Jump to content

Recommended Posts

Posted

Sitter och funderar på vad det finns för bra flugfiskevatten i Östergötland, sjöar och rinnande vatten?

Med bra vatten menar jag då sådana som inte innehåller halvdöda regnbågar som knappt har några fenor kvar. Sådana P&T vatten är jag allergisk mot. En skymf mot fisk och fiskare (enligt mig).

Vissa seriösa människor har bevisat att man kan ha vatten med riktigt fin regnbåge.

Annars är det intressant vad det finns för vatten med naturliga bestånd av öring, men även fin inplanterad öring.

Jag vet några ställen, men det skulle vara kul att höra med andra vad som finns och sm kan rekommenderas.

Posted

Det såg ju intressant ut. Inte så himla långt att åka och bågarna tycks ju vara fina.

Svårfiskat men fin storlek på fisken.

If metalls sjöar är fina. Brukar åka till Lilla svartgölen då och då.

Posted

Ni som fiskat i lillskiren, vilka flugor brukar ni köra på? Sjunklina/flytlina ?

Vart där 2 gånger men inte haft turen med mig, tycker det är svårt att hitta ställen var man kan stå och kasta, men detta kanske bara är en konsekvens av att jag är ny inom flugfisket :)

Så alla tips uppskattas stort!

Mvh

Posted (edited)

Ni som fiskat i lillskiren, vilka flugor brukar ni köra på? Sjunklina/flytlina ?

Vart där 2 gånger men inte haft turen med mig, tycker det är svårt att hitta ställen var man kan stå och kasta, men detta kanske bara är en konsekvens av att jag är ny inom flugfisket :)

Så alla tips uppskattas stort!

Mvh

Underbar sjö med flytring ;-)

Edited by Ligaya
Posted (edited)

Måste prova på Lillskiren någon gång. Jag har varit förbi och kollat läget, dock utan spö. En fin sjö... men som tidigare sagts, flytring är nog önskvärt.

IF Metalls sjöar håller för övrigt mycket god kvalitet på fisken.

Gransjön brukade jag åka mycket till för ca 20 år sedan. Då var det en bra sjö och fisken var av god kvalitet, särskilt öringen. Men på sistone har det dessvärre varit mer räkmetare runt sjön än fisk i sjön känns det som. Och jag noterade även att man fiskade med 2-3 spön per person. Och alla öppna platser lämpliga för flugfiske var givetvis upptagna av dessa som för övrigt grillade, spelade musik och förde ett dj*vla liv vid handikappbryggan. Nej tack! Då finns det bättre ställen på samma avstånd. Lite synd är det dock eftersom det var en riktigt trevlig sjö för länge länge sedan.

Edited by nöjesfiskare
Posted

Nu ligger det ju inte i östergötland men . Baltak brukar ha god kondition på fisken . Blir en sväng att köra men gör hellre det för mycket roligare fiske .

Posted

I Kisatrakterna och lite mer söderut finns det ju en hel del intressanta vatten. Flertalet kräver förvisso att man får tillåtelse av vattenrättsägare/fiskerättsägare eftersom fiskekort inte går att köpa.

Finns en hel del trevliga, finns Juh några som har kort också ;-)

Posted

Absolut ska jag göra . Har du någe kul fiske där ?

Nja finns lite bängbåge och öring, fina sjöar med fin fisk varav den ena har vulgata :-) sen finns det en trevlig sjö till med bängbåge öring och nån röding :-) sen en mindre strömsträcka med

Bängbåge och öring.

• 6 months later...
Posted

Angående Gransjön... eftersom jag nämnt denna sjö nära Rimforsa på vägen mot Ulrika tidigare i denna tråd kan jag ju passa på att nämna att sjön är stängd from 1/10 2012. Rimforsa FK har sagt upp arrendet. Ingen ny arrendator på tapeten ännu.

Det är inte för inte man leker med tanken att arrendera sjön, köpa in fin öring, regnbåge och bäckröding från Källefall och peta i dem för att ha sin privata sjö. Dessvärre anar jag att åtminstone en utav anledningarna till att Rimforsa FK inte driver detta vidare är pga tjuvfiske och överskridande av kvoter. Hur man skall få ha sjön ifred utan minor och björnsaxar är ett dilemma.

Det är en mycket fin sjö som helt klart har potential om man nu skulle vilja ta över den. En C&R-sjö med fisk av toppkvalitet och begränsat antal kort/dag skulle kunna vara en affärsidé som åtminstone skulle gå runt. Men så var det det där med tjuvfiske och annat svineri förstås... inte helt trivialt att få bukt med. Sjön är för "känd" och ligger alltför lättillgängligt antar jag.

Posted

Hej!

Vad tror ni om att ett antal "edgare" går ihop och försöker ta över arrendet? Är det helt omöjligt? Vi kanske kan ordna med någon som bor nära sjön (typ min svärmor!) som kan ta en tur dit då och då och kolla fiskekort!?

Fyll på här, eller ännu hellre starta en ny tråd, så kan vi ju leka lite med tanken!?

Trevlig Helg!

Posted

Eller så skapas en liten intresseförening där man mot ekonomiska och praktiska insatser får fiska.

Man behöver kanske inte ha öppet för kreti och pleti utan bara för det lilla intresserade sällskapet?

Posted

Jag har varit i kontakt med Rimforsa FK och fått information och historik om sjön och arrendet. De har arrenderat sjön sedan 1960 då sjön rotenonbehandlades. De har satt i regnbåge, öring och kanadaröding under dessa år. De senaste 10 åren endast regnbåge.

Jag vet vad arrendekostnaden har varit per år, men skriver inte detta här. Jag vet inte hur offentlig uppgiften är. Jag kan i alla fall säga att det var mycket billigare än någon kan tänka sig!

Det finns flera anledningar till att de säger upp arrendet. Bristande intresse inom klubben att vårda och bevaka sjön är ett skäl. Omfattande tjuvfiske och brist på respekt för antal spön och fiskekvoter ett annat. Dessutom har det skräpats ner mycket de senaste åren.

Det känns onekligen som om det kommer att krävas mycket mycket jobb att sköta sjön och dess omgivning. Och man får uppenbarligen räkna med mycket svinn på inplanterad fisk. Tyvärr verkar folk i allmänhet inte vara lika ärliga som förr.

De senaste åren har man i genomsnitt haft 600-700 betalande besökare/år och satt ut 800-1000 kg regnbåge/år. Man har drivit det hela ideellt, dvs man har köpt in ny fisk för alla kortintäkter.

Rimforsa kommun (som troligen är ägare av såväl mark som fiskerätt) ser helst att sjön är öppen för allmänheten. Jag skulle tro att detta påverkat årskostnaden för arrendet. Det förhindrar iofs inte att man begränsar till just flugfiske. Det är väl bara för allmänheten att börja flugfiska! ;)

Jag kan få kontaktuppgifter för arrendefrågor och förmedla dessa om någon är intresserad att ta tag i detta. Personligen har jag nog lekt färdigt med tanken. Det krävs tid, pengar, mod och muskler för att driva och försvara denna sjö. Detta är inget man fixar på egen hand när man bor nästan 4 mil bort och har andra åtaganden också. Sjön måste ju besökas för kontroll dagligen. Flera ggr/dag till en början för att få bukt med de som inte löser kort eller bryter mot regler. Dessutom måste man kanske vara beredd på att bli hotad eller få stryk när man konfronterar en viss typ av "fiskare".

Men det är klart... skulle ett större gäng gå ihop och dela på ansvaret så blir det hela genast mer intressant.

• 5 months later...