Hoppa till innehåll

Fel på teknik eller fel på flugan?


Gahlin

Recommended Posts

Hej alla.

Nu behöver jag hjälp.

I lördags var jag ute och flugfiskade havsöring. Gick lysande, fick tre små (släpptes tillbaka) och hade en hög som var uppe och kikade, Idag var jag och tjejen ute, och mer aktiv öring får man leta efter. De jagade småfisk i vattenytan och det small lite här och var. Nu till mitt problem. Samma tobisimitationer som gav så bra utdelning i lördags gav idag endast efterföljare och små nafs utan någon entusiasm. En stund på dagen hade jag 2-3 nyfikna på varje kast på samma plats, och den ordboken jag använde för att formulera mina känslor då ska nog ni med barn se till att de inte kommer åt än på några år...

Jag fiskade med större och mindre tobisimitationer, bruna och gröna. Provade olika hemtagningar men det var bara snabb hemtagning med 15-20 cm långa ryck som gav något. Fiskade med flytlina också eftersom de gick så högt i vattnet för att äta.

Vad är det som gör att de bara inte vill smaka på den goda glittriga fisken?

(tråd skapad av frustration och nyfikenhet)

MVH

//

Tony

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

rajraj>> haha. I wish. Det var så fint och klart vatten att jag nog kunde bedöma både längd och vikt på dem. Kan ju naturligtvis tillägga att de var godkända allihop ;) Det kommer de i alla fall att vara i mina febriga drömmar resten av veckan....

Tack för ert stöd. Nu känner jag mig i alla fall inte lika dålig längre :) Det här är min första säsong någonsin som jag ens tänkt på att man fiska havsöring (född och uppvuxen i norrlands inland) men hädanefter är en semesterdag/kompdag vikt för första april, och bensinräkningen lär gå upp...

Dhennis>> Haha. Såg just att du är från Vågdalen. Jag är från flata :)

Redigerad med Gahlin
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ja jag åker upp varje sommar och jul. Har mor och far kvar hemma så jag brukar försöka spendera dyrbar tid med dem. Tack och lov är det från dem jag ärvt fiskeidiotin så det blir kvalitet i samvaron oavsett årstid. haha.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på om fiskimitation fungerade bättre i lördags för att det var mer grumligt vatten och mer blåst då, dvs silhuetten var viktigare. I tisdags var det glasklart vatten och det gör att imitationer syns bättre och kanske gör att det blir lite kinkigare med realism. Tycker det känns rimligt, eller har jag fel?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag funderar på om fiskimitation fungerade bättre i lördags för att det var mer grumligt vatten och mer blåst då, dvs silhuetten var viktigare. I tisdags var det glasklart vatten och det gör att imitationer syns bättre och kanske gör att det blir lite kinkigare med realism. Tycker det känns rimligt, eller har jag fel?

Imitationer eller inte, tror det spelar mindre roll. Visst, ibland nojjar firrarna och då är det bara en speciell som gäller för den stunden.

Det finns många exempel där magen är full av småfisk och den är tagen på en räkfluga, likväl som en som är tagen på tobisliknande fluga har magsäcken full av räkor.

Däremot så tror jag att storleken har mycket större betydelse.

Stor fluga vid sketväder och liten vid finväder - ganska förenklat :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...