Jump to content
Sign in to follow this  
HoppandeHarren

vilda regnbågar i Sverige

Recommended Posts

Detta med att Regnbågen hotar Öringbestånden undrar jag lite över. Har tittat endel på outdoorchannel på programmet "Trout unlimited on the rise" väldigt ofta så får dom både regnbåge och öring(både strupsnitts och bäcköring verkar det som) i samma vattendrag!

Nån som har några tankar kring detta?

strupsnittsöring (Oncorhynchus clarkii) är liksom de andra i den familjen bra mycket aggressivare än trutta trutta och de (Oncorhynchus, alltså cutts och regnbåge) har samexisterat under lång tid. Hur regnbåge och europeisk öring kommer överens borde väl britter och fiskevårdare i Balkan ha bra koll på eftersom deras vatten i flera fall innehåller både inhemsk öring och inplanterad regnbåge.

Edited by rensvind

Detta med att Regnbågen hotar Öringbestånden undrar jag lite över. Har tittat endel på outdoorchannel på programmet "Trout unlimited on the rise" väldigt ofta så får dom både regnbåge och öring(både strupsnitts och bäcköring verkar det som) i samma vattendrag!

Nån som har några tankar kring detta?

och bäckröding! konkurrerar man om lekbotten så borde det ju ha en påverkan. Öringarna kläcks ju först i maj? så om regnbågarna leker på grusbottnar fulla med öringrom så är det ju inte så svårt att räkna ut vad som händer. Dessutom äter ju RB:n av öringrommen. eggfly har väl alla vinterfiskande regnbågsfiskare knutit på tafsen?

Guest Nattsudden

Den frågan borde väl anses självklar. Att implementera främmande arter är inte ett bra sätt att bevara genuina.....

Ja, men frågan är om vi flugfiskare i Sverige vill ha vild regnbåge, eller duger det gott med våra egna arter? :huh:

Jag kan inte se någon försvarbar anledning till att vi skulle sträva efter att få regnbåge som en självrepducerande art i våra vattendrag och för mig duger det mer än väl att flugfiska efter de inhemska arter vi har, vad tycker du själv ?.

Regnbågen leker på våren det är därför den inte kan fortplanta sig här.

Det blir för varmt i vattnet så romen dör.

Guest Nattsudden

OK

Du får nog fan förklara det för dom :) för dom verkar inte fatta detta.

Guest Nattsudden

Personligen skulle jag vilja höra någon som har något gott överhuvudtaget att säga om regnbåge i Sverige, förutom att den lyfter ett visst fisketryck från genuin fisk?

Jag kan inte se någon försvarbar anledning till att vi skulle sträva efter att få regnbåge som en självrepducerande art i våra vattendrag och för mig duger det mer än väl att flugfiska efter de inhemska arter vi har, vad tycker du själv ?.

Ja svår fråga, jag skulle nog slå ett slag för öringen och de andra arterna. Det vore ju sorgligt om den naturliga ordningen skulle rubbas bara för en liten del människor beslutat att plantera in främmande arter.

Samtidigt skulle det vara ganska coolt att fånga en vild regnbåge, jag menar hur ofta får man chansen i Sverige. B)

I alla fall, regnbågen skall hållas i Baltak, Hökensås osv. Och den naturliga beståndet av öring, röding, harr osv skall framhävas och bevaras!

Några fler åsikter?

Edited by -Fenan-

Guest Nattsudden

Baltak är ingen naturlig miljö för regnbåge, har där inte att göra och har aldrig haft.......

Guest Nattsudden

Nedanstående å håller ett öringbestånd som troligen vore en dröm i vilket land som helst (obs ej spårbar)

Alla svenska strömvatten har samma potential.

post-12856-0-23738300-1332789352_thumb.j

Men om vi bara är kommersiellt intresserade, så kommer vatten som dessa hålla regnbåge så småningom. Uppsåtligen eller ej.......

Ok, men har inte England ett mildare klimat än Sverige, och det verkar gå fin fint för vilda regnbågarna där.

I en av mina åar nere i Skåne lyckas regnbågen alldeles utmärkt med leken. Fångar både små och stora med oklanderliga fenor, även ryggfenan. Värt att tillägga är att det är rikligt med bäcköring och havsöring i ån också.

Här en jag lurade i söndags!

Edited by Heinrik

Lyssna på avsnittet av flugfiskeradion som handlar om fiskodling han förklarar en del om regnbåge och lek i svenska vatten

GA

I en av mina åar nere i Skåne lyckas regnbågen alldeles utmärkt med leken. Fångar både små och stora med oklanderliga fenor, även ryggfenan. Värt att tillägga är att det är rikligt med bäcköring och havsöring i ån också.

Här en jag lurade i söndags!

Vad heter ån ? :) Edited by -Fenan-