Hoppa till innehåll

Bra fiskevatten i Umeå?


Mosesson

Recommended Posts

Jag undrar ifall någon kan tipsa om något bra fiskevatten i Umeå trakten.

Har fiskat i Tärnaby hela mitt liv men aldrig fiskat här, svårt att hitta bra tjärnar, sjöar och lugna åar/forsar här som man kan få lite öring eller harr i.

Vore tacksam för svar!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sävarån kring Gravmark, Öreälven kring Hummelholm och Hörneån upp mot Gräsmyr erbjuder ett stundtals

riktigt bra harr och öringfiske i strömmande vatten. Vill du fiska sjö så är Nydala mitt i Umeå

ett alternativ men dom bästa är flugfiskevattnet Håltjärn vid Hörnefors eller att hyra någon av

Torbjörn Figaros tjärnar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Sävarån kring Gravmark, Öreälven kring Hummelholm och Hörneån upp mot Gräsmyr erbjuder ett stundtals

riktigt bra harr och öringfiske i strömmande vatten. Vill du fiska sjö så är Nydala mitt i Umeå

ett alternativ men dom bästa är flugfiskevattnet Håltjärn vid Hörnefors eller att hyra någon av

Torbjörn Figaros tjärnar.

Det tackar vi väldigt mycket för! får pröva på detta!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De har inte tillåtit fiske i Tvärån än (om du menar den Tvärå som rinner tvärs genom Umeå).

Fiskeföreningen hade en liten fisketävling under två timmar före midsommar för att undersöka beståndet (antar jag). Jag lyckades faktiskt vinna den tävlingen med två halvkilosharrar fångade 100 meter från hemmet (tror jag var den enda som körde med fluga). Skulle vara grymt praktiskt om man kunde gå dit och fiska ibland när suget faller på, brukar ligga i buskarna och fota fisk nu och då men det blir inte direkt bättre av det...

Det är snack om att de ska börja sälja fiskekort nästa säsong, får hoppas att det blir C&R eller andra restriktioner så den inte blir sönderfiskad, iofs så är det grymt risigt längs stora delar så den lär ju inte bli tömd.

Tydligen så såg de lekande havsöring där i höstas, vore intressant med lite Tenkara-havsöringsfiske. =)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

De har inte tillåtit fiske i Tvärån än (om du menar den Tvärå som rinner tvärs genom Umeå).

Fiskeföreningen hade en liten fisketävling under två timmar före midsommar för att undersöka beståndet (antar jag). Jag lyckades faktiskt vinna den tävlingen med två halvkilosharrar fångade 100 meter från hemmet (tror jag var den enda som körde med fluga). Skulle vara grymt praktiskt om man kunde gå dit och fiska ibland när suget faller på, brukar ligga i buskarna och fota fisk nu och då men det blir inte direkt bättre av det...

Det är snack om att de ska börja sälja fiskekort nästa säsong, får hoppas att det blir C&R eller andra restriktioner så den inte blir sönderfiskad, iofs så är det grymt risigt längs stora delar så den lär ju inte bli tömd.

Tydligen så såg de lekande havsöring där i höstas, vore intressant med lite Tenkara-havsöringsfiske. =)

Nje, jag menade Tvärån vid Vännäs. Jag kom upp hit till Umeå igår och har tänkt att försöka hinna fiska iaf en dag under veckan, innan vi drar vidare till Skellefteå.

När jag googlat runt har jag insett att det finns två "Tväråar" runt Umeå, en i stan och en vid Vännäs. Läste att den i stan är stängd för fiske men den vid Vännäs ser trevlig ut. Ska försöka hinna med en dag vid den i början av veckan!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Värt ett försök om du orkar med snåren, har inget tips om plats men vet att det finns ganska grov fisk bitvis. Harr och öring alltså

Jag fiskade där hela em/kvällen igår. Måste säga att det stundtals var ett rent helvete med alla träd bävern fällt både över vattnet och vid sidan av..!

Det var sämsta tänkbara väder med både hård blåst och regn. Trots detta gick det att lura upp ett 20-tal harrar. Inga jättar men fisk upp till strax över 35 cm.

Jag kan tänka mig att det är ett trevligt vatten vid bättre väder då det också kläcker lite.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

hedtjärn är som sagt väldigt trevlig

mer lättfiskad än vad håltjärn är

under tiden jag bodde i umeå fram till december 2010

så tyckte iaf jag att fisket vart sämre och sämre i håltjärn

mot slutet rent av värdelöst

fisket i hedtjärn däremot är riktigt trevligt

dock ligger den precis vid vägen och är inte direkt charmig

men fisken är huggvillig

gubben som kollar korten är dock jäkligt snackig av sig

rent av så man kan tro att han vill snacka bort en därifrån

han ger sig typ aldrig

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Flyttar till umeå om ett par månader och tänkte försöka hinna med lite harr och gädda, årstiden har hunnit blivit höst när jag kommer upp från oslo så öringen får vara i fred! Vill någon hänga på ut en eftermiddag/heldag så säg till, någon kanske vill dela med sig av vatten som är allmänt kända när man bor där uppe som bör besökas! Rimligt avdstånd är väl 15 mil enkel väg.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Flyttar till umeå om ett par månader och tänkte försöka hinna med lite harr och gädda, årstiden har hunnit blivit höst när jag kommer upp från oslo så öringen får vara i fred! Vill någon hänga på ut en eftermiddag/heldag så säg till, någon kanske vill dela med sig av vatten som är allmänt kända när man bor där uppe som bör besökas! Rimligt avdstånd är väl 15 mil enkel väg.

Inom 20 min bilväg från Umeå fångar man halvkilosöring på torrfluga... ;)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Trevligt att det pratas fiske i Umeå regionen. Bor själv i Vännäs sen ett år tillbaka och letar fiske vatten och fiskevänner. Har också varit i tvärån uppe i tväråbäck/Vännäs väldigt trångt men fint på vissa ställen. Ska utforska åt mer nu efter semestern:)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...