Jump to content
Sign in to follow this  
FredrikLovéus

Tips på Tvåhands för "nybörjare"

Recommended Posts

Nybörjare på tvåhandsfisket då.

Jag är så fruktansvärt sugen på tvåhands,dels för att det är snyggt (ja,skönheten i det är viktig) och det är jäkla roligt med speycasting. Nu kör jag det på mitt större enhands men änner att det saknas den där riktiga finessen och kraften hos ett längre spö.

För det andra vill jag kunna täcka lite mer yta utan bakkast och komma ut längre i bredare älvar.

Jag fiskar mest i Dalälven och Ljusnan så öring och regnbåge regerar.

Därimot händer det att man svänger förbi Gävle eller ljusnans utlopp i hälsingland och jag tänker mig även att det skulle kunna bli en trip över gränsen åt andra hållet någon gång.

Jag vill alltså inte stänga dörren för havsöring eller lax.

Jag har tänkt mig någonstans runt #9-10,kanske lite mer men inte mycket mindre.

Jag gillar spön med mjuk känsla och vill gärna ha ett flyt i mitt tvåhands med.

Gärna 3 eller 4-delat så att det blir mer transportvänligt.

På detta vill jag ha ett färdigt kit. Jag vill inte behöva sätta mig in i den och den skjutlinan,den och den klumpen etc utan helt enkelt kunna köpa och fiska. Kiten kanske saknar finessen men brukar vara bra matchade för just nybörjare.

Det jag vill ha är alltså tips!

Tips om vilket spö,vart man skall köpa (och helst på avbetalning om det börjar komma upp i prisklass) om ingen har ett "färdigt kit" som kunde passa,då får man gärna skicka PM.

Prisklass max kring 4500,jag är inte så stadd i kassan som man kunde önska.

Tack på förhand!

LOOP Yellowline. 13,6 klass 9/10. Lättkastat, helaktion. En sann njutning att både kasta och drilla fisk med.

Zpey har lite olika kompletta set som de säljer till en vettig peng. Köpte mitt av jungle_cock här på forumet.

Capricorn verkar ha ett kvar på rea:

http://www.capricorn.se/sv/utrustning/kampanjer/lager-rea/zpey-zero-spopaket-14-910.html?grp=889943&XBLG18088=dbcdc1560815e4831bb5842092d2206c

Lätta att kasta med och fångade mig en lax på 8,17 kg. (you experience may differ)

Hmm det kanske kunde vara något.

Jag är småallergisk mot de där krökta handtagen,hur ergonomiska de än skall vara är de lite fula.

Men man kan ju för all del byta det mot ett annat vad det lider.

Nu jäklar är peppen stor.

Föll för trycket och beställde Zpey-spöet.

Hittade en hel del bra resentioner och det ska bli riktigt maffigt att få testa det så det är bara att hoppas att de skickar det jäkligt snart.

Har man tur skickar de det idag och man kan ha det till helgen.