Jump to content
Sign in to follow this  
carpenter

Carpenters kastträning

Recommended Posts

Jag lägger ut en film för jag behöver verkligen lite goda råd och tips! Står alltid själv och tränar, så det

är ingen som kan påvisa vad jag gör fel!

Mina ambitioner är rätt höga. Men samtidigt är det ju viktigt att ta ett steg i taget. Tränings villigheten är det inga

fel på!

Har ju fått en smärre you tube psykos efter allt blängande ;) Men vet inte om jag blir så mycket klokare på det!

Tycker att det funkar rätt fint när jag fiskar och det inte krävs några distanskast!

Vill helt enkelt kunna kasta lite längre och kunna presentera snyggt även på lite längre avstånd!

Ser själv en del av felen jag gör. På tok för yviga rörelser vilket ju öppnar upp linbågen och leveranskastet

är kasst. Dubbel draget känner jag mej osäker på, har nyligen börjat med det.

Om någon av alla duktiga kastare som finns här på edge kan tänka sej att hjälpa mej vore jag grymt tacksam!

Hej,

Ser väl hyfsat ut, men du är stel och använder för mycket kraft.

Pass upp på din handled den skall användas när du har slut på armen alltså

väldigt sent, kallas rotation. Slå ihop sent i framkastet och öppna sent i bakkastet.

Försök använda underarmen mer tillsammans med axeln, mer pendlingsteknik.

Rätta upp spöföringen något.

Du följer linan slaviskt med huvudet, det skapar oftast vridningar och linbågar i sidled som

tappar energi.

Lugna ner och kör mer avslappnat , håll löst i korken.

Ditt dubbeldrag behöver justeras lite, med bättre längddrag, när du väl får in dubbeldraget

behöver du bara föra spöet väldigt lugnt mellan stoppen och låta dubbeldraget arbeta.

//Christer

tyvärr så ser jag nästan inte ett smack, men du ser ju ut att kasta mjukt och fint :)

sen att du har väldigt lite lina kvar att skjuta i sista kastet + att det sörplade till rätt segt, borde kanske ha tytt på att ngt va fel där ute.

borde kanske slagit stopp rejälare? men du kanske gjorde ett fantomlångt kast? :o

men som sagt, jag ser inte ett skvatt i filmen :D

Har en riktigt usel kamera! :unsure: Ska försöka få tag på en bättre. Fantomlångt knappast. Ska försöka uppdatera den här tråden så ofta jag kan! Men som sagt bättre kamera ;)

Hej,

Ser väl hyfsat ut, men du är stel och använder för mycket kraft.

Pass upp på din handled den skall användas när du har slut på armen alltså

väldigt sent, kallas rotation. Slå ihop sent i framkastet och öppna sent i bakkastet.

Försök använda underarmen mer tillsammans med axeln, mer pendlingsteknik.

Rätta upp spöföringen något.

Du följer linan slaviskt med huvudet, det skapar oftast vridningar och linbågar i sidled som

tappar energi.

Lugna ner och kör mer avslappnat , håll löst i korken.

Ditt dubbeldrag behöver justeras lite, med bättre längddrag, när du väl får in dubbeldraget

behöver du bara föra spöet väldigt lugnt mellan stoppen och låta dubbeldraget arbeta.

//Christer

Jo jag är stel! Som det är nu känns det som det är jag som gör hela jobbet. Det är ju spöt som ska göra mycket av det :wacko:

Ska lägga ner det där med att följa linan med blicken, har blivit en ovana! Jag förstår inte riktigt vad du menar med att slå ihop sent

och öppna sent. Kan du förklara?

Ska jobba med dubbel draget! Som du säger, gör stor skillnad! Har du något förslag på hur jag ska lägga upp träningen. Funkar inte att

träna allt på en gång!

Har tittat en hel del på Mel Krieger tycker han förklarar på ett sjyst sätt. Har bara lite svårt med genomförandet. :D

/Niklas

Hej Niklas,

Om du tänker dig starten från ett framkast \ lutning av spöet framåt håll kvar mot din underarm ........transportsträcka(Translation)...... slår över till stoppet i BK / öppnar upp handleden i stoppögonblicket..

håller kvar den öppna handleden / .....transportsträcka .... slår över till FK...\ slår ihop handleden i stoppögonblicket.

Ser ut så här \\\\\\../ FK-BK BK-FK \.. /////// Detta skall du göra så sent du kan i kastcykeln.

Gör du det för tidigt reser linan sig uppåt och linbågen öppnar upp sig.

//Christer

kanske du borde flytta kameran längre bak alt. ställa dig längre bort från den så dom somska hjälpa dig ser mer av kastet? ;)

räkna inte in mig där, jag ska bara följa tråden och lära mig själv :)

Jaha du vill åka snålskjuts :P Tänkte som så att linan syns ju knappt ändå, men jag ska testa mej fram till vad som funkar

bäst! Har faktiskt jobbat som fotograf men det var på hedenhös tid. Blir dessutom svårt att kasta och filma samtidigt :D

Glad påsk/Niklas

hej Niklas! tack för tipset om Guideline LPXe spö,köpte en #5 och den är ju mycket trevligare och kasta med än explorer nybörjar-spöet.

Jag definitivt ingen expert på att kasta,men har förbättrat mitt kastande, tack vare Staffans hjälp och lasse karlssons videos :)

Så detta råd vill jag ge dig:

1.vad har du för lina? en longbelly,dt eller någon annan långklump-lina är ett MÅSTE om man ska kasta långt..om man inte heter lasse, staffan eller någon annan duktig kastare, som kan kasta kortklumpade linor långt.

2.se till så att du kan bära kort lina med smala linbågar,UTAN dubbeldrag,innan du ger dig på distanser :)

3."sen rotation" är bra och använda vid korta kast, som långa. "sen rotation" använder man för att ta bort slack ur systemet och för att förlänga stroken,

tänk på att inte öppna handleden för tidigt.Vid bakkast, försök och ha spö-butten mot underarmen så länge du kan och en vrid över handleden. vid framkast, vrid över handleden så sent du kan.

det här hjälper mig och tänka "sen rotation" : börja kastet med:

1.axel (hela armen)

2.armbåge (underarmen)

3.handled

mvh/Marcus

Edited by marcus_

Hej Marcus!

Kul att du är nöjd med nya spöt :D Jo jag kör med saed till mitt Tfo bvk men jag kan inte påstå att vi är kompisar direkt :angry:

Hört många här på edge som gillar den kombon. Kanske det inte passar alla med longbelly?

Har ett Msx emerald som jag kastar betydligt bättre med. Där kör jag med kortare klump. Men fan jag vill ju kasta bra med bägge!

Tränar med kort lina och smala linbågar, tror att längderna kommer med lite tålamod! Inte min starka sida men så är det.

Tränar även på rotation med ganska lite lina ut. Fått några fina tränings tips tack vare den här tråden ;)

Tack för dina råd det uppskattas :D

Niklas

Ser jättebra ut! :)

Räta upp spöt mera, och försök få till den fina rotationen du har i framkastet även i bakkastet.

Mvh Juha

Ser jättebra ut! :)

Räta upp spöt mera, och försök få till den fina rotationen du har i framkastet även i bakkastet.

Mvh Juha

Tack Juha! ;)

Japp ska räta upp spöt! Lättare hålla koll på rotationen i framkastet och glömma bort bakkastet. Ska jobba på det. :)

/Niklas