Jump to content
Sign in to follow this  
Lantzen

En fråga om utrustning?

Recommended Posts

Hej! Det är så att jag efter mer än 10 års uppehåll tänkte börja flugfiska igen.Skulle därför behöva lite uppdatering om Spön o linor.När jag fiskade förr hade jag Sage Graphite 3 o trivdes med det spöt nu undrar jag om det finns liknande spön med samma action som det spöt fast kanske till en billigare penning av vad de kostade då?

Vore tacksam för all input

Mvh Lantzen

Om du nu är nöjd och trivdes med ett Sage G3 så leta på ett begagnat sådant idag, finns och hitta.

Eller annars gör ju Sage "moderna" spön i någorlunda samma aktion idag också, G3an anses ju ha världens mest efterkopierade aktioner,

Fina spön, jag har själv ett gammalt hederligt G3 9.6" klass 5 som borde vara bortåt 20år gammalt idag..

Fiskar med de ibland funkar gött!

Har även andra Sage spön och tycker de är grymt fina :)

Lycka till och skitfiske på dig!

Ett Sage G3 skulle nog klassas som ett ganska långsamt och lite tungt spö i jämförelse med dagens spön. Var det ett RPL?

Det finns ju en mängd bra och mediumsnabba spön att välja på och det bästa är ju om du kan testa själv.

Om du vill köpa nytt är ju t.ex TFO BVK ett prisvärt alternativ, kanske lite snabbare aktion men det är bra känsla i det spöt.

Det bästa är kanske att sätta in en köpesannons här på forumet, då lär du få en del att fundera på och säkert en hel del tips.. ^_^

Linor finns ju också en uppsjö av med olika taperingar. Vissa gillar kortklump och andra föredrar longbelly. Långklump känns mer allround för mitt fiske...SA Expert Distance, Rio Gold, GL Highwater,GL Force och Lee Wulff TT är några personliga favoritlinor.. :)