Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Veckans Fisk v. 16-2012 - guidetobbe

Featured Replies

Just nu pågår tävlingsperioden för v. 16 måndag - söndag.

-------------------------------------------------------------

Lite sen med denna tråden igen - Vi väntar på de nya vinstpremierna!!

--------------------------------------------------------------

För att delta med en fisk måste den vara fångad under tävlingsperioden.

Bilder på fisk som deltar denna vecka ska laddas upp i angiven tråd senast tisdag veckan efter. Vinnaren publiceras på onsdagen veckan efter.

Man kan delta med alla typer av fiskarter och oavsett fångstland förutsatt att man är medlem i Edgeforumet och att man har fått fisken med flugspö på en bunden fluga.

Alla medlemmar på Edge kan delta, även juryn, moderatorer och ägare får med andra ord vara med och jaga en veckans fisk keps.

För att delta ska en tydlig bild på fisken laddas upp i tävlingstråden, samt att längd eller vikt, helst båda ska anges. Ange även vilken eventuell våg som använts, dvs är vikten ungefärlig eller säkerställd med en krönt våg godkänd för storfiskregistrering.

Juryn kommer bland annat att bedömma fångstvattnets potential i förhållande till fiskstorlek. Det är med andra ord inte nödvändigtvis veckans största fisk av en viss fiskart som måste vinna.

Juryns beslut kan inte överklagas.

------------------------------------------------------------

För att delta i tävlingen ska deltagande bilder laddas upp i denna tråd.

Sista tid för uppladdning är tisdag kl 24:00 i nästkommande vecka.

Vinnaren meddelas via mail och/eller IM och priset, en "Veckans fisk" keps skickas så snart vi fått vinnarens adress. Leveranstiden kan variera :)

Några har haft problem med rapporteringen då de fotar och dokumenterar med mobilen. Sladdar och trixande gör att de inte får över bilderna på datorn som de vill.

Därför meddelar jag att det är helt okej att lämna rapporter på SMS/MMS på tel 0709-105626.

Lycka till!

Håkan Andersson

-------------------------------------------------------------

Babbla gärna på i tråden. Alltid kul med synpunkter, debatter och kommentarer.

Efter att omgången är avgjord kommer jag ändå att radera samtliga inlägg utom själva tävlingsbidragen och eventuellt informativa inlägg. Därefter låser jag tråden.... :)

Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!

Pappersvändare från Borås, född -66

Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION

Jag lägger in min västkustöring från i tisdags! Värt att nämna är att det är 4:e veckan jag flugfiskar, kört mycket bombarda/kustvobbler innan. Detta är nytt västkust pb för mig det "gamla" på 2.5 kg fick stå sig i 10 dagar hehe!

Utr: Medium mjukt klass 6 enhands

Längd 65 cm - uppmätt

vikt 2.9 kg - uppmätt

Fluga: Askedalen fiske / havsöring special nr 7.

Här kommer rapporten så som den skrevs i "havsöring gbg området" då jag först trodde det var en lax!:::::

Idag skulle det paddlas ut med flytringen till ett par små kobbar. Efter en "stund" var jag framme. (mätte på eniro nu var tydligen lite över 700m jag paddlat enkel väg!)

Öringen var mellan kobbarna och gick och vaka som verkar vara det som gäller just nu för en västkustöring, bara gå och vaka på små yngel, märlor m.m. Guppa runt där ett tag och kasta dem i pannan ett par ggr med några olika små flugor men ingenting! Tänkte "NU skiter jag i er!" och paddla iland på kobben.

Efter en fikapaus gick jag runt till andra sidan kobben där det sluttade ganska brant redan från land. Strömmen och vinden tryckte på lite runt en udde och jag tänkte "Nu struntar jag i det här jäkla småpillet... på med en fet fisk-imitation!"

Första kastet ut från udden och jag tycker mig se en liten virvel på ytan, stor fisk som vände en bit under sill-imitationen?? Andra kastet, större virvel en 4-5 m från land. 3e kastet och jag ger fisken lite mer tid att ta. Påbörjar hemtagningen med dm långa strip.... strip strip strip... PANG! Stor fisk som hugger riktigt hårt, går upp och vältrar sig, jag håller ner spöt och sen bär det av utåt! Hela fluglinan och backing rasslar ut och jag står och skrattar som jokern i batman medans jag bromsar lite lätt med handen! Fisken som tog snett utåt från mig ca 5 m har nu tagit lätt 60m lina i första rusningen.

Börjar pumpa hem den och jag insåg då att det var inte längesen jag såg en säl på andra sidan kobbarna.... aj aj aj. Hoppas den inte dyker upp!

Sen inser jag nått mer, att jag fiska med märlor innan och har en taperad 0.17 mm mono tafs på... Dock är sista halvmetern fluocarbo där det sitter "tungt artilleri" på. Nämligen hela mm större 0.18!

Fisken kommer in ganska snällt efter den första rusningen eftersom jag upptäcker att den simmar mot mig. Sen går den tungt nere på djupet ett tag, får upp den så jag börjar se tafsen och något blänka därnere. Den får syn på mig och vips så är hela fluglinan ute igen. Det tar ett litet tag till och jag fightar den runt udden så jag kan få in den på grundare vattnet och landa den där. Har sen jag börja flugfiska för 1 månad sen inte använt håv på nått konstigt vis.

Planen funkar och jag har den där det grundar upp. Ser då det jag misstänkt lite hela tiden, det är en lax! Tailar den och plockar fram peangen, vill ta en snabb bild där den ligger i tången. Flugan sitter väldigt djupt i underkäken, pillar loss den utan problem. När jag sen tagit fram mobilen ser jag att det börjat bolma ut blod från ena gälen. Släpper inte en fisk som blöder så det fick bli bonk, årets första faktiskt.

