Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag röstar på med men nedklämd! Partridge Absolut pike krokar bra men glider ur för lätt för mig. Favvon tiemco 600sp däremot är så hård att 1 av 5 minst brister när jag klämmer. Hullingfritt blir det ju oavsett men jag gillar "bullen" hos de nedklämda.

Posted

100% utan eller nedklämd! Kommer aldrig gå tillbaka till hulling, så mycket bekvämare utan när man ska krok av både fisk och sig själv! 99% på Absolute pike eller pike kroken, sjukt gryma krokar så länge man inte låter linan slacka!

• 5 weeks later...
Posted

Tidigare fiskade jag bara med.. senare (från låt oss säga -08) så blev det blandat fram till runt 2010 då jag övergick till 99% utan. Idag så har jag endast några få flugor med.

Faktum är att en krok med hulling, säkert i teorin, har ett bättre fäste och grepp än en krok utan hulling,, men med handen på hjärtat så förlorar iaf inte jag så mycket mer fisk pga det. Iaf inte så mycket mer fisk att jag misstänker kroken.

Landa eller förlora fisk .. där tror jag Mer att linorna spelar lika stor eller kanske större roll för resultatet. Förr var linorna mer följsamma, på gott och ont. Dagens nyare linor som blir stummare och stummare bidrar nog till mer förlorad fisk. Tror jag ;) Det betyder dock inte att jag föredrar gamla linor när det gäller andra kvalitetsaspekter :ph34r: !

Posted

Klämmer ned hullingarna på alla mina flugor, binder jag själv, så klämmer jag ned hullingen innan jag börjar binda, köper jag flugor, så blir det när jag lägger de i asken. =)

Posted (edited)

Klämmer ned hullingarna på alla mina flugor, binder jag själv, så klämmer jag ned hullingen innan jag börjar binda, köper jag flugor, så blir det när jag lägger de i asken. =)

Samma här. Jag börjar köra mer och mer med nedklämd hulling

Edited by flugtoken
Posted

Gädda har man ju så generellt sätt alltid så mycket press på när man drillar att spöt kan flexa så mycket att det inte blir någon särskilt ryckig drillning ändå, villket jag har upplevt med en stum lina och ett snabbt spö i lägre klass med tunnare tafs, typ vid öringfiske. Så Stumma linor till framförallt gädda är bra, kroka fisk på långa avstånd känns nästan som gummiband annars:p

Hullinglöst / inklämd kör jag med

• 1 month later...
Posted

Jag kör nästan enbart nedklämd . När jag gick över till det så märkte jag inte en stor skillnad än att det fanns många fördelar med att köra utan/nedklämd hulling.

Eftersom flugan väger rätt lite så blir det ett sånt sug när gäddan tar flugan . Och flugan krokas ofta långt in i gäddans käft. Och innan jag körde utan hulling så vart det knepigt att kroka loss gäddan samt ibland fick man klippa kroken . Men utan hulling så går det snabbt att kroka av och fisken och då tar gäddan inte lika mycket stryk.

Så för mig är det en självklarhet att jag kör utan hulling :)

• 5 months later...
Posted

Utan hulling, så himla smidigt att snabbt och lätt kroka av gäddan och oftast utan att behöva lyfta den ur vattnet. Partridge ad swire pike, synd att de slutat tillverka den :/ helt fantastisk krok.

Posted

Klämmer ned hullingen på de flugor jag köper, direkt i butiken, och de jag binder innan jag sätter dem i städet. Jag upplever inte att jag tappar fler fiskar utan hulling än med, men kan oftast lossa flugan utan att ta fisken ur vattnet, skulle jag tappa fisken pga tafsbrott, inbillar jag mig att det blir lättare för dem att tappa "spotta" flugan.

Ett annat plus är att de flugor jag använder mest frekvent får en hedersplats på själva västen, bara trycka fast dem i tyget på ena ficklocket, för de är ju ändå så enkla att lossa. :)

Posted

Binder numera det mesta utan. För tjugo år sedan fick man klämma ner hullingen, numera verkar det som utbudet är större av hullinglös krok än krok med hulling.

Posted

Attbropå det som någon sa tidigare i tråden om att gäddan suger in flugan långt så upplevde jag det problemet med och hade svårt att kroka loss dem.

Det löstes enkelt genom att inte binda på långskaftad krok utan kort.

Jag antar att de siktar så att de får in hela "fisken" i munnen och sitter kroken långt bak så..

Så nu kör jag karpkrok på mina gäddflugor undantaget poppers,det blir liksom ingen plats att sätta skallen på utan ett längre skaft.

Dock fortfarande med hulling.