Hoppa till innehåll

Skagit ! En förbannelse som är här för att stanna ?


BlueCharm

Recommended Posts

Det är en besa-lina nu kan vi låsa tråden.

Det beror på vilken spets du använder.

Jag har uppfattningen att linorna fungerar riktigt bra för det tidiga fisket när vattnet är riktigt kallt då man fiskar efter den blankaste fisken. Besor fiskar jag inte efter sedan ganska många år, men sannolikt funkar skagit även bra för detta.

Under vecka 25 i stjördal hade vi mellan 6,5 och 8,5 grader i vattnet, och jag hade helt klart lättast att komma i kontakt med fisk (både på vår vall och motfisket).

För sommarfisket finns spetsar som går 20-30 cm under ytan, ska testa dessa i namsen v 29, får se hur det går. Funkar det inte så kör jag på lite mer klassiska klumpar.

Som någon skrev tidigare: Är man väldigt konservativ så kan man ju gå med 18-fots canespön, silkeslinor samt fulldressade flugor och tycka att allt annat är hädelse, eller varför inte krokar gjorda i ben och linor av senor? Som tur är så har jag åsikten att om någonting verkar vettigt så bör jag prova det innan jag ger det min dom.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Har bara sett BHE kasta skagit. D såg bra ut och skvatt inget mer än dom flesta underhandskastare. Med det kastade som aset men d kan bero på att berndt är en duktig kastare också. Men upplevde inget vill ha begär direkt. DÅ tyckker jag tex det var värre för ett tag sen då jag väntade på att få fiska av en nacke. Men kille som gick före meg behövde i genomsnitt 15 mellanlägg för att vinkla ett kast 45grader. Då blev jag både bedrövad och lite smålack med tanke på att han bara kastade med klumpen. Som mest gjorde han 22 mellanlägg för att få ut linan..... Det är vad jag kallar onödigt plaskande!...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

finns i stort sett bara fördelar med skagit de enda tillfällena jag skulle överväga o inte använda skagitlina är på en seg blanknacke . fast iofs så är det ju bara o förlänga tafsen så blir det mycket mjukare nedslag. men dom värsta sjunkspetsarna skulle få vila i vilket fall som hellst på låg älv.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Är skagit här för att stanna ? JA ! Behöver ju inte köra med de tyngsta spetsarna för att fungera. Har fiskat skagit med framgång och då på lax.

Va, f---n ska de vara så svårt att förstå . På med en skagitklump och en sjunk 3 spets nedströmsmendning för att få lite fart på grejorna och laxen kommer att förstå nu jävlar ska denna fluga få juling och du står där med världens spöböj.

Kan praktiseras på alla ställen där det finns lax eller havsöring . För övrigt så fiskar jag underhadskast och med rio, vision,guideline, you name it.

The shadow kast kan ni ju googla på så får ni se hur ett riktigt kast ska utföras.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det var bättre förr ;)

Eller som en vän till mig sa:

Det var inte bättre förr. Men det är sämre nu.

Jag gillar Skagit,

Jag varierar till den tekniken ibland då jag kör med superförtyngda flugor.

De är inte större än mina övriga,bara väger mer.

De vart en nödvändighet att köra på tillsammans med en sjunkspets för att komma ner snabbt i Österdalälven. Nej precis,inte en lax i syne.

Däremot passar tvåhandsspöt där,i höjd med Leksand där älven är djup och tung och bred.

Dåligt med plats bakåt är det med. Fiskar mest vid Leksandsnoret i Insjön,riktigt betongfiske efter regnbåge.

Använder skagit-kast men på scandi-setup. Säkerligen inte optimalt men det fungerar finfint för mig.

Skagit är det enda som jag tycker funkar att lyfta de tunga flugorna med.

Kör jag lättare flugor och/eller har mer plats bakom mig kör jag något annat kast.

Något som slår mig är att klassisk Spey tillexempel fungerar just på de platser som liknar River Spey.

Med andra ord, man kan inte bara köra på i samma gamla spår och förvänta sig att den tekniken fungerar i alla vatten,världen över.

Anpassning!

Redigerad med Lovéus
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Eller som en v䮠till mig sa:

Det var inte b䴴re f Men det 䲠s䭲e nu.

Jag gillar Skagit,

Jag varierar till den tekniken ibland d堪ag ked superfngda flugor.

De 䲠inte st 䮠mina ga,bara v䧥r mer.

De vart en nndighet att kp場illsammans med en sjunkspets ftt komma ner snabbt i ֳterdal䬶en. Nej precis,inte en lax i syne.

D䲥mot passar tv娡ndssp䲬i hmed Leksand d䲠䬶en 䲠djup och tung och bred.

D嬩gt med plats bak崠䲠det med. Fiskar mest vid Leksandsnoret i Insjiktigt betongfiske efter regnb姥.

Anv䮤er skagit-kast men p堳candi-setup. S䫥rligen inte optimalt men det fungerar finfint fig.

Skagit 䲠det enda som jag tycker funkar att lyfta de tunga flugorna med.

