Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej! jag undrar hur jag ska få till mitt bakkast så att jag får tightare loopar. Har bifogat en videolänk,på hur jag kastar.

Det är svårt UTAN dubbeldrag och få fart på linan i bakkastet. linan faller pladask i bakkastet

hur ska underarmen/armbågsörelsen göras för att ladda spöet korrekt?

Tar gärna emot tips på hur jag kan förbättra bakkastet.

mvh/Marcus

Posted

Vrid över handen mer. Syns lite dåligt men det ser ut som om du skjuter spöt/linan bakåt. Jag kämpar med samma problem att jag skjuter linan/spöt i bakkastet.

Posted

Det första ni båda kämpar med är att ni inte börjar med spötoppen i marken = förlorad energi.

Sen får man accelerera med en knyck för att kompensera vilket gör att loopen i bakkastet blir öppen och fångar mer vind!

Börja accelerationen från marken och stanna spöt lite tidigare för att få mer riktad energi bakåt i kastet! Innan hämtningen och förberedande av framkastet!

Lycka till det är bra att träna!

Posted
Vrid över handen mer

ok,jag ska testa med lite mer "power snap"

Det första ni båda kämpar med är att ni inte börjar med spötoppen i marken = förlorad energi

ja, det tänkte jag inte ens på.. :huh: ska börja med att lyfta spöet, från marken och börja "ladda" därifrån.

tack för tipsen! :)

Posted

Okej, seriös lekmansvarning på det här tipset. Jag är ingen duktig kastare. Men jag upptäckte nyligen att jag fick till ett tidigare stopp i bakkastet och ändå mer kraft om jag undviker att lyfta handen uppåt när jag sätter igång bakkastet. Jag började hålla den nere och fick därmed handen att gå i en rakare (men lite diagonal) linje upp mot slutet av bakkastet - och vips blev accelerationen jämnare och mer effektiv. Kanske startar jag i stället bakkastet med en förflyttning av kroppen i stället, jag har inte analyserat så noga. Nu när jag kollat på kast så ser jag ett litet handlyft var jag än tittar... till och med Sasse har det. Kanske är det helt fel spår jag är inne på?

Vad säger ni kunniga?

Posted

Har beställt en snowbee xs hi viz lina, så då kommer looparna synas bättre på kamera.ska filma igen när linan kommer i början på nästa vecka.

Martin G: menar du att du inte lyfter armbågen alls,när du sätter igång bakastet?

I videon drar jag armbågen inåt, mot kroppen och avslutar med att föra underarmen typ 90 grader. försöker ha stel handled i slutet.

kanske där jag gör fel också?

Posted

Hm, har inte fokuserat på vad armbågen gör i det skedet. Ska fundera. Jag tänker bara att jag undviker att höja handen. För mig har det nog varit en lockelse i att höja handen först för att köpa mig lite linlyft direkt i starten av bakkastet, om du förstår vad jag menar.

Posted

Hej staffan! sorry ! ska börja posta i kasteknik-enhands nästa gång :)

mvh/Marcus

Ähh, ingen fara, jag menade vad jag skrev. Det var riktigt bra kastat, speciellt framkasten men jag tycker bakkasten är bra med. Man Måste ha i åtanke att det är pick up/lay downs utan dubbeldrag. Det är alltid lite "oroligt" att lyfta från gräsmattan och vinkeln mellan linan fram och linan bakom dig ska ju helst vara 180 grader, vilket innebär att den måste få dra iväg uppåt i första bakkastet. Du ska med andra ord inte försöka få loopen i bakkastet parallell med marken direkt efter lyftet. I pausen gör du något intressant, du väntar lite för länge men räddar hela framkastet på ett rutinerat sätt. Du får en korsande loop i framkastet. Inte en tailing loop utan ett scenario där svansen i det övre benet faller ner under det undre benet. Endast mycket rutinerade kastare brukar kasta så där. Väntar du medvetet så där länge i pausen för att skapa just det där jag beskrev eller är det omedvetet? Du jobbar också med kroppen och du slappnar av, imponernade. Jag ser också att din handled är rejält sluten efter ditt framkast är avslutat. Försök behålla den slutna handleden in i ditt bakkast och arbeta också med överarmen, allt för att kunna rotera så sent som möjligt. Alternativt förlänger du din stroke genom att börja kasta mer på sidan av kroppen men vore jag dig skulle jag vänta med det till jag börjar med renodlad distans.

