Jump to content

Recommended Posts

Posted

Nu är man fiskesugen

Får tyvärr vänta till juli, men då, då blir det lax på finnmarkska

Tack för den informationen: Att du ska till finnmark och är fiskesugen. Fan att folk ska förorena dessa hyperintressanta trådar med rent dravel. Ursäkta ännu ett inlägg utan innehåll gör

/vonS

Posted (edited)

von Streber: du beter dig som en skitstövel! Visst måste man kunna få uttrycka spontant fiskesug som uppstår när man läser om premiären och bara vill komma iväg. Detta är inte ett forskningsinstitut utan en ett forum för lust och glädje.

Dubbel peace!

M

Edited by Marlodge
Posted

von streber Är det nåt som förorenar så är det din typ av inlägg

Klart man är en skitstövel - jag heter ju så. :)

Ja jag förorenade också och bad faktiskt om ursäkt för det (och nu även detta inlägg). Tänkte ni skulle förstå ironin.. Förlåt Laxoholic, hoppas du får en fin egen norgepremiär. Jag skrev kanske med lite förstärkt känslopåslag pga vissa drycker. Men man vill ju så förtvivlat gärna veta hur ni har det vid älvbrinken denna faktiska norgepremiär. Den är en viktig indikator hur resten av säsongen blir. Så hur har ni det vid Gaula, Orkla, Stjördal...?

/vonS

Posted (edited)

Nej det var någon duktig norsk flugbindare som tog laxen på en (blå jock scott) när en jock scott blev blå vet jag inte? Nä nu har den fått ett nytt namn flugan, Surna Blue!

Inte Sunray som tagit den.

Edited by thegrappler
Posted (edited)

Ingen fara von Streber :-)

Vet att flera edgare är med på premiären i tex Gaula.

Tankarna tar mig till mina premiärer i Gaula då jag slet nästan dygnet runt för att få den där nystigna första laxen första dagarna i juni. Ingen lätt uppgift om man jämför med juli fisket iaf.

Idag satsar jag på lite säkrare fiske senare på Säsongen, Men premiärfisket har sin plats i hjärtat.

Edited by laxoholic
Posted

Ja jag förorenade också och bad faktiskt om ursäkt för det (och nu även detta inlägg). Tänkte ni skulle förstå ironin.. Förlåt Laxoholic, hoppas du får en fin egen norgepremiär. Jag skrev kanske med lite förstärkt känslopåslag pga vissa drycker. Men man vill ju så förtvivlat gärna veta hur ni har det vid älvbrinken denna faktiska norgepremiär. Den är en viktig indikator hur resten av säsongen blir. Så hur har ni det vid Gaula, Orkla, Stjördal...?

/vonS

Fångstmässigt så verkar iaf Stjördal börja hyggligt. Men jag har aldrig tyckt att premiärfångsterna säger så förtvivlat mycket om resten av säsongen, det är väl mest ett mått på hur fiskbart det är och hur mycket fisk som ställt sig i hölerna under maj...?

Posted

Fångstmässigt så verkar iaf Stjördal börja hyggligt. Men jag har aldrig tyckt att premiärfångsterna säger så förtvivlat mycket om resten av säsongen, det är väl mest ett mått på hur fiskbart det är och hur mycket fisk som ställt sig i hölerna under maj...?

Där kom vi in på ett intressant ämne, Stanley, som triggade min forskarlusta (Hei Malloschen ;)):

Är premiärdagens fångst representativa för säsongens totala resultat?

Jag tog Stjördal som exempel men fångstbörsen där har bara data sedan 2000 dvs inte ett representativt urval. Dock kan man urskilja tendenser som kan ge ett preliminärt svar på frågan. Och svaret tycks vara......NEJ. Du verkar ha rätt Stanley och jag har trott fel.

