April 17, 201214 yr comment_1545754 Nu ikväll blev jag gråtfärdig. Mängder av sik vakade runt omkring mig och ignorerade alla mina flugor utan mina små wolly bugger, men dem bara ryckte de i utan att fastna. Så mina vädjande frågor är: - Vilken krok, utseende och storlek, är bäst att binda på? - Vilka flugor fungerar bäst, och när (vår, sommar, höst)? - Vilken hemtagning är lämplig (snabb eller långsam)? Jag har då och då fått Sik som bifångst vid HÖ-fiske, oftast på märla eller haröra, men ikväll hjälpte inget. Jag förstår att det inte finns någon sanning eller superfluga som alltid ger fisk (och fanns den så skulle jag inte använda den, lite svårt ska det allt vara!) men lite goda tips skulle smaka mumma. Eder ödmjuke Rickard. Edited April 17, 201214 yr by salmo prutta När den vise pekar på månen, ser dåren på fingret. Report
April 18, 201214 yr comment_1545784 I min hemma älv fiskade man sik med traditionell våtfluga. Kör en zulu silver, om någon vet vad det är för fluga i dag..... www.tomgustavsen.seFlugfiskeguide på västkusten http://tomgustavsen.se/ Fisketaxi Ljungskile http://www.tomgustavsen.se/?p=2627 Report
April 18, 201214 yr comment_1545786 Nu ikväll blev jag gråtfärdig. Mängder av sik vakade runt omkring mig och ignorerade alla mina flugor utan mina små wolly bugger, men dem bara ryckte de i utan att fastna. Så mina vädjande frågor är: - Vilken krok, utseende och storlek, är bäst att binda på? - Vilka flugor fungerar bäst, och när (vår, sommar, höst)? - Vilken hemtagning är lämplig (snabb eller långsam)? Jag har då och då fått Sik som bifångst vid HÖ-fiske, oftast på märla eller haröra, men ikväll hjälpte inget. Jag förstår att det inte finns någon sanning eller superfluga som alltid ger fisk (och fanns den så skulle jag inte använda den, lite svårt ska det allt vara!) men lite goda tips skulle smaka mumma. Eder ödmjuke Rickard. Ibland har red Tag fungerat som torrfluga, i övrigt tror jag HåkanViskafors har en hel del att tillföra Report
April 18, 201214 yr Author comment_1545800 Ibland har red Tag fungerat som torrfluga, i övrigt tror jag HåkanViskafors har en hel del att tillföra Torrfluga försökte jag aldrig med. Får stoppa ned en liten ask med torrisar till nästa gång. Är lite tveksam om det skulle vara knepet men att stå och pricka vak med torrfluga är ju en trevlig sysselsättning även om det inte nappar . Rickard. När den vise pekar på månen, ser dåren på fingret. Report
April 18, 201214 yr comment_1545817 Red Tag är kanon, både torr och våt. Den värsta killern är en knallröd nymf i strl 10-12. Bind den som haröra, bara den blir röd. Sedan skall man veta att de hugger på det mesta. Sällan man bedriver riktat fiske efter Sik. De blir oftast bifångst och då på alla möjliga sorters havsöringsflugor, mestadel räkimitationer och mindre modeller av WollyBugger Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven! Pappersvändare från Borås, född -66 Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION Report
April 18, 201214 yr Author comment_1545908 Red Tag är kanon, både torr och våt. Den värsta killern är en knallröd nymf i strl 10-12. Bind den som haröra, bara den blir röd. Sedan skall man veta att de hugger på det mesta. Sällan man bedriver riktat fiske efter Sik. De blir oftast bifångst och då på alla möjliga sorters havsöringsflugor, mestadel räkimitationer och mindre modeller av WollyBugger Så har jag också upplevt det, så därför blev min harm än större då ingenting fungerade . Skall gå ned lite i krokstorlek och binda upp lite knallröda haröron samt några torrflugor. Vore skoj att få dem på torrt! Rickard. När den vise pekar på månen, ser dåren på fingret. Report
April 18, 201214 yr comment_1545915 Så har jag också upplevt det, så därför blev min harm än större då ingenting fungerade . Skall gå ned lite i krokstorlek och binda upp lite knallröda haröron samt några torrflugor. Vore skoj att få dem på torrt! Rickard. Det är lättare att få havsöring på torrt.... Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven! Pappersvändare från Borås, född -66 Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION Report
April 18, 201214 yr Author comment_1545921 Det är lättare att få havsöring på torrt.... Jo, kan så vara. Det är ju egentligen inte så att jag prompt måste ha sik eller att den är en sån fantastisk sportfisk (raggsockan ). Det handlar mer om att mitt självförtroende fick sig en knäck. Det hade varit lika fruktansvärt om jag hade misslyckats med sill, plattfisk eller makrill. Jag tycker inte om misslyckanden och igår var ett praktfiasko . Min tanke är att det inte ska upprepa sig. Sedan har väl tanken på nyrökt sik också slagit mig . Rickard. När den vise pekar på månen, ser dåren på fingret. Report