Som jag tolkade din första post var du missnöjd med just vida loopar. Mitt tips blir således att du inte ska föreställa dig en tight loop som går parallellt mer marken utan snett uppåt, helt i linje med hur linan lyfts framför dig. Fundera också på vad det är som skapar en vid linbåge och försök eliminera detta. Jag är rätt säker på att du redan vet det. Titta på det

klippet så ser du lite vad jag menar, det första bakkastet går inte parallellt med marken och kika även på den där svansen i det övre benet som korsar det nedre benet.

VH

Staffan

Posted

ok,jag ska testa med lite mer "power snap"

Vet inte vad det kallas. Det går att kasta långt utan att använda det, bägge dessa kasten är längre än 37meter med #5 lina i svag vind.

Posted

Okej, seriös lekmansvarning på det här tipset. Jag är ingen duktig kastare. Men jag upptäckte nyligen att jag fick till ett tidigare stopp i bakkastet och ändå mer kraft om jag undviker att lyfta handen uppåt när jag sätter igång bakkastet. Jag började hålla den nere och fick därmed handen att gå i en rakare (men lite diagonal) linje upp mot slutet av bakkastet - och vips blev accelerationen jämnare och mer effektiv. Kanske startar jag i stället bakkastet med en förflyttning av kroppen i stället, jag har inte analyserat så noga. Nu när jag kollat på kast så ser jag ett litet handlyft var jag än tittar... till och med Sasse har det. Kanske är det helt fel spår jag är inne på?

Vad säger ni kunniga?

Man ska sträva efter att kasta så rakt som möjligt. Om man börjar höja och sänka spöhanden/spöt så blir det en upp och nedrörelse som tar mycket energi. Ska väl säga att här står jag och kastar max, när jag kastar "bekvämt" så är det lättare.

Det jag tränar på nu är att kasta "bekvämt" på max :)

Posted

Det första ni båda kämpar med är att ni inte börjar med spötoppen i marken = förlorad energi.

Sen får man accelerera med en knyck för att kompensera vilket gör att loopen i bakkastet blir öppen och fångar mer vind!

Börja accelerationen från marken och stanna spöt lite tidigare för att få mer riktad energi bakåt i kastet! Innan hämtningen och förberedande av framkastet!

Lycka till det är bra att träna!

Vet Jocke, kämpar med det nästan hela tiden. Går bra när man tänker på det men när man börjar fokusera på längderna försvinner det... Svårt att lägga om kastningen när man går på max men det ska gå. Kan säga att små ändringar gör mycket på längden.

Posted

I pausen gör du något intressant, du väntar lite för länge men räddar hela framkastet på ett rutinerat sätt. Du får en korsande loop i framkastet. Inte en tailing loop utan ett scenario där svansen i det övre benet faller ner under det undre benet. Endast mycket rutinerade kastare brukar kasta så där. Väntar du medvetet så där länge i pausen för att skapa just det där jag beskrev eller är det omedvetet?

Staffan, vad menar du här? Den här korsande loopen får jag ibland, det är alltså ingen fara? Den brukar uppkomma när jag kastar riktigt "löst".

Hur menar du med att endast mycket rutinerade kastare gör så? Varför gör de så? Hur skulle en blott rutinerad kastare göra?

Marcus_, förlåt att jag kapar din tråd en smula. Du kastar för övrigt riktigt fint.

