Jump to content
Sign in to follow this  
flugfiskarn999

Abborre streamers färg val?

Recommended Posts

Hejsan alla edgare!

Våren börjar sakta men säkert tina upp det allt för köldstela dalarna.

Isarna börjar bli tunnare, värmen börjar komma. då kan jag flytta ut och binda med natur material.

Jag tänkte binda upp lite streamers i lite heta abborre färger.

Så angående färgval vänder jag mig till er.

Vilka färger/ färg kombinationer tycker ni fungerar bäst. Vit zonker är redan given i lag uppställningen.

Ha ett riktigt skitfiske nu i vår alla edgare!

/joel

Är inte grym på aborre men tror dom gillar starka kontraster, typ en streamer med röd framtill och sen blir helt vit. tror dom tar på dom flesta färger. men jag tror på kontrast imellan färgerna, lila-svart, grön-orange osv.

/Peter

Jag röstar förstås som vanligt på svart/silver/orange som alltid... :lol:

som zonker, super-tinsel eller... ja vad som helst

Edited by Fredrik-flugarn

post-5728-0-54887800-1332014041_thumb.jp

Det här är en av favvosarna helt klart!

Guldkropp och orange remsa har också gett bra i solnedgången men månne int de skulle slurpa i sig vad som helst. Man blir så sjuttons låst när man haft några bra fisken på en och samma fluga...

post-5728-0-54887800-1332014041_thumb.jp

Det här är en av favvosarna helt klart!

Guldkropp och orange remsa har också gett bra i solnedgången men månne int de skulle slurpa i sig vad som helst. Man blir så sjuttons låst när man haft några bra fisken på en och samma fluga...

vad är kroppen gjord av?

Nån mylarslang. Smidigt som bara den!

http://www.perhokalastajat.net/kuvagalleria/displayimage.php?pid=24100

Vet int vems fluga det hära är men super tinsel är en riktig måste-fluga i Finland för storöringen.

Abborrarna säger inte heller nej. (jag sätter lite större och tätare orange haklapp jag)

Icewing tycker jag funkar bra som glitter. och orange zonkerlurv till haklappen

Det ända som verkligen gett mig resultat kontinuerligt är en fluga med marabou stjärt FL gul och cactuschenillekropp FL gul som avslutas vid krokögat med någon orange glittrande dubbing. Flugan ska vara väldigt förtyngd fram så det liknar en jigg.

När jag band flugan första gången var det efter mycket läsning där spinnfiskare hade berättat att gul jiggkropp på orangefärgad jiggskalle är deras favorit att andvända efter borre och av en slump sätt liknande flugor lite här och var i böcker och på nätet.

Till våren och sommaren kommer jag ha med den flugan som backup ifall mina imitationer av insekter och kräftor inte ger resultat.

Gör en blå/silver... och en grön/chartreuse... sen är du nog redo för de mest tjuriga monstrena.. ;)

Flugorna färg är det minst viktiga.

Jag har fått abborre på allt möjligt.

Det är olika ibland vad de nappar på, ibland en micky finn ibland en march Brown.

Abborren är ingen finsmakare precis som många andra fiskar utan det gäller ibland att hitta en fluga som funkar men,för det mesta ska man hitta fisken.

I vättern kan man ha sightfishing på abborre och jag lovar, det handlar inte bara om att hitta fisken. Ofta känns det som att det är hastigheten på hemtagning som avgör. Vet inte många 500-1000 g jag har presenterat min fluga för och inte fått någon som helst reaktion...

Nä men vill inte fisken hugga så spelar det inte så stor roll vilken fluga man har, så menar jag. Sen har du helt rätt att hur man presenterar flugan är så klart ganska avgörande. Men det gäller allt fiske att många tror att flugan har en avgörande roll i fisket, om det är silver ribb eller om rumpan är gul eller röd mm.

1. Hitta fisken

2. Presentera betet

3. Vilket egentligen är det viktigaste, fiska ofta vid samma vatten då får man erfarenhet och får reda på mycket om hur fisken funkar.

Nu hamna jag lite utanför ämnet men men

Med vänlig hälsning Ola

Micky Finn har jag haft stor framgång med, känner att jag aldrig behövt använda någon annan fluga till Abbore.

Nä men vill inte fisken hugga så spelar det inte så stor roll vilken fluga man har, så menar jag. Sen har du helt rätt att hur man presenterar flugan är så klart ganska avgörande. Men det gäller allt fiske att många tror att flugan har en avgörande roll i fisket, om det är silver ribb eller om rumpan är gul eller röd mm.

1. Hitta fisken

2. Presentera betet

3. Vilket egentligen är det viktigaste, fiska ofta vid samma vatten då får man erfarenhet och får reda på mycket om hur fisken funkar.

Nu hamna jag lite utanför ämnet men men

Med vänlig hälsning Ola

Var ute igår igen. Småmörten skvätte synkroniserat i ytan vilket tyder på att abborren var på jakt. Stora abborrar kunde jag se under mörtstimmen. Själv fiskade jag från kajak och provade allt från GRHÖ till Jiggy utan att få annat än mört. Samtidigt metade folk i närheten, de provade med jigg, mete med levande småmört. ingen fick något....

Fiskade med sjunklina för att komma ner ordentligt. 

En flicksländenymf (grön) med guldskalle och yvig böljande svans är den fluga jag har förtroende för när abborren är trögstartad. Men jag håller med om att hemtagningshastigheten är viktigare - själv tror jag på jättesnabbt - stopp - jättesnabbt. Det underlättar om man kan se fisken så man vet om den åtminstone är lite nyfiken eller bara likgiltig.

Får man bara igång en uttråkad aborre brukar de andra vakna till, sen är det konkurrens om flugan en stund.

Hade väldigt roligt och lyckat abborr fiske med olika färger på wolly bugger härom helgen. grön/brun/rosa/vit. hade uppe totalt runt 70 fiskar på 2 dagar, dock bara små abborrar och en del smågäddor. gäddorna var kul på ett klass 6 =)

Edited by raekaN
  • Like 1