Jump to content
Sign in to follow this  
Kvisselro

Johan kastträning

Recommended Posts

Hej,

Fantastiskt bra forum. Jag har fått mycket teoretisk hjälp med att utveckla min kastteknik mot en acceptabel nivå - tack till alla.

Men....

jag kommer liksom inte så mycket längre. Börjar dessutom göra en del märkliga fel som jag inte tycker jag gjorde förut.

Slänger upp ett antal filmer, en kavalkad av bristande kastteknik om man så vill =)

Det ser stressigt ut och bakre stoppet är ju minst sagt långt bak. Jag lyckas dra flugan i nacken, axeln, tafsen, spötoppen osv. Dubbeldraget ger knappt någon extra laddning i spöt. What to do?

Kan tillägga att jag kört ca 4 säsonger. På filmen använder jag ett 7'6 #5 med WF klump på ca 11 m, även den en 5:a. Vind ca 3-4 m/s från syd-ost sett från kastriktningen, men det växlade hela tiden.

Vore orimligt tacksam för era tankar kring hur jag kan komma vidare. Stabilare kast och fungerande dubbeldrag är min målsättning.

Film: Sida utan dd

Sida utan dd.MOV

Jag reagerar framför allt på de något snabba "vispande" rörelserna särskilt i bakkastet. Försök att "dra igång" linan i stället. Alltså lugna ned det hela!

Du får en del tailande loopar så du tar i för mycket och för snabbt....

Edited by magnolia

Kvisselro> Kul att du uppskattar forumet, jag kan bara hålla med, fått oerhörd bra hjälp här på forumet av riktigt kunniga kastare/medlemmar!

Kul också att du lägger upp lite film.

Vill först tipsa om att vi är ett gäng (4-5 st) som brukar träffas och kasta i Solna emellanåt, vi brukar hålla till på huvudstafältet, men nu var det ett tag sedan vi körde en träff, du är varmt välkommen att haka på om det blir en träff inom kort, vi är alla mellan 30-40 år som hjälper varandra att bli stabilare kastare, bl a så är det en i gänget som ökat sina kastlängder med ca 12-15 meter på 2 års träning, fokus väljer man lite själv och att kasta i grupp har hjälpt mig enormt mycket sista åren, vi har en tråd som heter "kastträning Stockholm/Solna" som ligger i egdeträffar har jag för mig? se länk om du så önskar!

http://www.edgeflyfi...stockholmsolna/

Ska jag nämna något direkt av det jag såg så har du redan nämnt det, det ser stressigt ut och försök att tänka på accelerationen av spöt/spöhand fram till stoppen, 0 till 100 i en dragande känsla, ser ut som om du rycker iväg kasten lite för tidigt.

Vet många här på forumet som säkerligen kan komma med mera tips/input, lycka till och hoppas du kan joina om det blir någon träff framöver, håll bara lite koll i tråden jag länkade till om du vill haka på någon gång, annars kan vi träffas någon gång i veckan/framöver om du vill ha lite hjälp "live", mvh Kingen

Edited by Kingone

Jag reagerar framför allt på de något snabba "vispande" rörelserna särskilt i bakkastet. Försök att "dra igång" linan i stället. Alltså lugna ned det hela!

Du får en del tailande loopar så du tar i för mycket och för snabbt....

Fint, då blir ett lugnare tempot utgångspunkten vid nästa träningspass. Förhoppningsvis blir det så genom en mer dragande än ryckande kaströrelse.

/Johan

Kvisselro> Kul att du uppskattar forumet, jag kan bara hålla med, fått oerhörd bra hjälp här på forumet av riktigt kunniga kastare/medlemmar!

Kul också att du lägger upp lite film.