Posted (edited)

Vad säger ni kunniga?

Menar du driften, att lyfta någon decimeter på spö och allt annat för att skapa lite mer utrymme för framkastet? Den är alltid bra att ha. Är det inte så att du helt enkelt nu kastar rakare och inte med en konvex rörelse? En sådan öppnar upp loopen medan en konkav ger en tailing loop.

http://www.virtualflycasting.com/Graphics/Flash/Convex%20Path.swf

http://www.virtualflycasting.com/Graphics/Flash/Concave%20Path.swf

http://www.virtualflycasting.com/terms.htm

Förlåt, nu gjorde jag en kapning, igen! .D

Edited by MathiasL
Posted

Staffan, vad menar du här? Den här korsande loopen får jag ibland, det är alltså ingen fara? Den brukar uppkomma när jag kastar riktigt "löst".

Hur menar du med att endast mycket rutinerade kastare gör så? Varför gör de så? Hur skulle en blott rutinerad kastare göra?

Marcus_, förlåt att jag kapar din tråd en smula. Du kastar för övrigt riktigt fint.

Här har du fenomenet tydligt :)

/S

PS Jag menar att det tar ett tag att kunna göra sådana loopar "on demand". Det har, som du skriver, en del med kraft att göra, men också timing och trajectory. En del kallar det för tailing loop men det stämmer inte. Det dar är inget kastfel, om linan däremot korsar sig på två ställen har vi en TL. Alla vattenbaserade kast har samma utseende till en början, där sitter ju linan fast i vattnet ett ögonblick.

Posted

Förlåt för kapning i förväg här också...

Staffan, hur menar du att det ser ut när linan korsar sig på två ställen? Jag har också trott att det här är ett kastfel :blush:

Menar du driften, att lyfta någon decimeter på spö och allt annat för att skapa lite mer utrymme för framkastet? Den är alltid bra att ha. Är det inte så att du helt enkelt nu kastar rakare och inte med en konvex rörelse? En sådan öppnar upp loopen medan en konkav ger en tailing loop.

Fina animationer, Mathias. Nej, jag menar inte driften. Den känns för mig mer som avslutningen av kastet som just har tagit slut, om du förstår hur jag menar. Det jag har gjort är att jag av någon anledning, förmodligen för att börja lyfta linan i någon sorts tjuvstart, har startat bakkastet med en liten upprörelse med handen (och i viss mån spöet). Helt rätt däremot att det var en källa till konvex spötoppsfärd!

Posted

Förlåt för kapning i förväg här också...

Staffan, hur menar du att det ser ut när linan korsar sig på två ställen? Jag har också trott att det här är ett kastfel :blush:

Då kapar jag också...

Kan det vara detta Staffan menar med att linan/övre benet korsar sig på två ställen = tailing loop

post-8626-0-69293000-1332181274_thumb.jp

Skillnaden när linan bara bryter/korsar en gång är att loopen är helt ok men att man släpper ner det övre benet i loopen lite, men då loopen är som den ska så blir det aldrig en tail, har också upplevt det när jag myskastar, alternativt släpper ut spöhanden lite och kastar loopen lite mera på sidan av det undre benet i framkastet...

Posted (edited)

ingen fara med "kapningarna",intressant läsning.

Hej Staffan! tack för dem vänliga orden :)

det är faktiskt inte meningen att få övre benet att korsa loopen, jag känner ett litet knyck i handleden,när linan börjar dra och om jag har en tight loop så blir timingen bättre, men om loopen är vid så känner jag inte "draget" lika bra i handen och linan faller mer än jag vill att den ska göra.

det här med att använda mer överarm,för att förlänga stroken och försöka behålla handleden sluten.. jag kan bara tänka på ett sätt och förlänga stroken med överarmen och behålla handleden sluten hela tiden (det ser inte ut som han öppnar handleden nåt) och det är genom som Lasse gör här:

hur kan jag annars öka stroken med överarmen, utan öka kastsektorn? *funderar*

hur får jag looparna snett uppåt, har testa med att höja armbågen men det blir vida loopar?

