Jump to content

Tips på spön #3-4

Marcus Blomberg

Recommended Posts

Hej!

Jag har bestämt mig för att skaffa ett spö till det lättare fisket efter mestadels harr och öring. Jag har flugfiskat länge och tror att jag har en helt ok kastteknik i vilket fall. Sen tidigare har jag ett TFO TiCrX 9' #5, vilket jag upplever väldigt styvt och inte speciellt djupt i aktionen. Jag letar alltså ett komplement till detta för mindre vatten, gärna mjukare och med djupare aktion, utan att bli sladdrigt. Målgruppen fisk är harr och öring på vikter uppåt kilot, sällan över. Allt från mindre älvar och åar till bäckar. Budgetmässigt har jag inte satt någon övre gräns, men jag har svårt att tro att jag kommer lägga mer än 4000 kr för bara spöt. Jag kommer inte kräva att spöt ska kunna kasta jättelångt, utan prioriterar känsla och presentation. Jag tror inte att jag vill gå över 8' i längd, då jag faktiskt fiskar i en del mindre bäckar, där det är svårt nog att kasta ändå! Men jag är inte omöjlig att övertyga.

Spön jag har tittat på hittils är:

Loop opti creek (där finns #3 bara i 7'3 och M aktion, vilket kanske blir för "sladdrigt"?)

Loop Multi

Guideline Fario

Sage ZXL (beg.)

Sage Z-axis (beg)

G.Loomis whispercreek (beg)

Cts Affinity MX

Kom gärna med andra förslag, jämnförelser, erfarenheter och tips!

Tacksam för hjälp

Marcus Blomberg

Glöm för all del inte Winston (flera modeller), Orvis Superfine eller vissa Scott.

Nej, jag kollade runt lite på fler märken precis, Scott A4 ligger bra i pris och Winston GVX ser spännande ut!

har du provat något av dem?

Sen är jag inte säker på hur #3 funkar i strömmande, klarar man en större harr som ställer sig med fenan mot strömmen?

Hej!

Jag har bestämt mig för att skaffa ett spö till det lättare fisket efter mestadels harr och öring. Jag har flugfiskat länge och tror att jag har en helt ok kastteknik i vilket fall. Sen tidigare har jag ett TFO TiCrX 9' #5, vilket jag upplever väldigt styvt och inte speciellt djupt i aktionen. Jag letar alltså ett komplement till detta för mindre vatten, gärna mjukare och med djupare aktion, utan att bli sladdrigt. Målgruppen fisk är harr och öring på vikter uppåt kilot, sällan över. Allt från mindre älvar och åar till bäckar. Budgetmässigt har jag inte satt någon övre gräns, men jag har svårt att tro att jag kommer lägga mer än 4000 kr för bara spöt. Jag kommer inte kräva att spöt ska kunna kasta jättelångt, utan prioriterar känsla och presentation. Jag tror inte att jag vill gå över 8' i längd, då jag faktiskt fiskar i en del mindre bäckar, där det är svårt nog att kasta ändå! Men jag är inte omöjlig att övertyga.

Spön jag har tittat på hittils är:

Loop opti creek (där finns #3 bara i 7'3 och M aktion, vilket kanske blir för "sladdrigt"?)

Loop Multi

Guideline Fario

Sage ZXL (beg.)

Sage Z-axis (beg)

G.Loomis whispercreek (beg)

Cts Affinity MX

Kom gärna med andra förslag, jämnförelser, erfarenheter och tips!

Tacksam för hjälp

Marcus Blomberg

Hej !

Kan du hitta ett så försök att komma över ett Hardy Gem, har själv ett Gem Smuggler 7,9" # 4, ett underbart spö att fiska med i mindre vatten. Ett riktigt litet trollspö som också klarar alla specialkasten och du kan fiska med det hur länge som helst utan att bli trött. Du måste nog ut på beg.-marknaden och troligtvis Ebay.

God Jakt ! Steen