April 18, 201214 yr comment_1545928 Jo, Siken är en fantastisk matfisk! Och din frustration är välbekant. Hade du fiskat strax bortanför vakorgien så hade du garanterat fått fisk Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven! Pappersvändare från Borås, född -66 Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION Report
April 18, 201214 yr Author comment_1545934 Jo, Siken är en fantastisk matfisk! Och din frustration är välbekant. Hade du fiskat strax bortanför vakorgien så hade du garanterat fått fisk Jag lade kasten mitt i vakringen, 1 meter framför, 2 meter framför, 3 meter framför och 5 meter framför. Lade kastet över och drog genom stimmet, lade kastet hitom och lät sjunka framför dem. Olika indragshastigheter och olika flugor. Jag höll på i en dryg timma. Så några fångstgarantier fanns nog inte igår, men nästa gång ska jag vara ännu bättre förberedd! - tack för alla tips! Rickard. När den vise pekar på månen, ser dåren på fingret. Report
April 18, 201214 yr comment_1545942 Jag lade kasten mitt i vakringen, 1 meter framför, 2 meter framför, 3 meter framför och 5 meter framför. Lade kastet över och drog genom stimmet, lade kastet hitom och lät sjunka framför dem. Olika indragshastigheter och olika flugor. Jag höll på i en dryg timma. Så några fångstgarantier fanns nog inte igår, men nästa gång ska jag vara ännu bättre förberedd! - tack för alla tips! Rickard. Med "strax bortanför vakorgien" menar jag typ 50 meter Lönlöst, som du märkte, att köra mitt i smeten! Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven! Pappersvändare från Borås, född -66 Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION Report
April 18, 201214 yr Author comment_1545945 Med "strax bortanför vakorgien" menar jag typ 50 meter Lönlöst, som du märkte, att köra mitt i smeten! Åhå... omöjligt i detta fallet eftersom jag då hade befunnit mig på 20 meters djup (stod på spetsen på en udde), men nästa gång ska jag minnas detta! Rickard. När den vise pekar på månen, ser dåren på fingret. Report
April 18, 201214 yr comment_1545946 Åhå... omöjligt i detta fallet eftersom jag då hade befunnit mig på 20 meters djup (stod på spetsen på en udde), men nästa gång ska jag minnas detta! Rickard. Jag hade förstått dig om du stog på ett litet skär mitt i havet. men på en udde så finns det ju även en väg tillbaka om man säger så. Dvs kontakt med vattnet "strax bortanför vak-orgien" Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven! Pappersvändare från Borås, född -66 Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION Report
April 18, 201214 yr Author comment_1545965 Jag hade förstått dig om du stog på ett litet skär mitt i havet. men på en udde så finns det ju även en väg tillbaka om man säger så. Dvs kontakt med vattnet "strax bortanför vak-orgien" Jag klängde på en liten käpp som stod rakt upp mitt ute i atlanten väl utanför territorialvattengränsen och det fanns faktiskt ingen möjlighet att få flugan femtio meter framför (om man inte kastar som Sasse i kvadrat). Detta är sanningen . Rickard. När den vise pekar på månen, ser dåren på fingret. Report
April 18, 201214 yr comment_1545967 Jag klängde på en liten käpp som stod rakt upp mitt ute i atlanten väl utanför territorialvattengränsen och det fanns faktiskt ingen möjlighet att få flugan femtio meter framför (om man inte kastar som Sasse i kvadrat). Detta är sanningen . Rickard. Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven! Pappersvändare från Borås, född -66 Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION Report
April 18, 201214 yr comment_1545973 Du borde lära dig att kasta som folk. Typ 75 meter å så.... Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven! Pappersvändare från Borås, född -66 Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION Report
April 22, 201214 yr Author comment_1547822 Nu har jag bundit några små varianter i rött på Jensen Shrimp/Dry/Nymph #12 3X Long. Borde sitta som berget i en liten sikmun! Tar gärna emot kritik om förbättringar eller andra mönster. Tänker börja med min minimagnus, eller om det strömmar starkt harörat. Nu har jag bara en sista fråga i ämnet. Att lägga flugan en bra bit framför siken, är anledningen att stimmet ska ta sig dit och finna denna oskyldiga varelse eller är tanken att det finns enstaka individer i stimmets utkant som är mer "på"? Rickard. PS. Har gjort några torrisar oxå, men dem slipper ni se. DS. När den vise pekar på månen, ser dåren på fingret. Report
