Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Edgeforum

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skagit och haspelrulle

Featured Replies

För många årsedan när jag skulle fiska bäcköring så ville jag flugfiske efter dem men jag hade två problem det första var att jag hade inte något riktigt kort flugspö och det andra var att det var mängder med ris och växter som linan kunde fastna i när man drar in den, så hur gjorde jag? Jo jag tog ett UL haspelspö och en haspelrulle, gjorde en klump av en laxlina som var ca 2 meter som jag utan problem kunde göra underhandskast med. Det var super ingen lina som ligger på marken utan på haspelrullen och man kunde ändå "kast fluga" med underhandskast. Jag kunde veva in en liten del av klumpen på rullen.

Är detta framtidens skagit och kanske laxfiske?

Kommer det bli "vanliga" kastspön och så kastar man skagit till slut? Det har ju många fördelar, bättre slirbroms, slippa trassel med skjutlinan, inget motstånd för skjutlinan i vattnet när man kastar etc.

Någon annan som provat detta?

Kul att vi är fler med konstiga ideér! Har inte provat som det som du beskriver, men jag har provat haspelrulle på 12´ Yellowline, med vanlig nylonlina.

Satan vad atomdraget flög. Fick bromsa upp kastet innan linan tog slut.

Edited by Coach

Ett par kompisar stötte på en tok som med tvåhandsspö, flugrulle och fluglina stod och kastade spinnare i Hörnån (max 15m bred)....Måtte vi slippa se sån "galenskap" framgent.

Friends don´t let friends use Guideline......

:blink: Finns inga ord för sådan galenskap!!!!

Den är ju så liten att man pissar nästan över ån.

Edited by thegrappler

Zpey-logo-m1.png

Hade inte galenskaparna funnits, så hade vi ännu stått med spjut och fiskat ;)

Ungefär som att fiska bombarda och fluga :D

"The key to becoming a better fisherman is as simple as spending more time fishing..."

"Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning to dance in the rain..."

För många årsedan när jag skulle fiska bäcköring så ville jag flugfiske efter dem men jag hade två problem det första var att jag hade inte något riktigt kort flugspö och det andra var att det var mängder med ris och växter som linan kunde fastna i när man drar in den, så hur gjorde jag? Jo jag tog ett UL haspelspö och en haspelrulle, gjorde en klump av en laxlina som var ca 2 meter som jag utan problem kunde göra underhandskast med. Det var super ingen lina som ligger på marken utan på haspelrullen och man kunde ändå "kast fluga" med underhandskast. Jag kunde veva in en liten del av klumpen på rullen.

Är detta framtidens skagit och kanske laxfiske?

Kommer det bli "vanliga" kastspön och så kastar man skagit till slut? Det har ju många fördelar, bättre slirbroms, slippa trassel med skjutlinan, inget motstånd för skjutlinan i vattnet när man kastar etc.

Någon annan som provat detta?

Utveckla lite mer och starta en ny våg

Hade inte galenskaparna funnits, så hade vi ännu stått med spjut och fiskat ;)

Tror det hade förbättrat oddsen för nåt rovfiske skulle väl knappast existera...

Friends don´t let friends use Guideline......

Tror det hade förbättrat oddsen för nåt rovfiske skulle väl knappast existera...

Ibland så kan man tycka det var bättre förr. Man tog det man åt, that´s it.