Jump to content

Recommended Posts

Posted

Alltså jag hör dig, och visst är det roligt att göra sina egna material. Men när det kommer till quills, och speciellt påfågel så tycker jag att arbetet det kräver för att först bleka, sen färga och till sist rensa från hår (vilket ofta medför att själva quillet går av på mitten) inte är värt besväret.

Så med risk för att vara en partypooper: http://www.flytyingboutique.com/store/Details.asp?ProdID=769&category=6

:D

Posted (edited)

"och till sist rensa från hår (vilket ofta medför att själva quillet går av på mitten)"

Det är ju just det du slipper när du kör dom i klorin bad...

Edited by Flugan85
Posted

Jag upplever att dom där polishquills som man köper är för korta! Passar knappt på en 12 torrflugekrok. Du behöver inte köra klorin för att rensa utan kan bara dra quillen mellan tumnagel och pekfinger för att rensa quillen, tar ca 2min och den räcker till ca 3 flugor! Prova även att dra försiktigt med ett suddgummi. Har inte provat själv men det ska funka!

Posted

Jag upplever att dom där polishquills som man köper är för korta! Passar knappt på en 12 torrflugekrok. Du behöver inte köra klorin för att rensa utan kan bara dra quillen mellan tumnagel och pekfinger för att rensa quillen, tar ca 2min och den räcker till ca 3 flugor! Prova även att dra försiktigt med ett suddgummi. Har inte provat själv men det ska funka!

tycker dom lätt går av med både naglarna och suddgummi.

Eller så är min påfågel av god kvalitet och luddet sitter hårt;)

Posted

Jag upplever att dom där polishquills som man köper är för korta! Passar knappt på en 12 torrflugekrok.

Det kan jag iofs hålla med om. Fast o andra sidan har jag inte hittat några påfågelögon som har långa quills. Tycker det mesta man hittar är väldigt kort. Blir så sur, för tittat man på Davies videos så har han jättelånga Quills och jag fattar inte vad han får tag i såna. Har frågat honom och han svarade bara att det är till att leta...

Posted

Det kan jag iofs hålla med om. Fast o andra sidan har jag inte hittat några påfågelögon som har långa quills. Tycker det mesta man hittar är väldigt kort. Blir så sur, för tittat man på Davies videos så har han jättelånga Quills och jag fattar inte vad han får tag i såna. Har frågat honom och han svarade bara att det är till att leta...

Hos en del blomsterhandlare kan man hitta fina hela påfågelfjädrar. Kolla runt i stan så bör du hitta några. Jag tror att de är billigare än i flugfiskebutiker men är inte säker.

Posted (edited)

Finns det inte några påfåglar i slottsskogen? :ph34r:

BTW, hur långa är era quills? Det vore kul att kolla om man har långa eller korta.

Edited by JesperP
Posted (edited)

30 sekunder?! Mina brukar få gotta sig bra mycket längre om det ska hända något. Sen brukar dom alltid få ta sig ett bad i baking soda också för att stabilisera fjädern och avsluta klorningen, när jag inte har gjort det har dom blivit hårda och väldigt spröda. Skulle dom råka bli spröda ändå så tar jag en droppe matolja/olivolja på fingret och drar quillen igenom.

Edited by somebody
Posted

Rör på mina hela tiden, vilket gör att det går mycket snabbare än när dom bara ligger still.

Räcker det inte bara med att spola fjädern ren efter badet menar du?

Posted

Har du inte upplevt några problem med det så funkar det helt klart :) Jag lärde mig dock att använda bikarbonat och har gjort så dom två gångerna jag har strippat herl. Vettefan om det gör något annat än psykisk skillnad då det verkar funka för dig utan men men, olja funkar dock alltid bra om dom blir hårda.

Posted

Jag har strippar vanliga påfågelherl och tycker det funkar bra. Vad är fördelen med å köra dom närmast ögat? Har inte upplevt några problem. Har en påse herls som jag fick i mitt start kit! Smart tips va ju att färga med PRO-markers (tusch pennor)!

Posted

Jag har strippar vanliga påfågelherl och tycker det funkar bra. Vad är fördelen med å köra dom närmast ögat? Har inte upplevt några problem. Har en påse herls som jag fick i mitt start kit! Smart tips va ju att färga med PRO-markers (tusch pennor)!

De vid eller i själva ögat är ju lite bredare samt visar upp en tydligt mörk kant mot den annars ljusa quillen. Jag upplever att de andra fibrerna inte ger samma effekt.

Posted (edited)

De vid eller i själva ögat är ju lite bredare samt visar upp en tydligt mörk kant mot den annars ljusa quillen. Jag upplever att de andra fibrerna inte ger samma effekt.

Exakt, och det är denna "breda" stammen med den tydliga kontrasten jag menar ofta är väldigt kort. Kolla in Davies videos där han binder med quills. Han får säkert 2-3 flugor på en quill, var får man tag i dessa ögon?!?

Edited by Richard
Posted

Exakt, och det är denna "breda" stammen med den tydliga kontrasten jag menar ofta är väldigt kort. Kolla in Davies videos där han binder med quills. Han får säkert 2-3 flugor på en quill, var får man tag i dessa ögon?!?

Davie Mcphail?

Har du något klipp på det?

I de klipp jag hittade så verkar hans quill vara ungefär lika långa som mina.