Värsta fighten jag haft på ett flugspö och min andra lax i havet någonsin.

Denna var 65 cm och vägde in på 2.9 kg ;)

Så årets första bompass på öring men jag brydde mig inte så mycket direkt :)

DSC 0372

DSC 0371

Gone fishing...

Har väl inte en chans mot föregående havsöring men tänkte ändå posta en bild på öringen som jag tog på torrt den kl 07.00 på morgonen i regnet. Satt säkert en timme och studerade fisken som gjorde tre vak innan jag beslutade mig för att prova på den. Smekte ut den lilla oliva baetisen i storlek 17 mot fisken som steg men stannade precis under flugan för att syna den. Den följde sedan med flugan nedströms i två till tre meter innan den rullade över den i ett praktigt head and tail vak. De tre meterna kändes som hundra år. Kampen blev ganska odramatisk med ett par rusningar och lite bökande. Avkrokningen var enkel då jag fiskade hullinglöst och den gled majestätiskt tillbaka i den strömmande forsen och vinkade hejdå med den breda stjärtfenan Jag må säga att den efterföljande cigarren och whiskeyn smakade underbart.

post-9246-0-62801700-1335527654_thumb.jp

Edited by Carl

Hej

Är relativt ny på forumet men har följt denna tråden i några månader och ny på flugfiske (men har 16 år som yrkesfiskare i Barentshavet- :)).

Var ute en sväng i eftermiddag någon plats i Åsa och det var riktig lågt vatten i dag så jag räknade med att det inte var någon

idé och prova, men fan vad fel jag fick. Efter en 1 timme tänkte jag skulle bytta fluga för sista gången och åka och köpa pizza till familjen. Då högg den här HÖ på och den var 75 cm 4,1 kg.

Använde en Grå streamer.

/Torstein

post-12616-0-05783400-1335670609_thumb.j

• Author

Jag lägger in min västkustöring från i tisdags! Värt att nämna är att det är 4:e veckan jag flugfiskar, kört mycket bombarda/kustvobbler innan. Detta är nytt västkust pb för mig det "gamla" på 2.5 kg fick stå sig i 10 dagar hehe!

Utr: Medium mjukt klass 6 enhands

Längd 65 cm - uppmätt

vikt 2.9 kg - uppmätt

Fluga: Askedalen fiske / havsöring special nr 7.

Här kommer rapporten så som den skrevs i "havsöring gbg området" då jag först trodde det var en lax!:::::

Idag skulle det paddlas ut med flytringen till ett par små kobbar. Efter en "stund" var jag framme. (mätte på eniro nu var tydligen lite över 700m jag paddlat enkel väg!)

Öringen var mellan kobbarna och gick och vaka som verkar vara det som gäller just nu för en västkustöring, bara gå och vaka på små yngel, märlor m.m. Guppa runt där ett tag och kasta dem i pannan ett par ggr med några olika små flugor men ingenting! Tänkte "NU skiter jag i er!" och paddla iland på kobben.

Efter en fikapaus gick jag runt till andra sidan kobben där det sluttade ganska brant redan från land. Strömmen och vinden tryckte på lite runt en udde och jag tänkte "Nu struntar jag i det här jäkla småpillet... på med en fet fisk-imitation!"

Första kastet ut från udden och jag tycker mig se en liten virvel på ytan, stor fisk som vände en bit under sill-imitationen?? Andra kastet, större virvel en 4-5 m från land. 3e kastet och jag ger fisken lite mer tid att ta. Påbörjar hemtagningen med dm långa strip.... strip strip strip... PANG! Stor fisk som hugger riktigt hårt, går upp och vältrar sig, jag håller ner spöt och sen bär det av utåt! Hela fluglinan och backing rasslar ut och jag står och skrattar som jokern i batman medans jag bromsar lite lätt med handen! Fisken som tog snett utåt från mig ca 5 m har nu tagit lätt 60m lina i första rusningen.

Börjar pumpa hem den och jag insåg då att det var inte längesen jag såg en säl på andra sidan kobbarna.... aj aj aj. Hoppas den inte dyker upp!

Sen inser jag nått mer, att jag fiska med märlor innan och har en taperad 0.17 mm mono tafs på... Dock är sista halvmetern fluocarbo där det sitter "tungt artilleri" på. Nämligen hela mm större 0.18!

Fisken kommer in ganska snällt efter den första rusningen eftersom jag upptäcker att den simmar mot mig. Sen går den tungt nere på djupet ett tag, får upp den så jag börjar se tafsen och något blänka därnere. Den får syn på mig och vips så är hela fluglinan ute igen. Det tar ett litet tag till och jag fightar den runt udden så jag kan få in den på grundare vattnet och landa den där. Har sen jag börja flugfiska för 1 månad sen inte använt håv på nått konstigt vis.

Planen funkar och jag har den där det grundar upp. Ser då det jag misstänkt lite hela tiden, det är en lax! Tailar den och plockar fram peangen, vill ta en snabb bild där den ligger i tången. Flugan sitter väldigt djupt i underkäken, pillar loss den utan problem. När jag sen tagit fram mobilen ser jag att det börjat bolma ut blod från ena gälen. Släpper inte en fisk som blöder så det fick bli bonk, årets första faktiskt.

Värsta fighten jag haft på ett flugspö och min andra lax i havet någonsin.

Denna var 65 cm och vägde in på 2.9 kg ;)

Så årets första bompass på öring men jag brydde mig inte så mycket direkt :)

Snygga västkustöringar :wub:

IM:a din adress så kommer vinstpremie på posten!

Bara döda fiskar flyter med strömmen - Åsså den förbannade håven!

Pappersvändare från Borås, född -66

Håkan Andersson - EDGEPRESENTATION