Fundera också på vad det är som skapar en vid linbåge och försök eliminera detta.

vida loopar får jag genom att: öka kastsektorn, för dåligt "ladda" spö, ingen stopp mellan fram och bakkast.

tighta loopar: rätt mängd kraft till kastsektorn. tydliga stopp mellan fram och bakkast, SLP

hoppas att jag inte är för jobbig nu med alla frågor :)

mvh/Marcus

Edited by marcus_
Posted

ingen fara med "kapningarna",intressant läsning.

Hej Staffan! tack för dem vänliga orden :)

det är faktiskt inte meningen att få övre benet att korsa loopen, jag känner ett litet knyck i handleden,när linan börjar dra och om jag har en tight loop så blir timingen bättre, men om loopen är vid så känner jag inte "draget" lika bra i handen och linan faller mer än jag vill att den ska göra.

det här med att använda mer överarm,för att förlänga stroken och försöka behålla handleden sluten.. jag kan bara tänka på ett sätt och förlänga stroken med överarmen och behålla handleden sluten hela tiden (det ser inte ut som han öppnar handleden nåt) och det är genom som Lasse gör här: //Se originalposten för Lasses klipp//

hur kan jag annars öka stroken med överarmen, utan öka kastsektorn? *funderar*

Jag ska förklara hur jag menar. I min värld finns flera olika stilar och ingen är fel bara spötoppen gör som man vill och man gör det med kontroll. Jag brukar dela in dem i raka kast över axeln och resten (som är en hel hop). De raka kasten över axeln tycker jag är jättebra att börja lära sig av flera anledningar. Man får ofta mindre problem med tracking, man får bra höjd på linan, man kan arbeta med axelleden på ett sätt som gör att man orkar (genom att höja och sänka armbågen). En nackdel är att det är svårare att förlänga stroken. Men det går. Om du utnyttjar alla leder, axel, armbåge och handled, samt drifta i bakkastet som du gör. Fortsätt gärna att träna på raka kast över axeln innan du går in på stilar som medför att din arm hamnar långt bakom dig i bakkastet, då har du med största sannolikhet lämnat kasten över axeln och hoppat till "resten". Kolla Lasses klipp, det är en ren distansstroke med armen fullt sträckt bakom sig. Han för inte armbågen upp och ner utan i stället leder han kastet med armbågen.

Här är ett klipp på vad jag menar. Det är indelat i två delar 1) Raka kast över axeln (där jag förlänger stroken succesivt på det sätt jag menade) och 2) kast vid sidan av kroppen för mer distans (kraftig creep i denna del av klippet, riktigt jobbig medvind och svårt att få sträck på bakkasten)

hur får jag looparna snett uppåt, har testa med att höja armbågen men det blir vida loopar?

Testa att arbeta med alla leder men stanna tidigt, experimentera med handleden. Inga yviga rörelser. Den där lyftande rörelsen då armbågen far upp brukar göra susen. Glöm inte syftet med detta, när du lyfter linan från marken ska du tänka dig en rak linje från där du lyfter till linan sträckt rakt bakåt (180 grader). Kastet är rdan tiltat i och med att linan ligger på marken och du har ganska kort lina ute. Ju längre lina du har framför dig desto flackare blir linans bana.

vida loopar får jag genom att: öka kastsektorn, för dåligt "ladda" spö, ingen stopp mellan fram och bakkast.

tighta loopar: rätt mängd kraft till kastsektorn. tydliga stopp mellan fram och bakkast, SLP

Tighta loopar får du genom att justera din kaströrelse så att spötoppen rör sig i en en hyfsat rak bana. Jag förstår vad du menar dock. Jag kastar ofta utan tydliga stopp, speciellt utan dubbeldrag på halvdistans. Det blir riktigt vassa loopar, mycket för att jag reducerar allt vad efterslag heter.

hoppas att jag inte är för jobbig nu med alla frågor :)Ofta lär man sig en teknik/stil men bygger på med en nya stilar hela tiden. Det är bra men jag har aldrig kunnat vila i det utan att kunna skilja på dem i praktiken (alltså visa dem på kommando). Lasse har ett kanonklipp på detta, endast det första är vad jag kallar rakt kast över axeln.

