

Tjena allihopa!

Band flugor i yngre år och drömde om att bli en bra flugfiskare, men hade aldrig det där riktiga tålamodet då det gick snabbare med haspel och mete.

Fiskar dock en hel del och har på äldre dar gått mer åt UL fisket för den där känslan skull... och varje vår åter blickat mot flugfisket och tänkt om man ska börja.

Så i förra veckan snubbla jag över denna sida efter ett tips från en arbetskamrat.

Äntligen hittade jag en start på flugfisket kändes det som, nämligen Tenkara!

Som vanligt så här innan säsongen drar igång på allvar så frossar man i hemsidor, bilder och tips på nätet gällande fiske.

Jag har som sagt nu fastnat för Tenkara och tänkte beställa mig ett spö från Tenkara USA med alla tillbehör givetvis.

Ett Amago som till och med kanske passar i större åar och även älvar funderar jag på.

Har läst allt som skrivits hittills på denna sida, men frågan är dock...

Ni som nu börjat med detta fiske, blev det en nyhetens behag under 2010-2011 eller är ni lika laddade än?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Självklart är vi laddade inför 2012! :) Edge kommer jobba vidare med att lyfta fram tekniken under 2012 och jag och Christian hoppas det blir ett antal intresserade Tenkarafiskare som hänger med oss på glasfiberträffen vid Ogströmmen juni. Vi tar även med oss ett antal av våra Tenkaraspön till sportfiskemässan 23-25 mars så intresserade får möjlighet att skapa sig egen erfarenhet av spöna och kan snacka med oss lite om tekniken på samma gång. See you there! B)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag köpte mitt första spö från dem. ett amago tror jag... det funka klockrent och grejerna skickades från England, de har ett europa lager där = ingen tull. :)

Låter bra! :)

Först skaffa utrustning så får man kanske se hur det ser ut i juni...

Våga beställa från Tenkara USA först <_<

Har inte köpt något utomlands förut...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tjena Jörgen!

Se där ja... fisket verkar så ovanligt och sällsynt, så snubblar man över en Tenkarafiskare på orten... trevligt. :)

Är det på Tenkara du tagit din firre på profilbilden, så vill jag hänga med nästa gång om jag får? :D ha ha ha ha

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

KPE å Fritidsfiskaren... ni bor ju nästan granne med mig :)

Ska vi inte ta en eftermiddag i maj å dra ut på en gemensam Tenkaratur? jag har några riktigt trevliga ställen vi skulle kunna prova, om inte ni har några bättre förslag vill säga... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som nybörjare kan jag bara tacka för det erbjudandet och se fram emot att få följa med proffsen :-)

Vi kan höras framöver... jag har ett restat spö som måste komma fram också.

Men det ser ut som om det dyker in i UK mot slutet av mars...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Shimano har ruskigt fina spön avsedda för laxfiske. Jag vill mena att de är runt 7-9 meter långa om jag inte minns helt fel? Jag ska ta med mig en japansk Shimanokatalog på Sportfiskemässan så kan vi kolla lite i den om du kommer förbi :) ...men det är inga billiga grejer. de väger som en fjäder och kostar därefter... ;D Jag har med mig mitt Shimano tenkaraspö på mässan (typ 330cm) och det är också ett brutalt fint spö... finaste jag sett faktiskt, så den är skön att äga :)

Jag tror jag har ett minne av att jag sett att Daiwa laxspön med... har lite dålig koll på dem just nu bara... De har i alla fall ruggigt fina Tenkaraspön för vanligt åfiske.

Nja, proffs vet jag väl inte har tenkarat en sommar bara, blev inte många rundor pga väldigt mycket vatten.

Jonas, har du koll på om det finns laxspön modell tenkara, vore grymt skoj att knäcka laxgrabbarna med toppknutet??

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag kommer inte till mässan i år. Jag har slutat åka då jag inte finner så mycket nytt av intresse.

Men du kan väl behålla katalogen till en fisketur, vore skoj att bläddra i om inte annat. 7-9 meter skulle absolut funka i orkla men frågan är om priset är motverbart, i dagsläget är ju en Sageklinga dyr.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jag är sugen på en fiskedag. Det är bara å komma med förslag.

/Jonas

jonas och Jörgen... mitt spö är restat till den 25:e april, så jag hoppas fortfarande att jag hinner känna på ett innan vi ses i maj :-)

En träff vore jäkligt kul när vi ändå bor så nära varandra :-)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag vill mena att det är ett sånt spö jag har fast jag kan inte utläsa Keiho någonstans på spöet? NX står det på kartongen. oavsett ä'r det samma spö som i länken: http://www.ebay.com/itm/SHIMANO-KEIHO-TENKARA-LLS36-Fast-action-/200749307685?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2ebd975725

Jag har den snabbare modellen LLH36 och den är väldigt djup och fin i aktionen. Ett helt perfekt tenkaraspö helt enkelt. :)

LLS är långsammare. Skulle jag bara köpa ett skulle jag nog köpa LLH.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Mora!? Då kanske du har ngt att säga om Unnån?

är den värd ett besök? och isf vart? :)

Unnån är fin hela ån utom dom sista km. Det finns väldigt mycket småharr och lite öring och bäckröding.

Ån skulle behövas fiskas ur lite för att få upp storleken på fisken. Det finns givetvis större harr, det lär ska ha fångats på över kilot i ån. Dock så är det väldigt sällan men ser vak, men fiske med torrfluga funkar fint ändå. Den är svårfiskad på högt vatten men den är väldigt trevlig att fiska. Har dock inte fiskat i den på senare just pga av storleken på fisken men det är kanske värt att testa igen. Det finns väldigt mycket fisk i den.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...