Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Frysa fisk orensad?

Featured Replies

Hej

Svärfar kom med röding hem till oss. Han hade fryst dom orensade. Spelar detta någon roll?

Själv brukar jag alltid rensa fisken innan frysning de få gånger jag sparar något till senare tillfällen. Hur gör ni och är det någon fara att äta den orensade rödingen?

Tänker mest på parasiter och bakterier osv? Någon som vet?

"I prefer to die with my waders on"

Inga problem att frysa in orensat. All ev bakteriespridning avstannar.

Fisken hålls t o m bättre orensad i frys, ingen frysbränna alltså.

  • Author

Tack för det. Var lite osäker bara. Är van att alltid själv rensa innan frysning.

Edited by the-end

"I prefer to die with my waders on"

Brukar också i vanliga fall rensa först, om jag har tid.

Men när vi är till Rautas på pimpelpremiären så fryser rödingen i alla fall.

Och man vill ju inte tina upp dom bara för rensning.

Har haft röding i frys över 6 mån orensad, ingen bismak eller missfärg.

Görgoa att tillaga i rökeri.

sen rensar du fisken precis innan den tinat upp färdigt, då är den lättare att arbeta med ;)

  • Author

Tack. Är lugn nu när ni skriver att det är ok.

Blir gott som middag.

Tack och bock från en som är mindre kunnig. :)

"I prefer to die with my waders on"

Fick det som tips för många år sen när jag for i norge och fiskade lax. Frys hel så har man frysklampen integrerad.

Och fisken var lika god ändå. och lätt att ta ur medans det fortfarande var halvfruset.

Jan Fridh. -64:a från Mora boendes i Orsa. Fiskar helst norrut.

Fiska bör man annars dör man. Och helvete om nån försöker hindra mig....

  • Author

Även jag har inte haft koll på hur man kan göra så denna tråd var kalas.

Det är bra. Jag fortsätter att ställa "dumma" frågor så de som inte vågar slipper stå till svars. :D:lol:;)

"I prefer to die with my waders on"

Det är bra. Jag fortsätter att ställa "dumma" frågor så de som inte vågar slipper stå till svars. :D:lol:;)

Låter kanon. Slipper jag bära dumstruten:D

Håller även mkt längre i frysen om du fryser in den hel. Blöt gärna ned fisken och så direkt in i frysen så det blir ett rejält ispansar, håller bortemot ett år i djurfrys utan att smaken försämras nåt värst.

Catch & Relapse

Fryser oxå den orensad, mest av bekvämlighet... vill inte så och slabba vid diskbänken efter en fiskedag.

När det vankas matlagning däremot, då är det perfekt att rensa en halvtinad fisk, går såååå mycket enklare. :)

Får prova att frysa in sill orensad och betydligt smidigare då jag gillar att fiska kvällstid och sen inte stå med böket att rensa och gå ut med soporna så det inte luktar under natten.  MEN min kanske lite dumma fråga är - ska den avblodas?  Fisken lider ju inte om den får ett bra whack in the head... Tack på förhand!

SEN, hur är det med makrill som är en fetare fisk, kan man frysa in den orensad också - har ju kyllåda med isklampar så den håller sig fräsch i sommarvärmen.

När jag är igång och kanske andra undrar med,  hur är det med plattfisk som skrubba o rödspätta? 

Spar jag en havsöring jag inte ska äta samma dag fryser jag alltid in den orensad. Min bild är att fisken blir bättre när den tinas då.

Det är också lättare att filea en orensad fisk👌🏻

Jonas Nordigårds
www.edgeflyfishing.com
www.wildfishsweden.se

Nu tål jag ju inte fisk själv!

Men..avbloda fisken före

.skär av..gälbågarna!..låt fisken hänga med stjärten uppåt!

Det tipset fick jag av en Norrman uppe i Målselv 1990.

Köttet.blir bättre dessutom..infryses hel..JA!

Vägen mot döden..är den enda vägen vi inte kan välja bort.

Sverige är avlångt land..här uppe behöver inte en ..en frys!

1 Juni nu..

 

20230601_073445.jpg

Vägen mot döden..är den enda vägen vi inte kan välja bort.

2 hours ago, Ismo said:

Sverige är avlångt land..här uppe behöver inte en ..en frys!

1 Juni nu..

 

20230601_073445.jpg

Äe fy fan. Man är avis på er där uppe under juli och augusti när flugfisket är som bäst, har man tur får man "smaka" en vecka under semestern.

Men som det är nu är man nöjd med vulgata-kläckningarna här omkring 😆

Då borde det gå lika bra att göra så med sill och makrill? En fråga, blöder ni ur fisken ?? Tack!

10 hours ago, Svensborn said:

Då borde det gå lika bra att göra så med sill och makrill? En fråga, blöder ni ur fisken ?? Tack!

Jag försöker alltid att bloda ur fisken, det ger finare fileer och avsevärt mindre "kladd" när man väl står hemma och rensar.

Rycker ofta nån gälbåge på varje sida och sen låter fisken hänga i håven nån minut. Lätt värt det lilla "besväret"

Inte fiskelustig längre.

8 hours ago, Henka said:

Jag försöker alltid att bloda ur fisken, det ger finare fileer och avsevärt mindre "kladd" när man väl står hemma och rensar.

Rycker ofta nån gälbåge på varje sida och sen låter fisken hänga i håven nån minut. Lätt värt det lilla "besväret"

Halal slakt…

Men har du frusit in fisk orensad, som länken säger?

19 hours ago, Svensborn said:

Men har du frusit in fisk orensad, som länken säger?

Ja, det också.

Det är väldigt bra för hållbarhet.

Men ofta är det ju rätt opraktisk måltidsstorlek. - så i den änden är det opraktiskt.

Och dela inte fisken med motorsåg, själva delningen går fort som fan, men det tar en bra stund att få bort resterna av fastbränd lax från sågen 😁

Inte fiskelustig längre.

20 hours ago, ratimir said:

Halal slakt…

Jag har inte full koll på processen där, men jag dödar ALLTID fisken innan avblodning.

Inte fiskelustig längre.

18 minutes ago Henka sa:

men jag dödar ALLTID fisken innan avblodning.

Halalslakt är precis tvärtom; Avblodning sker medans djuret är vid fullt medvetande. Utsuderat djurplågeri IMHO.

Vapenagaren.se

adventureglaciertreks.com

När jag var ung trodde jag att pengar betydde allt. Nu när jag är gammal så vet jag att det är så.

-Oscar Wilde-

39 minutes ago, Henka said:

Jag har inte full koll på processen där, men jag dödar ALLTID fisken innan avblodning.

Du måste vara muslim. Fisken vänd mot Mecka. Och skära av pulsådern, inte rycka.

Verkar som att jag hade fel. Fisk verkar alltid vara halal utan någon speciell metod.

Edited by Fisk

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

Recently Browsing 0

  • No registered users viewing this page.

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.