Hoppa till innehåll

Ett fiskeår längs Vindelälvsdalen del 6 - Ammarnäsöringen och fjällfiske i kristallklart vatten i Vindelälvens översta delar


Malungsfors

Recommended Posts

<p>Välkomna till den sjätte och sista delen (del 6 av 6) av: ”Ett Fiskeår Längs Vindelälvsdalen”. I denna episod får vi följa Johan och Stefan på fisketur upp mot Vindelälvens allra översta delar. För att få möjlighet att fiska på den kvoterade sträckan måste en ansökan skickas in senast 1 maj till länsstyrelsen i Västerbotten. Därefter lottas det vilka som får dela på de f.n. maximalt 100 fiskedygnen som upplåts på sträckan. Sträckan är kvoterad för att bl a behålla den goda kvalitén på fisket samt för att minimera slitaget på naturen i området.

Johan och Stefan stannar dock en natt i Ammarnäs innan de beger sig ut på fjället. Stefan prövar lyckan efter de mycket stora öringar som varje år vandrar upp från sjön Storvindeln och upp i Vindelälven för lek. Medelvikten ligger på över 3.5 kg på dessa magnifika öringar och det läggs stor vikt i förvaltningsarbetet på att bevara en av Sveriges sista stammar av storvuxen vandringsöring.

Fiskevatten: Vindelälven

Fiskevårdsområden: Ammarnäs Fvo, Kraddsele Fvo samt den kvoterade statliga delen av Vindelälven på fjället.

Kontaktpersoner:

Ammarnäs Fvo, Peter Schmitt: peter@ammarnasfvo.se http://ammarnasfvo.se/

Kraddsele Fvo, ulrik.thureson@sorselenet.se http://www.kraddselefiske.se/

Länsstyrelsen i Västerbotten: torleif.eriksson@lansstyrelsen.se http://www.lansstyre...e/vasterbotten/

Läs mera här: http://www.vindelalvsfiske.se

Film och produktion av: Rolf Nylinder

Kontakt: frontsidefly@gmail.com eller http://www.frontsidefly.com

Detta filmprojekt är finansierat av Vindelälvens Fiskeområde.

Vindelälvens Fiskeområde har som uppgift att fördela medel från EU:s fiskefond, Umeå kommun, kommunerna längs Vindelälven och Region Västerbotten till projekt som kan gynna fiskets utveckling i området. http://www.vindeln.s...lt.aspx?di=5151

Besök: http://www.vindelalvsfiske.se för information om fisket i nedre Umeälven, Vindelälven och Laisälven.

Redigerad med Stefan Ågren
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gode gud ... Vilken massiv reklamkampanj - kul för edgeflyfishing att dra in sådana fina avtal, eller?

Hej Halster! Hur menar du nu? Det är inte bara genom edge som filmerna markadsförs utan via andra kanaler som t ex fisheco.se m. fl. Filmerna är framtagna för vem som helst att dela och se helt gratis! Det enda vi (projektorganisationen) har som intresse i det hela är att locka sportfiskare till området. Om vi lyckas återstå att se men det är glädjande att se att responsen på filmerna har varit mycket god med en massa fina kommentarer från världen över.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Stefan,

Jag menar att denna tråd är en reklamkampanj för området, för de FVO:n du hänvisar till och övriga intressenter i nämnda dalgång.

Jag gillar inte att man utnyttjar öppna forum för kommersiella syften, lika lite som jag gillar kommersiella beställningsreportage i fisketidningar. Det är för mycket sånt i dessa dagar.

Därav mitt lilla gnäll.

Mvh

HaLster

Hej Halster! Hur menar du nu? Det är inte bara genom edge som filmerna markadsförs utan via andra kanaler som t ex fisheco.se m. fl. Filmerna är framtagna för vem som helst att dela och se helt gratis! Det enda vi (projektorganisationen) har som intresse i det hela är att locka sportfiskare till området. Om vi lyckas återstå att se men det är glädjande att se att responsen på filmerna har varit mycket god med en massa fina kommentarer från världen över.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hej Stefan,

Jag menar att denna tråd är en reklamkampanj för området, för de FVO:n du hänvisar till och övriga intressenter i nämnda dalgång.

Jag gillar inte att man utnyttjar öppna forum för kommersiella syften, lika lite som jag gillar kommersiella beställningsreportage i fisketidningar. Det är för mycket sånt i dessa dagar.

Därav mitt lilla gnäll.

Mvh

HaLster

Jag förstår. Om detta strider mot någon typ av policy som edge har så förväntar jag mig att moderatorerna hör av sig och att tråden/arna försvinner.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Förstår inte Halsters kritik överhuvudtaget, snubbarna lägger upp sköna rullar för oss att kolla på, och även info om fisket.

Vad är problemet med det? För övrigt så kryllar det väl av anonnser/reklam här på Edge om olika fiskevatten , produkter osv....

Neee...Keep up the good work boys! Klockrena filmer!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Skitbra grabbar! Som vanligt. :)

Sen finns det ju inget kommersiellt syfte från Stefans håll så jag ser inte heller problematiken Halster.

Lika lite som alla andra filmer med reklam i som läggs upp på forumet av medlemmar utan koppling till själva märket. Annat än att de gillar det.

Edge har väl inget med dessa filmer att göra?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Som vanligt... Helvetes läckra små filmsnuttar! :wub:

Förstår inte alls reklamklagosången... Om detta ska anses vara reklam så får jag (och i princip alla andra??) genast ta bort allt jag lagt upp/länkat till hittills...Hoppas att ni kör på med kamerorna i högsta hugg året om & heldaagan - samt att ni fortsätter posta här!! :)

Redigerad med jani
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Och kalla det där för reklam är fan inte klokt ,detta är enbart en informationsfilm för att visa oss andra flugfiskare att man vi inte behöver åka till nya zeeland eller kola för fiske i exotiska miljöer det räcker att ta sig till vindelälvens dalgång , tele2``s where is daddy det är reklam inte detta ,detta är porrfilm!!!

Redigerad med flobo
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Enligt majoriteten som har skrivit här nu så verkar vi inte ha ett problem. Admin på edge har inte reagerat heller så då får vi anta att det är okej att filmerna ligger uppe.

Återigen, riktigt roligt att ni gillar filmerna! Nu är det tyvärr slut på det roliga (men som tur är så börjar säsongen istället). Vi får se om vi kan hitta på något liknande projekt i framtiden eftersom detta har gett så pass bra respons. Under tiden kommer Rolf och c/o som vanligt att lägga ut filmsnuttar på nedanstående adress.

Skit fiske till er alla!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även den sista var givetvis mycket sevärd, faktum är att det var denna som gjorde mig som mest sugen på att återbesöka området för eget fiske! Kanske borde hänga med kompisen som har stuga i Ammarnäs nåt tag trots allt. Sköna karaktärer du fiskar med, som övergår till att äta lingon efter 25 min laxfiske och som låter blir att fiska storöring även när det uppenbarligen är läge :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Även den sista var givetvis mycket sevärd, faktum är att det var denna som gjorde mig som mest sugen på att återbesöka området för eget fiske! Kanske borde hänga med kompisen som har stuga i Ammarnäs nåt tag trots allt. Sköna karaktärer du fiskar med, som övergår till att äta lingon efter 25 min laxfiske och som låter blir att fiska storöring även när det uppenbarligen är läge :D

Kan verkligen rekommendera att söka den kvoterade sträckan av älven. Ett helt fantastiskt fiske!

Utan karaktärer - ingen bra film! Sen måste vi ge Johan en eloge som strikt håller sig till torrflugefiske oavsett situation :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...