Hoppa till innehåll

Färg på popper!


_tobbe_

Recommended Posts

Jag tänkte binda några poppers som jag ska prova i en liten tjärn som jag hittat på mitt JVO som jag hade riktigt pra fiske med mitt ul spö förra sommaren.

Vad ska jag satsa på för färger på kropp och huvud?

Jag kommer att binda dom så enkel som möjligt så det får bli en halv hörselpropp som huvud. Har provat lacka ett par stycken för att se om det gick och det fungerade kanon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har inte kört mycket på abborre-poppers men har bundit en med en svart marabou-stjärt och lite gult hjorthår bakåt. En Svart hackelkrage och sen en halv öronpropp ifram. Gul sådan.

En svart/gul fluga alltså.

Har inte tagit nåt på den än men haft en del intresse. Men så har jag bara fiskat med den i 20 minuter med.

Inte mycket att bidra med men jag tror generellt att starka kontraster är bra för borren.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag fick testa i en proppfull sjö när vi var i Jämtland, när de var ytligt hade jag ett par hugg och en landad på min orange köpe-popper. När jag tog en tung streamer kunde jag ha fisk 5 kast i rad.

Abborre verkar vilja ha rörelse, prova med livlig stjärt och rejäla plupp.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Vad är det för storlek på kroken som gäller när man binder popper till abborre?

Kom på nu att jag har några hörselproppar hemma som är konformade så dom kan nog bli bra att binda på. Måla lite ränder på dom bara och binda på en marabou stjärt och lite hackel bakom huvudet borde fungera.

Redigerad med _tobbe_
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Jag har fått abborre på en helt chartreuse med en del glitter och marabou stjärt och schlappen palmerhacklat ( utan gummiben, funkar säkert med lika väl de e nog bara smaksak. ) helt svart har funkat vid något tillfälle likadant bunden som i beskrivningen till den chartreusea. Jag har även fått på vit med svart rygg som jag försökte få se ut som en liten fisk så det var bara icewing till stjärt på den. Och mitt första topwaterhugg fick jag på en bisarr boobie med gummiben som var gul och rosa.
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hade kanonfiske på röd popper för ett par veckor sedan. Rött huvud med målade vita ögon och röd marabou-stjärt med ett par strån flash i. Ju yvigare du lyckas få till stjärten desto bättre antagligen. Fiskade för fort i början vilket gjorde att fisken missade flugan när de högg. Ett rejält drag så att det ploppade till ordentligt när flugan plöjde vatten och sen låta den ligga en sekund eller 2 var melodin för fast fisk...

Riktigt kul fiske så det var inte sista gången jag fiskade abborre med popper, den saken är säker!

Sketfiske!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...