Om man jämför premiärdygnens fångster 2000-2011 med den totala årsfångsten finner man att den procentuella andelen lax som fångas 1/6 icke är konstant (vilket skulle stödja min tes) utan varierar mellan 0,9 till 6,9%. Goda premiärfångster garanterar inte goda årsfångster, och tvärtom.

Man kan förvisso fördjupa forskningen. Kanske genom att jämföra premiärvecka vs år för att jämna ut väderpåverkan och annat. Men jag tror jag sätter punkt här. Binder ett par flugor till norgefisket i augusti istället.

Eder

/vonS

Posted

Nej det var någon duktig norsk flugbindare som tog laxen på en (blå jock scott) när en jock scott blev blå vet jag inte? Nä nu har den fått ett nytt namn flugan, Surna Blue!

Han tog en till idag! Hona på 105cm C/R. På samma ställe.

Posted

Ja och nej... på din fråga om premiären kan representera resten av säsongen i stjördal.

Ja, när man kollar snittvikten hur många stora fiskar som fångas. Man kan tidigt se om det är ett storlax-år.

*EDIT

Så jag sticker ut hakan lite och säger att 2012 inte är ett utpräglat stolaxår, men det kommer att vara helt ok snittvikt på fisken i år.

EDIT*

Om man funderar på om premiärdagen kan ge en indikation på hur många laxar som kommer att tas under säsongen så säger jag nej.

2010 & 2011 har haft ganska dåliga premiärdagar och 2012 är helt klart bättre, men denna vintern har inte varit lika kall som de två föregående.

2009 togs det totalt ca 7,2 ton och 51 laxar på premiärdagen.

2011 togs det ca 9,5 ton och 17 laxar på premiären.

Så hur många laxar som tas på premiärdagen ser jag mer som en indikation på hur långt våren har nått där uppe.

Där kom vi in på ett intressant ämne, Stanley, som triggade min forskarlusta (Hei Malloschen ;)):

Är premiärdagens fångst representativa för säsongens totala resultat?

Jag tog Stjördal som exempel men fångstbörsen där har bara data sedan 2000 dvs inte ett representativt urval. Dock kan man urskilja tendenser som kan ge ett preliminärt svar på frågan. Och svaret tycks vara......NEJ. Du verkar ha rätt Stanley och jag har trott fel.

Om man jämför premiärdygnens fångster 2000-2011 med den totala årsfångsten finner man att den procentuella andelen lax som fångas 1/6 icke är konstant (vilket skulle stödja min tes) utan varierar mellan 0,9 till 6,9%. Goda premiärfångster garanterar inte goda årsfångster, och tvärtom.

Man kan förvisso fördjupa forskningen. Kanske genom att jämföra premiärvecka vs år för att jämna ut väderpåverkan och annat. Men jag tror jag sätter punkt här. Binder ett par flugor till norgefisket i augusti istället.

Eder

/vonS

Posted

/vonS

Besökte Stören i lördags & bjöds på gratisfiske av Störens Jakt & Fiskeförening. Fisk & fiskare lös med sin frånvaro i kylan. Tydligen lite väl tidigt där..

/R

Posted

Var över en liten tvådygnstripp i Stjördalen nu. Fin vattenföring och tas en hel del fisk, även runt Flora. Mycket folk i farten också, men jag lyckades iaf med idogt nattfiskande lirka upp en lusade på 7,2kg på SJFFs kortvald. Gott att få inleda säsongen med fisk första trippen!

Posted (edited)

Var över en liten tvådygnstripp i Stjördalen nu. Fin vattenföring och tas en hel del fisk, även runt Flora. Mycket folk i farten också, men jag lyckades iaf med idogt nattfiskande lirka upp en lusade på 7,2kg på SJFFs kortvald. Gott att få inleda säsongen med fisk första trippen!

Stort Grattis! :)

Edited by Västvis
Posted

Grattis!! Härligt att bo så nära........ På 80-talet när jag bodde på Edsåsen brukade vi dra på kvällen, fiska natten vid Meråker eller Flora och sedan vara på jobbet till 9 nästa morgon. Helt flomstyrda.....