En riktigt bra övning är att kasta i alla plan, då får man lära sig hantera olika situationer. Det är nog den övning som gett mig mest mångsidighet och som tvingat mig fundera på hur jag ska bete mig för att få rak spötoppsbana var jag än kastar. Det där är ingen "komma igång övning" men jag tror att du är mogen för den :)

mvh/Marcus

Posted

Då kapar jag också...

Kan det vara detta Staffan menar med att linan/övre benet korsar sig på två ställen = tailing loop

post-8626-0-69293000-1332181274_thumb.jp

Skillnaden när linan bara bryter/korsar en gång är att loopen är helt ok men att man släpper ner det övre benet i loopen lite, men då loopen är som den ska så blir det aldrig en tail, har också upplevt det när jag myskastar, alternativt släpper ut spöhanden lite och kastar loopen lite mera på sidan av det undre benet i framkastet...

Exakt så är det Kingen!

Posted

Tack Kingo och Staffan. De där vet jag inte om jag någonsin har fått. Eller så är jag blind.

Njaaooo. Iofs, när jag kastar så att linan korsar sig en gång, men jag har pajig sidledstracking, då slår överbenet i underbenet och liksom "hävs" upp på andra sidan av underbenet. Det är då jag får knutar. Är det att betrakta som samma grej? Nu är det akademiskt.

Posted

tack staffan! ska träna mer på att kasta i "alla plan", är inte så bra på det. Nu såg jag videon, hur du kastar ett bakkast rakt över axeln. om jag ser rätt, så laddar du spöet genom att du drar överkroppen bakåt lite, samtidigt som du "drar spöet" med armbågen och för att sedan vinkla in överarmen V///

det är små grejer som jag inte såg först när jag kollade på videon. men nu när jag tänker efter så använder jag nog för lite axel (eller drar överkroppen)

bakåt och får ingen riktig kraft..använder nog mest armbågen och det det talar nog musklerna om, om man får börjar känna sig tröttast i underarmen.

ska testa och använda mer axel (drar axeln bakåt) och avsluta rörelserna mer lite mer tidigare. men det känns som en bra grund och få in axel och armbåge att få fungera korrekt i kastet.

Posted

tack staffan! ska träna mer på att kasta i "alla plan", är inte så bra på det. Nu såg jag videon, hur du kastar ett bakkast rakt över axeln. om jag ser rätt, så laddar du spöet genom att du drar överkroppen bakåt lite, samtidigt som du "drar spöet" med armbågen och för att sedan vinkla in överarmen V///

det är små grejer som jag inte såg först när jag kollade på videon. men nu när jag tänker efter så använder jag nog för lite axel (eller drar överkroppen)

bakåt och får ingen riktig kraft..använder nog mest armbågen och det det talar nog musklerna om, om man får börjar känna sig tröttast i underarmen.

ska testa och använda mer axel (drar axeln bakåt) och avsluta rörelserna mer lite mer tidigare. men det känns som en bra grund och få in axel och armbåge att få fungera korrekt i kastet.

När jag talar om axelleden så menar jag bara axelleden, inte rotation av kroppen (då far ju också axeln omkring). Armbågen upp/ner :) Jag kastar inte helt rakt över axeln men till en del. Du ser iaf att armbågen åker upp och ned. Klippet är några år gammalt så jag skulle nog inte kasta sådär idag men övningen är fortfarande lika bra :)