April 22, 201214 yr comment_1547825 När skall du iväg o testa dom är också väldigt intresserad att hitta flugor till Sik. Blir nästan gladare av Sik fångst än Havsöring kanske för att dom är så svåra att få till hugg Hellre äter jag havsöringen själv än låter sälen svälta http://fiskevardgoteborg.se/fiskevard/fangstrapport/rapportera-fangst/ Report
April 22, 201214 yr Author comment_1547832 När skall du iväg o testa dom är också väldigt intresserad att hitta flugor till Sik. Blir nästan gladare av Sik fångst än Havsöring kanske för att dom är så svåra att få till hugg Har två småttingar och två gamla föräldrar som vädjar om hjälp ganska ofta... en dålig kombo om man har en tidskrävande hobby . Så, jag kommer att testa flugorna den första möjliga aftonen som jag får tid över. Oavsett väder och vind. Hoppas på nästa vecka men det ser mörkt ut... Lovar att återkomma med rapport efter testet. Främst är jag väl ute efter HÖ, men skulle jag stöta på Sik så byter jag fokus . Rickard. Edited April 22, 201214 yr by salmo prutta När den vise pekar på månen, ser dåren på fingret. Report
April 22, 201214 yr comment_1547973 Nu har jag bundit några små varianter i rött på Jensen Shrimp/Dry/Nymph #12 3X Long. Borde sitta som berget i en liten sikmun! Tar gärna emot kritik om förbättringar eller andra mönster. Tänker börja med min minimagnus, eller om det strömmar starkt harörat. Nu har jag bara en sista fråga i ämnet. Att lägga flugan en bra bit framför siken, är anledningen att stimmet ska ta sig dit och finna denna oskyldiga varelse eller är tanken att det finns enstaka individer i stimmets utkant som är mer "på"? Rickard. PS. Har gjort några torrisar oxå, men dem slipper ni se. DS. Den vänstra ser kanon ut!!! Det där jag sa om att fiska en bit bortanför stimmet som vakar har några vinklingar; Självklart är det frestande att fiska där man ser fisken. Dessvärre hander det ganska ofta att man inte får dessa till att hugga. Anledningen kan vi lämna till en annan diskussion. Däremot beror det med all säkerhet på att de ratar din fluga och har blivit maniska på det som finns i vattnet och inte tar något annat. Selektiva med andra ord. Vid sidan av stimmet så finns det av egen erfarenhet fler fiskar som fortfarande inte blivit så selektiva. De kommer med andra ord att hugga även på din fluga - det är ju det du vill!! Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven! Pappersvändare från Borås, född -66 Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION Report
April 22, 201214 yr Author comment_1548132 Den vänstra ser kanon ut!!! Det där jag sa om att fiska en bit bortanför stimmet som vakar har några vinklingar; Självklart är det frestande att fiska där man ser fisken. Dessvärre hander det ganska ofta att man inte får dessa till att hugga. Anledningen kan vi lämna till en annan diskussion. Däremot beror det med all säkerhet på att de ratar din fluga och har blivit maniska på det som finns i vattnet och inte tar något annat. Selektiva med andra ord. Vid sidan av stimmet så finns det av egen erfarenhet fler fiskar som fortfarande inte blivit så selektiva. De kommer med andra ord att hugga även på din fluga - det är ju det du vill!! Låter förnuftigt. Ser jag till Sikdjävlarna igen ska jag prova med röda haröron. Inte på mig alltså, utan på tafsen. Jag nöjer mig med Lisebergs gröna. Tack för ett tillfredsställande svar. Rickard. När den vise pekar på månen, ser dåren på fingret. Report
May 1, 201214 yr comment_1551795 Jag har fått endel sik på brun dräparmask den verkar dom gilla. Report
May 1, 201214 yr comment_1551806 Jag har fått endel sik på brun dräparmask den verkar dom gilla. De tar på de flesta havsöringsflugor. Det är bara när man vill rikta fisket på Sik och maximera utdelningen som man får tänka till! Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven! Pappersvändare från Borås, född -66 Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION Report
May 2, 201214 yr comment_1552156 Jag fick en fin sik på en fiskimitation som den knappt kunde få in i munnen Fick den på v Orust, blev lagom förvånad i den salthalten som det är på utsidan Tänkte söka mig nedåt Hisingen/gbg och försöka ta några sikar på fluga, någon som kan tipsa om ett bra område?(ber ingen att avslöja något specifikt ställe ) Mvh Anders Report
July 18, 201214 yr comment_1573707 Jag har bara fått en sik. När jag kastade spinn efter makrill dessutom! Tog en liten upphängare medans draget/flugan sjönk. Flugan i sig var en väldigt liten orangea räcka där "hacklet" var lindat hårt runt kroken och lackat (inga spröt som stack ut förutom 2 ögon). nunca caminarás solo Report