Jump to content
Sign in to follow this  
NiklasViklund

Skjorta att fiska i

Recommended Posts

Hej,

Ni som fiskar i skjorta, vilken typ fiskar ni som oftast i kör ni friluftsskjorta som andas, flanellskjorta eller vilken typ?

Jag kan tycka dessa filuftsskjortar ser så jäkla tråkiga ut, de är antingen kaki eller kaki. Jag vet att någon kommer skriva, skitsamma hur man ser ut då vi "bara ska fiska" och "ingen ser dig i skogen" men det är en känsla som man antingen känner eller så gör man det inte.

Finns det några snygga skjortor, när det gäller flanell så finns det en del men hur är det med friluftsskjortorna?

ITAB (http://www.idefixteko.se/) har eller hade lite olika skjortor som faktiskt är helt ok. Bambumaterialen är otroligt mjuka och luftiga men de nyare modellerna tycker jag har för lite fickor om man vill ta med sig lite plock i fickorna, förvarar du grejorna på annat vis spelar det givetvis ingen roll.

Klart man skall vara snygg!

Funktion är väl ganska ovesäntligt. Manchettknappar kan dock ställa till det...

McKinley (intersport) har annars bra, snygga och färgglada funktionsskjortor!

post-1679-0-34296000-1340863444_thumb.jp

Numera fiskar jag i mina vanliga skjortor. Undantag när jag fjällvandrar såklart, då lämnar jag bomullen hemma. Ser ingen egentlig anledning att ha speciella krav på en skjorta jag fiskar i. Oftast ser jag dock till att ha en T-shirt under i nåt bra material. Syntet eller merinoull beroende på temperatur.

Jag gillar skjortan jag har på mig här annars. Kommer från Field&Fish.

meandtheboys.jpg

Klart man skall vara snygg!

Funktion är väl ganska ovesäntligt. Manchettknappar kan dock ställa till det...

McKinley (intersport) har annars bra, snygga och färgglada funktionsskjortor!

As snygg bild, men har du midjeväskan under skjortan?!? ;)

Kör också med vanliga bomullsskjortor om det inte är mycket kallt och vått. Mest från Brooks brothers för att de passar bra..

As snygg bild, men har du midjeväskan under skjortan?!? ;)

Tyvärr var jag djup försjunken i andra tankar så jag glömde att posera ordentligt!

Tyvärr var jag djup försjunken i andra tankar så jag glömde att posera ordentligt!

Bara avundsjuk för att jag inte ser så stilig ut när jag fiskar ;D

Jag gillar The North Face skjortor i modal. Känns som bomull men torkar snabbt. Annars -för det vanliga sommarfisket- blir det ofta någon standardskjorta i bra bomullskvalitet. Favoriten är nog en gammal från Peak Performance.

Numera fiskar jag i mina vanliga skjortor. Undantag när jag fjällvandrar såklart, då lämnar jag bomullen hemma. Ser ingen egentlig anledning att ha speciella krav på en skjorta jag fiskar i. Oftast ser jag dock till att ha en T-shirt under i nåt bra material. Syntet eller merinoull beroende på temperatur.

Jag gillar skjortan jag har på mig här annars. Kommer från Field&Fish.

meandtheboys.jpg

Har Johnny Knoxville börjat spela in i fjällen? :)

Edited by Matkamies

Härligt att hörs att det finns fler som fiskar i skjorta, då låter det som man kanske skall använda de skjortor man inte använder så ofta i jobbet längre till fiske i normala väderförhållanden och kanske införskaffa någon bambu/andas skjorta till de varmare dagarna.

Då återstår väl bara huvudbonad då, skippar en ny tråd men spinner vidare i denna för detta. Har fått för mig att framöver skall en snygg filthatt införskaffas, tycker Orvis ser stilren ut. Vad fiskar ni i? Hatt, keps, gubbkeps?

Jag använder som regel någon billig keps eller "beppe-hatt". Det viktiga för mig är att den skärmar av ljuset, hindrar myggorna från att använda landningsbanan och att det inte gör något att jag smetar myggmedel på den. Ofta räcker det med att jag kladdar "Wilmas" på brättet för att hålla de värsta myggorna och knotten borta. Jag misstänker att jag skulle vara för rädd om en filthatt för att smeta myggmedel på den.

Kör i keps idag, en sådan med hel baksida så man skyddar sig lite extra men en sådan löparkeps är ju inte dumt på varma dagar och gubbkepsen från Lundhags såg också fin ut. Men kan inte riktigt släppa Orvis filthatt men måste se den i verklighet först!

http://www.tajtlajn.se/filthatt-packable-p-1703-c-189.aspx

http://shop.el-ge.se/hatt-orvis-packable-p-2419-c-414.aspx

Edited by NiklasViklund

Simmsskjortor är sköna och snygga, finns i sköna färger. Bara man får tag på en som inte är för rika amerikaner med korta armar och enorma bukar. På huvudet sitter oftast renpungskepan, ful, sladdrig i skärmen men med knallrött sidenfoder och medföljande tur!!