M

Posted

Får väl försöka med en liten rapport då, nu när jag har hunnit tina upp....

Surna och Övre Saeter började med kall premiärnatt, första laxen (14,5 kg ) togs på morgonkvisten på enhands av en känd norsk flugbindare. ( vilket inte har så mycket med medvetet val att göra - han fixar helt enkelt inte det där med tvåhands ). Samme man tog morgonen därpå ytterligare en fisk och mäster Janne Johansson inledde sin 50:e säsong med en 5-kilos. ( han har inte gått bom nåt år.... )

Sen var det slut på det roliga - Det som följde var fem dygn med iskallt ösregn, nysnö på bergen, vatten och älv överallt.... Hade det varit i slutet på sommaren, när växtligheten inte suger på samma sätt, hade vi haft vatten upp i hytterna. Jag har inte frusit så sen vintermanövern i lumpen -76...

From dag 2 vare sig såg, hörde, kände, anade eller luktade jag en lax på fem dygn. Jag är tyvärr helt övertygad om att inte en endaste lax såg mina flugor under veckan.

Nu hör jag däremot att högre temp de senaste tre dagarna har fått lite fart på älven - mina kompisar som fiskar där just nu rapporterar om två laxar igår och idag, plus flera som visat sig.

Jag tar dem i Juli istället! :);)

Posted

Surt att höra om din premiärvecka men som sagt så har du ju några chanser till för revansch samt förhoppningsvis varmare dagar att se framemot :)

Har det varit ovanligt mycket vatten eller som det brukar fast kallare? Ja ni hade ju onekligen kallt!

Hoppas att den senaste flommen dragit upp fler laxar annars kan det se tungt ut för våran del :unsure:

/T

Får väl försöka med en liten rapport då, nu när jag har hunnit tina upp....

Surna och Övre Saeter började med kall premiärnatt, första laxen (14,5 kg ) togs på morgonkvisten på enhands av en känd norsk flugbindare. ( vilket inte har så mycket med medvetet val att göra - han fixar helt enkelt inte det där med tvåhands ). Samme man tog morgonen därpå ytterligare en fisk och mäster Janne Johansson inledde sin 50:e säsong med en 5-kilos. ( han har inte gått bom nåt år.... )

Sen var det slut på det roliga - Det som följde var fem dygn med iskallt ösregn, nysnö på bergen, vatten och älv överallt.... Hade det varit i slutet på sommaren, när växtligheten inte suger på samma sätt, hade vi haft vatten upp i hytterna. Jag har inte frusit så sen vintermanövern i lumpen -76...

From dag 2 vare sig såg, hörde, kände, anade eller luktade jag en lax på fem dygn. Jag är tyvärr helt övertygad om att inte en endaste lax såg mina flugor under veckan.

Nu hör jag däremot att högre temp de senaste tre dagarna har fått lite fart på älven - mina kompisar som fiskar där just nu rapporterar om två laxar igår och idag, plus flera som visat sig.

Jag tar dem i Juli istället! :);)

Posted

Surt att höra om din premiärvecka men som sagt så har du ju några chanser till för revansch samt förhoppningsvis varmare dagar att se framemot :)

Har det varit ovanligt mycket vatten eller som det brukar fast kallare? Ja ni hade ju onekligen kallt!

Hoppas att den senaste flommen dragit upp fler laxar annars kan det se tungt ut för våran del :unsure:

/T

Det har redan bättrat sig med de senaste dagarnas varmare väder. Fyra tagna sen lördags förmiddag - de var snabbt på plats så fort det blev lite rimligare temperatur! ^_^

Det lär garanterat finnas fisk till din vecka!

Posted

Kan knappt vänta tills på lördag då det är dags för min del. Hoppas bara att det regnar lite grand fram tills dess, annars kan det bli segt med vattenföringen...