Jump to content

Recommended Posts

Posted (edited)

Hur tror ni det är bäst att köra från södra SV. till Stjördal ...

via göteborg->oslo->trondheim->Stjördal (E6)

eller

via stockholm->sundsvall->östersund->Stjördal (E4)

?

Med sista alternativet kör man ganska lite i Norge men det kanske finns en bättre rutt?

Mvh

Edited by POi
Posted

När jag kör från göteborg så tar jag 45:an upp till svenstavik vid storsjön, sedan kör jag över mattmar till storlien och sedan är man framme.

Nu för tiden åker vi ofta genom norge på vägen till stjördal för att vi kan sova över i hafjell, men totalt tar det mycket längre tid än 45:an.

Posted

Skulle tro att Norge vägen är snabbast om man inte står på som en tok genom Sverige. Åker nästan enbart E6 själv nu för tiden men det är för att jag kan övernatta i Lillehammer. Förr i tiden åkte jag alltid 45an hela vägen för att sedan ta av mot Storlien. Helt ok väg men även denna har massa kameror och är ganska tråkig speciellt genom dalarna och härjedalen.

Skall lägga till att det är mängder med vägtullar när man kör E6an, kostar säkert 120 norska. Men vägen blir bättre för varje år. Åkte där senast i påsk och det är inte många vägbyggen kvar nu.

Posted (edited)

När det gäller vägtullarna .. har dom manuella lyckor nu för tiden eller måste man ha massa mynt?

Norrmannen på jobbet snackade om att dom höll på med något helautomatiserat system där dom fotar en så skickar dom räkningen i efterhand ... är det så redan (och då menade han inte en bot :D ) ?

Tack för svaren.

Var sover ni kring lillehammer ? :)

Edited by POi
Posted (edited)

Önskar er alla som lägger ut er fluga i natt....Skitfiske på er !

Själv bänkar jag mig framför tv och ser sändningen från Gaula i natt på Nrk2 :-)

Mvh

Edited by J.L
Posted

Önskar alla premiärfiskare ett riktigt skitfiske! Får själv vänta till den 20/6 så man är lite avis på de som får kasta loss på tolvslaget i natt.

Driver på stämningen med en passande juni-dikt signerad Alf Martinsson:

"Var glad min själ åt vad du har: Nu har du hundra sommardar och denna är den första.

När solens lopp sin ände tar så har du nittionio kvar, och någon blir den största.

Giv noga akt på var du står i morgon är med ens i går

det går så fort att vandra. Lägg märke till att vad du får är hundra sommardar per år

i morgon är den andra.

Posted

Vi som stannar hemma kan följa med premiären i Gaula här: http://ut.no/

Ja. Eller inte... Låter i mina öron som det tråkigaste som tänkas kan...

Shit jag trodde jag var galen men ni som tänker titta på en direktsändning av laxfiske slår ju mig med hästlängder! :D

Posted

TV-sändningen blir som att klia ett sjuhelsikes myggbett... Man vet att det känns gott att klia, men sedan blir det desto värre. :)

Posted

Undrar hur det har gått för edgarna inatt?

Någon som vet?

Av erfarenheter vet jag att första vecka juni kan vara riktigt riktigt segt, men belöningen heter duga.

Tigh lines

Posted

Ær kallt som satan i gauldal, snøbyar, regn, solsken lite blandat. Vattnet sjunker snabbt pga vædret, men det ska spøregna på søndag så då blir det nog vatten i ælven igen..

Har inte hunnit fiska något sjælv æn, men Per Heikkilæ nøp en 7.5kilos eller så¨i nedre delarna av gaula før några timmar sedan.