Jump to content
Sign in to follow this  
HoppandeHarren

vilda regnbågar i Sverige

Recommended Posts

Nedanstående å håller ett öringbestånd som troligen vore en dröm i vilket land som helst (obs ej spårbar)

Alla svenska strömvatten har samma potential.

post-12856-0-23738300-1332789352_thumb.j

Men om vi bara är kommersiellt intresserade, så kommer vatten som dessa hålla regnbåge så småningom. Uppsåtligen eller ej.......

Så sant!

Intressanta bilder, om ja bara förstod vad som skrivs ;)

använd google chrome, och sidan översätts till det språk du vill

Intressanta bilder, om ja bara förstod vad som skrivs ;)

Enligt artikeln är nog många av de påståenden som gjorts i denna tråd falska. Största problemet är tydligen att regnbågens rom är mycket stöt/skakkänslig i jämförelse med bla öringens. Detta är ett problem i vatten med kraftig vårflod, ett annat problem är temperaturen, men inte att det är för varmt som påstås här. Finns det sidokanaler/sidobäckar till en älv/å med grundvatten med mer konstant flöde så är det positivt för bågen. Kalkrikt vatten är ytterligare en fördel m.m .

Enligt Feuerstein är inte heller regnbågen en konkurrent till öringen då de förededrar olika biotoper, dvs då dessa finns.

Edited by Isoperla

Ja eller hur, tro man lägger ut det på ett forum? Lite ledtrådar kan ni få, norr om Österlen, litet vatten som mynnar i Östersjön.

Ja eller hur, tro man lägger ut det på ett forum? Lite ledtrådar kan ni få, norr om Österlen, litet vatten som mynnar i Östersjön.

hahaha, nu crashar snart eniros karttjänst av överbelastning

Härligt, tack för tipsen, ska börja leta redan nu :lol: Edited by -Fenan-

Här har vi något för alla intresserade att svara på.

Regnbågen är från Stockholms skärgård.

Är det en rymling?

Eller är det en naturligt producerad regnbåge?

Fisken är en aningen uppsvälld på bilden pga en stunds död.

post-7189-0-26795200-1332876213_thumb.jp

Edited by karki

Guest Nattsudden

Regnbågen är en fantastisk sportfiskefisk och jag fiskar den mer än gärna, men den är inte naturlig i vår fauna. Tycker personligen INTE att den blir vildare av att ha reproducerat sig i våra vatten, det är bara beklagligt.

Tycker heller inte att den mink vi har är att betrakta som vild..... som en jämförelse. Minkens introducerande i vår miljö har bara inneburit skada.

Tycker personligen att det är skönt att regnbågen har en viss impotens i våra vatten, om inte hade väl våra vatten varit renskrapade på inhemsk fisk...

Bara min åsikt.....

Tycker personligen att det är skönt att regnbågen har en viss impotens i våra vatten, om inte hade väl våra vatten varit renskrapade på inhemsk fisk...

Bara min åsikt.....

Fiskar också hellre vild öring och tycker att vi ska satsa på inhemska arter, men att våra vatten skulle bli renskrapade på öring pga regnbåge tror jag inte på. Erfarenheter från Nordamerika och i Nya Zeeland stärker inte precis vad du skriver.

Guest Nattsudden

Skrev inte öring........ men jag menar så här:

Inhemsk fisk är mycket mer än bara öring, även om vi flugfiskare gärna vill se det så. Min hypotes är dock att om regnbågen verkligen haft förmågan att reproducera sig i svenska vatten hade det inneburit skada på nativa bestånd. Tycker att det är tråkigt om regnbåge ses som en genväg att tillgodose vårt fiskeintresse på bekostnad av alla vår egna fiskarter.

För ett par år sen när jag studerade vid Forshaga så hade vi en kille från SLU som hade fakta gällande att det då fanns självreproducerande regnbåge i 18 svenska vatten, från söder till norr. Men flertalet fanns runt Vättern och på Gotland, då det finns en större kalkmängd i dom vattnena.

Har inget emot regnbågen överlag och tycker det är en fantastisk sportfisk, och utan den skulle nog flugfiske-sverige gått in i väggen.

MEN, är helt klart emot den i vatten där den påverkar det naturliga beståndet av fisk som redans finns eller funnits där.

Hittar man en sjö, en å eller en bäck där det inte innebär ett hot mot tillfälliga arter och det hade satts ut båge, så hade jag inte haft något emot att ha regnbågen i fler vatten.

Men tyvärr så har ju det ju av många anledningar "försvunnit" båge både här och där. Vilket i sin tur har lett till "vilda bestånd"..

Sen TROR jag dock att bågen eller öringen inte har något emot att finnas i samma vatten, även om det såklart finns en stor konkurrens både gällande ståndplatser och föda.

Anledningen till att många bågar inte blir "stora" i våra svenska vatten är för att det dom ibland kan agera lite "dumt" gällande just ståndplatser och hur dom uppför sig i vattnet. Har jag hört....

Regnbågen får gärna för mig vara vild i de vatten där de redan existerar, men det naturliga beståndet av fisk skall naturligtvis prioriteras framför regnbågen.

Edited by -Fenan-

Här har vi något för alla intresserade att svara på.

Regnbågen är från Stockholms skärgård.

Är det en rymling?

Eller är det en naturligt producerad regnbåge?

Fisken är en aningen uppsvälld på bilden pga en stunds död.

post-7189-0-26795200-1332876213_thumb.jp

STEEEEEELHEEAAAD!!

Skrev inte öring........ men jag menar så här:

Inhemsk fisk är mycket mer än bara öring, även om vi flugfiskare gärna vill se det så. Min hypotes är dock att om regnbågen verkligen haft förmågan att reproducera sig i svenska vatten hade det inneburit skada på nativa bestånd. Tycker att det är tråkigt om regnbåge ses som en genväg att tillgodose vårt fiskeintresse på bekostnad av alla vår egna fiskarter.

Så sant, men utan regnbågen skulle nog fisket i södra Svearike vara ganska trist,oavsett om de är vilda eller inte.Harren och rödingen håller sig ju norrut så det blir inte mycket kvar . Jag har inget emot att de bestånden som redan existerar får vara kvar.

Det är vad jag tycker........

Tror jag med.

It's not a steelhead till it has touched the salt, och din är ju tagen i östersjön. Låter andra avgöra om östersjön kan likställas med touch the salt. :P

Tror du inte det är en rymling John?

It's not a steelhead till it has touched the salt, och din är ju tagen i östersjön. Låter andra avgöra om östersjön kan likställas med touch the salt. :P

Tror du inte det är en rymling John?

Spela roll,en båge är en båge oavsett var den lever <_<

Fiskar också hellre vild öring och tycker att vi ska satsa på inhemska arter, men att våra vatten skulle bli renskrapade på öring pga regnbåge tror jag inte på. Erfarenheter från Nordamerika och i Nya Zeeland stärker inte precis vad du skriver.

Nu gäller det inte regnbåge men vad jag minns har jag flera gånger läst att den importerade öringen slog ut många av de naturliga bestånden av strupsnittöring i Nordamerika. Har för mig man pratade om "tysk öring".

Här från en artikel om Yellowstone om hot mot strupsnittöring:

"and population densities have been reduced by competition with nonnative brook, brown and rainbow trout since these were introduced in the late 19th and early 20th centuries. However the most serious current threats to the subspecies are interbreeding with introduced rainbow trout (resulting in cutbows) in the Greater Yellowstone Ecosystem, the presence of lake trout in Yellowstone"