Jump to content
Sign in to follow this  
Felini

Tips om flugfiskevatten i Västeråstrakten

Recommended Posts

Hej,

Jag tänkte försöka kombinera två aktiviteter som sällan går ihop: familjeträff och fiske.

Kommer att bila till Västerås och tillbringa midsommaren där. En dag vill jag dock vika åt mig = fiska.

Vore därför tacksam för era tips om fiskevatten i trakten. Föredrar flugfiske i strömmande vattendrag efter fisk som nan simma, även on den inte har kläckts på naturligt sätt - och plats.

Tack på förhand för alla goda råd.

Hej,

Jag tänkte försöka kombinera två aktiviteter som sällan går ihop: familjeträff och fiske.

Kommer att bila till Västerås och tillbringa midsommaren där. En dag vill jag dock vika åt mig = fiska.

Vore därför tacksam för era tips om fiskevatten i trakten. Föredrar flugfiske i strömmande vattendrag efter fisk som nan simma, även on den inte har kläckts på naturligt sätt - och plats.

Tack på förhand för alla goda råd.

hej! jag rekomenderar hedströmmen i bernshammar! den ligger ca 1,5mil från kolsva strömmande vatten efter öring. från västerås så åker du mot köping när du kommer in till köping så tar du höger mot kolsva sen är det bara att köra rakt fram förbi kolsva ca 1,5mil sen har du en loppis på höger sida en gammal bensin mack där köper du fiskekort. rakt över vägen ca 300m ligger strömmen. mer info kan du få om du ringer 022230150. mvh henke

Finns en informativ tråd om fisket där nånstans på forumet. Finns även en tråd om hedströmmen i malingsbo, dit är det ca 8 mil från Västerås, lite längre alltså. Lumsån i malingsbo har bara vild öring c&r inte så stor fisk tror jag men vild!!

Tack Henke och Tårta!a

Ni har rätt - det fanns en trån i detta underbara forum - men det är antingen trådens ålder eller min rostiga hjärnrester som gör att jag inte hiyyar det.

Jag har faktiskt varir där för många år sedan och minnets autoradering gjorde sitt. Då körde jag typ 10 mil till vattnet, fast bara en bråkdet tillbaka, för min navigator klarade att hitta vägen tillbaka till Västerås. Den maniken hittar, bara man själv vet vad man söker....

Jag följer tacksam ev. fortsatta tips i tråden - allt som har med fiske där och nu. Kanske kan träfa några av er där. Vi som har detta Forum på insidan bollen, bör ju skaffa oss en EDGE-keps att pryda densamme på utsidan - som stolt EDGE kännetecken.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

• Recently Browsing   0 members

No registered users viewing this page.

• Jo jag får tyvärr också plocka skräp varje år 😡 Överallt. Norrbotten eller Västerbotten. Spelar ingen roll vart en åker. 
    • Jag fiskar ju mest i Kirunaregionen och ser samma fenomen på vissa ställen jag kommer till, skräp i gross och parti. Skräpet jag springer på är Svenskt och garanterat är merparten lämnat av ngn ortsbo, så av den anledningen tror jag inte det blir så mycket mindre skräp i naturen, bortsett från där mycket fiskare kommer från ngt grannland. Förra sommaren när jag var ut och fiskade på en plats där bara dom med god insyn vet att det är bra fiske, d.v.s. ortsbor. På en kort stund fyllde jag en 40 liter ryggsäck med skräp så nog har vi själv lite hemläxa att göra. Sen själva fisket, vissa platser är överfiskade och det beror mycket på entreprenörer, flygbolag, att man skriver alla på näsan var man fiskar och hur mycket man fått. Så fort du landar med helikoptern på ett orört ställe är risken överhängande att det blir en reguljär tur, därför väljer jag att gå till vissa ställen. Kaitumälven t.ex. du kan inte öppna en fisketidningar utan att det finns ett reportage därifrån, klart som fan att det blir utfiskat. I stort sett varenda vatten det skrivs friskt om blir mer eller mindre för hårt beskattade och jag förstår det, för den som reser upp från södra Sverige till Kiruna regionen vill inte chansa. Utan väljer ett så kallat säkert kort och då blir det ngt vatten som det skrivs om. Tyvärr är enda sättet att begränsa fisket är med tråkiga förbud, alt. förbjud helikopter flygandet i fjällvärlden. Då minskar skräpet och fisketrycket m.m.     
    • Vad jag erfarit med switchspön, vissa tillverkas åt enhands hållet, andra åt tvåhands vissa mittemellan. Ett switchspö i #5 kan ha 10gr-23gr beroende om det är tvåhands eller enhands "tillverkad"  Exempel GL lpxe switch 11f #6/7 17-19gram, Hardy demon switch 11f #6/7 25-27gram Har byggt switchspö (låtit spöbyggare bygga, modifera) enhandsspön till switch/tvåhands alltså ett nedre handtag o lite längre övre handtag för att jag velat fiska tvåhands fattning med #enhands klassning" då det ännu inte fanns switchspön som var enhands klassade. Så för mig är tvåhands användning av ett spö med möjlighet att fiske med två händer på ett tvåhands handtag spö oavsett gram/klassning på spö. Vill jag ha ett 11f tvåhands handtags spö väljer jag efter behov gram/grain på spöt.  Har ett GL hybrid switch 10f #5 185-200grain sen har jag ett TFO eder Creek switch 11f #4 200-400grain helt galet om att #4 kan ta dubbelt så mycket i vikt än en #5 och endast 1fot som skiljer i längd så en djungel är det. Så egentligen skulle det stå 9f 15-18gr och 9f 10-12gram på två olika spön vore det inte förbryllande men när båda har #5 så blir det konstigt. Lite som haspel/spinn när jag jobbade i fiskebutik, kund kom o sa ett 9fots haspelspö för regnbågsfiske som kastar upp till 45gr o från 15gram så visste man direkt vad man skulle leta efter.    
    • Säljer ett Loop cross s1 i kanon skick.  13,6 #9, travel modellen -  6 delad.  Ett härligt spö, upplever den lite styvare än liknande modell 4 delat.  Tub +socka.  Har kört på linor mellan 36-39g  Tänkte mig 4000:-  Passande skagit lina finns vid intresse.   
    • Ja, det är riktigt kul med hugg i ytan  Plus att du sannolikt upptäcker följare/missade hugg enklare och på så vis fiskar mer koncentrerat.  För egen del upplever jag att det finns en sweetspot vad gäller ytan där det varken är bra med för stilla eller för vågigt. Små jämna vågrörelser tycker jag brukar vara optimalt. Vet dock inte hur det fiskar såhär tidigt på säsongen, men kan man få fisk uppe i ytan när man lyfter för nytt kast så borde en ytskrapare gå lika bra  
    • Nu väntar jag bara på ett par Aransas också sen är jag redo för årets säsong 😎
    • Fick hem ett par av mina nya Costa igår. Broadbill heter modellen. Ruggigt sköna och fantastisk lins.  
  • Ämnen

• Images

• Create New...