Jump to content
Sign in to follow this  
Gurra_science

Tafs för gädda

Recommended Posts

Jag tänker nu i dagarna sätta ihop mina tafsar för årets gäddfiske. Jag är dock lite kluven i hur jag ska göra detta. Jag skall köra med Flourocarbon och sen 30 cm wire längst ut med lekande.

Jag har läst runt en del men det verkar som om det finns många olika sätt. Vissa tar bort coatingen på fluglinan med aceton osv. Jag vänder mig istället till er edgemedlemmar för bästa möjliga svar.

Vilka knutar är bäst att använda sig av? Både knut vid fluglina till flourocarbon och flourocarbon till wire.

Skall jag ta bort coatingen med aceton? Vilka fördelar/nackdelar finns det med det?

Tack på förhand

Gustav

Du får en smidigare ögla om du tar bort coatingen. Jag kör en nålknut personligen. Wireänden öglar jag med Vision wire sm jag smälter ihop både i nylonänden och mot beteslåset. Kör med lekande mellan nylonet och wiren.

Jobbigt att krångla till det. Perfectionloop på fluglinan med coating och allt kvar. 2-2½m otaperad nylon, 3mm tippetring och 30cm wire efter det.

Jag tar inte bort coatingen. Man tjänar inget på det med de här grova grejorna. På klass 5 däremot.

Tafsen är hur som helst så kort så man behöver aldrig fiska in fluglinan innanför toppöglan och behöver därför inte en speciellt smooth knut.

Jag kör lekande mellan hard mono och wire, sedan fast beteslås på 65lb.

Doppa linan i aceton och göra öggla är OLD SCHOOL

Weded loop/ Hot loop är mycket smidigare!!

Youtube is the shit!

Svetsad loop,  Welded loop

Edited by Henrik-8400

Är det någon som har testat typ BFT titan tafs material till gäddtafsen? borde väl funka om man har ett beteslås i toppen?

Är det någon som har testat typ BFT titan tafs material till gäddtafsen? borde väl funka om man har ett beteslås i toppen?

Den kom upp som "den ultimata gäddtafsen" i någon tidning jag hade med på flyget häromveckan. Visst är dom tunna smidiga, men styva. Dom funkar fint till spinfisket, men styva tafsar till fluga? Jag ska testa men är lite skeptisk.

/anders@gäddfiske.se

Kör med Visions wiretafs som man tvinnar och smälter ihop. Funkar fint i mitt tycke. Ögla-ögla mellan nylontafsen och wiren.

Har provat den. Ingen höjdare till tubflugorna iaf. Gick av flera gånger.

Den kom upp som "den ultimata gäddtafsen" i någon tidning jag hade med på flyget häromveckan. Visst är dom tunna smidiga, men styva. Dom funkar fint till spinfisket, men styva tafsar till fluga? Jag ska testa men är lite skeptisk.

/anders@gäddfiske.se

Man kanske inte behöver ha den grövsta av dom om man tänker på grovlek och styvhet, hittar dock inte någon diameter på de olika varianterna, jag måste åxo prova :)

Har provat den. Ingen höjdare till tubflugorna iaf. Gick av flera gånger.

Den kanske inte gillar plaströren :)

Kör med Pafex wire. Smidig och har inte stört trots sin grovlek. Ett par gäddor på 110 cm på sitt samvete.

Tycker inte den slits nämnvärt heller. Och den är enkel att knyta.

Pafex är favoriten för min del också, minne som sytråd och håller bra, det gäller bara att ha koll på slitaget när fisket är som bäst.

Titan slits inte på samma sätt men titan håller inget vidare om man viker den, den kinkar inte lätt, men när den kinkar är den nästan sämre än vanlig stålwire. Det är rätt lätt att få kink om man viker den dubbel i en hylsa eller helt enkelt drar knutar för hårt. Testa att vika den med en tång och öppna igen så märker du själv.

Problemet med titan är annars materialuttmattning. Tafsen töjer sig lite vid belastning, när den till slut inte kan töja sig mer går den av, till synes utan förklaring. Det finns en hel del att läsa om titan tafs haveri på andra forum i närheten.

Men jag ska givetvis testa ändå, alla wire jag testat har brister, det är bara att välja vilka man föredrar...

/anders@gäddfiske.se

Har testat styva wires och tycker inte de är något problem att kasta.

Däremot upplever jag en tristare gång på flugan.

Vad gäller färger verkar inte gäddan bry sig om det, har fått många gäddor med vit StrikeWire (som för övrigt är min favorit av de jag testat.)

Kör med Pafex wire. Smidig och har inte stört trots sin grovlek. Ett par gäddor på 110 cm på sitt samvete. Tycker inte den slits nämnvärt heller. Och den är enkel att knyta.

Fina gäddor på 110 cm. :)

Men ju större gädda ju mindre slitage på tafsen...

Jag gillar också att använda ring mellan nylonet och den knytbara enkardeliga titantafsen (malin boa)

Den andra wiren som jag gillar använder jag också med ring, men den består av flätat stål, tror det är FOX som har tillverkat den och att den är tänkt att användas till typ riggar för gäddmete medelst mört.

Tror det rör sig om Soft Steel-modellen av wire.

Titanvarianten är lite bråkigare att knyta och är även väsentligt styvare, men håller sig alltid rak.

Stålvarianten kinkar sig betydligt lättare, men är mycket livligare och både lättare och billigare att byta ut.

Oavsett vilket material det blir, är tippet ringen där för att stanna. Beteslås har jag inte vågat mig på ännu..

Kör med Pafex wire. Smidig och har inte stört trots sin grovlek. Ett par gäddor på 110 cm på sitt samvete. Tycker inte den slits nämnvärt heller. Och den är enkel att knyta.

Fina gäddor på 110 cm. :)

Men ju större gädda ju mindre slitage på tafsen...

Tack!

Sant men det har ju även blivit några mindre. :-)