Kag l䴴are flugor och/eller har mer plats bakom mig kag n姯t annat kast.

N姯t som sl岠mig 䲠att klassisk Spey tillexempel fungerar just p堤e platser som liknar River Spey.

Med andra ord, man kan inte bara kp堩 samma gamla sp岠och fnta sig att den tekniken fungerar i alla vatten,v䲬den .

Anpassning!

Helt riktigt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Efter 4 dagars fiske och axelvärk med 15 fotarn så blir det nog en skäddjitt.

Passa bara så du inte har för mycket "side arm" i din kastning. Isåfall blåser du axeln för gott med skagit på ett par timmar. Spöet rakt över axeln i framkastet, aldrig vinklad, då ryker axeln om du trycker med överhanden!!

Redigerad med rensvind
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Passa bara så du inte har för mycket "side arm" i din kastning. Isåfall blåser du axeln för gott med skagit på ett par timmar. Spöet rakt över axeln i framkastet, aldrig vinklad, då ryker axeln om du trycker med överhanden!!

Hur gör man då när man står under uthängande trädgrenar?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur gör man då när man står under uthängande trädgrenar?

Det är ju ingen magisk pilbågsteknik så man måste kunna röra runt grejerna lite. Därför är det viktigt att kunna kasta över båda axlarna. För ett tag sedan stod jag under en skog och då fick jag helt enkelt placera mig så att det fanns små luckor för spöet och så fick man göra det kastet som platsen tillät. Man sänker hållningen (istället för brösthöjd håller man i midjehöjd), kurar ihop sig och så får man mecka till det. Funkar bra med tungt och kort. Dock får överhanden jobba lite mer så man kan inte hålla på hela dagen i skogen, viktigt att ankra bra så att man får till "slangbelle-effekten". En stöddig elvafotare med tung kort klump borde vara bra för skogsarbete

Redigerad med rensvind
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det är ju ingen magisk pilbågsteknik så man måste kunna röra runt grejerna lite. Därför är det viktigt att kunna kasta över båda axlarna. För ett tag sedan stod jag under en skog och då fick jag helt enkelt placera mig så att det fanns små luckor för spöet och så fick man göra det kastet som platsen tillät. Man sänker hållningen (istället för brösthöjd håller man i midjehöjd), kurar ihop sig och så får man mecka till det. Funkar bra med tungt och kort. Dock får överhanden jobba lite mer så man kan inte hålla på hela dagen i skogen, viktigt att ankra bra så att man får till "slangbelle-effekten". En stöddig elvafotare med tung kort klump borde vara bra för skogsarbete

Haha målande beskrivning verkligen! :) tack för svaret!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Alla dessa konservativa asikter... Satt ni och gnallde nar mobiltelefon, internet, tv osv kom med?

Fiskar ni med bambuspon och silkeslina med?

Goretex vadare ar inget for er eller?

Fiskar bara med klassiska laxflugor bundna pa akta material?

Kan nastan lova att ni har varsta spona, dyraste Simms vadarna och tusenals flugor och har fiskat lax i minst 20 ar.

Men nu sa ar ni inte ensamma om att fiska langre, era sjalvklara veckor ar inte sa sjalvklara, det ar fler som slass om fiskeveckorna nu an for 20 ar sedan.

Problemet ar att ni vill vara kvar 20 ar tillbaka och vagrar inse att fler fiskar lax med fluga idag.

Att man dessutom borjar med kast som ar lattare att gora och anda kastar lika langt som er som or klasiska speykast ar val for mycket?

Komma har och tro man kan nat... Nae, nat fel skall vi val hitta som vi kan klaga pa.

Som sades, detta visar bara att det fortfarande finns bakatstravare som sitter pa strandbanken och gnaller.

En kommentar om plaskande med mellanlagg,ar det nan som har bevis pa att skrammer fisken? Nae, tankte val det for det ar ren bullshit det med. Har tagit lax bakom folk som bade vadat langt och kort bade tva och tre mellanlagg.

Sluta gnall och valkoma alla som vill utveckla kastningen och fisket vidare.

Tack for ordet.

Det är ju det jag säger. Varför inte tillåta spinspö och plastkula på alla flugfiskesträckor. Då kastar man både långt och med plask utan att det stör. Detta är en metod som sparar pengar då man kan använda samma spö och rulle om man vill spinfiska. Visst är det obegripligt att folk motarbetar nytänkande?

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har testat 5 olika typer.

Rio compact

Rio short

Airflo compact

Guideline

Scientific anglers

I princip är det detaljer som skiljer dom åt och frågan är om jag skulle kunna känna skillnad i ett blindtest.

Just nu har jag mestadels Airflos linor och dom är riktigt trevliga, fast jag stör mig lite på att öglan i bakdelen har för grov diameter. Kommer med största sannolikhet att ersätta dessa med flätöglor.

SA och Rio's linor har nättare öglor som går bättre genom ringarna.

Framöver kommer jag sannolikt att köra med SA's linor då jag gillar färgen som är lagom synlig utan att bli skrikig.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.























×
×
  • Skapa ny...