Vill först tipsa om att vi är ett gäng (4-5 st) som brukar träffas och kasta i Solna emellanåt, vi brukar hålla till på huvudstafältet, men nu var det ett tag sedan vi körde en träff, du är varmt välkommen att haka på om det blir en träff inom kort, vi är alla mellan 30-40 år som hjälper varandra att bli stabilare kastare, bl a så är det en i gänget som ökat sina kastlängder med ca 12-15 meter på 2 års träning, fokus väljer man lite själv och att kasta i grupp har hjälpt mig enormt mycket sista åren, vi har en tråd som heter "kastträning Stockholm/Solna" som ligger i egdeträffar har jag för mig? se länk om du så önskar!

http://www.edgeflyfi...stockholmsolna/

Ska jag nämna något direkt av det jag såg så har du redan nämnt det, det ser stressigt ut och försök att tänka på accelerationen av spöt/spöhand fram till stoppen, 0 till 100 i en dragande känsla, ser ut som om du rycker iväg kasten lite för tidigt.

Vet många här på forumet som säkerligen kan komma med mera tips/input, lycka till och hoppas du kan joina om det blir någon träff framöver, håll bara lite koll i tråden jag länkade till om du vill haka på någon gång, annars kan vi träffas någon gång i veckan/framöver om du vill ha lite hjälp "live", mvh Kingen

Har haft tråden kring kastträff vid Huvudsta under uppsikt senaste veckorna och kommer fortsätta med det. Dyker det inte upp en träff gör jag garanterat som du skriver och ber om en privat lektion.

Vad gäller min egna kastteknik så ska jag börja med att fokusera på det som du och magnolia nämner - acceleration, dragande rörelse och tempot. Så får man se hur det ser ut om de bitarna faller på plats och ta det därifrån. Stort tack.

/Johan

Kul med en ny deltagare i arean och ännu roligare att vi kanske kan ses och utbyta erfarenheter och tips senare. Jag ska titta på dina filmer vid tillfälle.

Försökte hitta harmoni i kaströrelsen och inte stressa. Blev lätt en slö rörelse med ännu sämre acceleration :blink: , men jag tycker ändå det till slut blev ett steg framåt.

Tänkte till de kommande passen fokusera på acceleration, "fixerad" handled och stoppen. I nämnd ordning. Verkar det vettigt, eller ska jag ytterligare dra ned på tempot innan jag går vidare?

sida m dd 2.MOV

Kul med en ny deltagare i arean och ännu roligare att vi kanske kan ses och utbyta erfarenheter och tips senare. Jag ska titta på dina filmer vid tillfälle.

Hej Mathias,

Gör gärna det, väldigt tacksam för råd.

Johan

Tjena Johan

Rakt och fint, kort lina kort stroke enligt skolboken. Det enda jag efter en kort titt kommer på är det man kallar för "power aplication" eller hur mycket kraft du applicerar. Jag håller med de andra, använd ungefär hälften så mycket kraft. Testa och se hur lite kraft du kan använda för att få linan att rulla ut, det är mindre än man tror. Vill du kan du sikta lite uppåt för att kompensera den minskade kraften. Dina loopar är större i bakkastet än i framkastet, försök hitta symmetri. Riktigt fin basic stroke för fiske det där.

VH

Staffan

Hej Johan,

Som många påpekat är du alldeles för aggressiv i din kastning.

Prova det här.

Börja din kastning, dra sen ner tempot så att fluglinan nästan slår i backen vid utrullningarna. därifrån ökar du lite och

du bör hamna någorlunda rätt i tempo och lugn kastning infinner sig.

När du kör dubbeldraget så låt spöet bara följa med mellan stoppen och utnyttja dubbeldraget.

Försök också senarelägga dubbeldraget något så du inte startar det i samma ögonblick som du

för spöet i motsatt kastriktning.

Var avslappnad och håll löst om korken.

//Christer

Tack alla, det känns bra att alla pekar ut samma sak att börja arbeta med - kraften i kaströrelsen.

Har kört några pass och hittat en ny rytm som känns väldigt behaglig. Den extra tid jag får under kaströrelsen ger mig möjlighet att tänka på andra detaljer, som t.ex handleden. Garntussen har slutat träffa spötopp, axel, huvud etc. Vid dubbeldrag (som jag sätter in senare i både fram- och bakkastet) har jag konstant kontakt med linan. Särskilt tydligt känner jag detta under upphämtningen mellan bakre stoppet och till det att spöt förs framåt.

Kör några pass till och lägger sedan ut en ny film.

/Johan