Hoppa till innehåll

Gädda på flytande flugor.


Recommended Posts

Ja,riktigt torrflygor vill jag inte kalla dem men väl...ytflugor kanske?

Jag har kollat runt lite på forumet och det finns inte mycket om ytfiske av gädda.

Så jag tänkte dra igång en tråd om just det.

Själv var jag ute så sent som igår och fiskade med ytflugor.

I det här fallet en liten grå skapelse,en simmande sork som jag hade flera aggresiva påslag på.

En stannade tillochmed på en liten stund innan den slet sig och drog nedåt djupen.

Jag återkommer med bild på sorken men den jag hade mest tur då jag tog hem den i mycket små,snabba hemtagningar så att den simmade oavbrutet och plöjde ett V-spår över vattnet.

Den fick dessutom gärna landa med ett plask precis i vasskanten som att den lilla kraken hade ramlat ned.

Det fick gäddorna att vakna vill jag lova.

Körde i en liten grundare vik med mycket växtlighet och gungfly runt kanterna.

Vad kör ni med för flugor,hur fiskar ni dem,i vilka slags vatten och allt det där.

Ytfiske efter gädda,råstyrka och brutalitet. Det är grejer det.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Provade popper för första gången för 2 helger sedan, det blev succe´ på första kastet.

4 attacker som missades och när jag lät flugan ligga still så small det till bara några meter från båten, det blev en

skön kaskad och mycket adrenalin.

Ska alternera mellan sjunklina i branten och popper på grynnan nu i helgen!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Ah kul tråd!

Jag har kört ett par pass i flytring efter gädda i år och det har gått jäkligt bra.

Har faktiskt mest kört med poppers och något mellanting som heter gurglr.

En foamfluga med lång stjärt av schlappen och flash som "skate:ar" fram i ytfilmen med mycket plaskande och kaskader.

Upplever också att "plaskandet" när flugan landar fångar gäddans uppmärksamhet då jag flera gånger sett plogar starta någon eller ett par meter från flugan direkt vid nerslag.

Extra krydda med det här fisket är när man drar över en gädda som står vid någon brant och den kommer som skjuten ur en kanon och plockar flugan underifrån.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har varit inne på att sorken kanske skulle få nån slags släp,nånting som ger mer rörelse,inte bara plöjer ett spår.

Det är ju obeskrivligt häftigt när de tar,sån jäkla smäll!

Föresten finns ju den här

Redigerad med Lovéus
  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Provade popper för första gången för 2 helger sedan, det blev succe´ på första kastet.

4 attacker som missades och när jag lät flugan ligga still så small det till bara några meter från båten, det blev en

skön kaskad och mycket adrenalin.

Ska alternera mellan sjunklina i branten och popper på grynnan nu i helgen!

Vilken brant? :ph34r: Vilken grynna? :D

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Var med om den där fantastiska plogen eller misilen om man så vill.

Flugan landade,en rätt ful grönvit popper med fyrkantigt huvud och så hann jag dra ett enda tag så kom en gädda farande som ur en kanon från nån meter bort. Magiskt. En liten fyr på halvkilot ungefär men vad gör det när de tar i ytan i 200 blås :D

Jag hade påhugg på sorken med igen,en större modell igen som inte vart ordentligt krokad.

Verkar vara en rätt bra fluga för "större" gädda. Alltså 3-4 kilo. Större än 0.5 ;)

Fick en insikt om att de antingen verkar ta sjukt aggressivt och nästan kroka sig själva eller som de flesta har gjort på sorken,mest simmat fram och sugit i sig den. Suttit fast/hållt i några sekunder för att sen släppa.

Får nog ta och utveckla mothuggstekniken på sorken.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Provade popper idag, gick åthelvete! 25-30 kast sen bytte jag till sjunklina och Carans fantastiska limefärgade.. En ankring, ca 20 kast, 5 upp och en tappad. Har aldrig haft en sån utdelning förr, ny ankring och inga hugg följande 20 kast, kände mig oerhört nöjd och åkte i land igen. Bra uppföljning på gårdagens regnbågsfiske där det blev 13-14 upp och många tappade pga hullinglöst!!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...