Jump to content
Sign in to follow this  
asse

Id och Färna

Recommended Posts

Jag föreslår Asp på den "okända" fisken uppe i tråden.

För övrigt en rätt bad-ass karpfisk.

upp till 12 kilo,går i hårda strömmar och är rovfisk som jagar mindre fiskar.

800px-Aspius_aspius.jpg

grymmt!! vad tog du den på? vilken jävla paddel den har måste ha varit en härlig fight.

Tycker det stämmer dåligt med munnen för att vara en asp.. Dom stora fjällen och den relativt låga kroppen talar iofs mot braxen.. Analfenan, ryggfenan och munnen skriker braxen. Skulle vara på sin plats med ett DNA-test..

post-12823-0-58615500-1342552053_thumb.jjag todde först att det var en harr som tog min torris! men det var den här rackaren som nöp på :) kul var det iallafall. när är det bäst att fiska id?och vart trivs dom bäst?

Id finns lite överallt. Sjöar, åar och i Östersjön. Precis som färnan är de ganska glupska och jagar gärna småfisk. Vilken tid på året det bästa fisket är vet jag faktiskt inte. Men jag har haft mest tur maj-augusti. Antagligen för att det är då jag fiskar mest ;) Varma soliga sommardagar när de står i ytan och solar har man tveklöst det roligaste fisket iallafall :)

grymmt!! vad tog du den på? vilken jävla paddel den har måste ha varit en härlig fight.

Inget,det är en bild från wiki commons ;)

Men de skulle nog onekligen vara rätt tuffa att ta.

Oklart vad detta är. Min finske fiskekamrat sa att det var en brax, medan Sasse säger att det förmodligen är en id.

I rest my case, men stor var den...

IMGP0408.jpg

Jämför formen med denna:

post-1939-0-41827000-1342597299_thumb.jp

post-12823-0-58615500-1342552053_thumb.jjag todde först att det var en harr som tog min torris! men det var den här rackaren som nöp på :) kul var det iallafall. när är det bäst att fiska id?och vart trivs dom bäst?

Vilket jäkla as :o

Edited by sasse

Oklart vad detta är. Min finske fiskekamrat sa att det var en brax, medan Sasse säger att det förmodligen är en id.

I rest my case, men stor var den...

IMGP0408.jpg

Det är en id, punkt slut. Ingen som helst likhet mellan vare sig braxen, färna eller asp.

För övrigt pratas det mycket här om 3-3,5 kilos idar. En id över 3kg är gigantisk och mycket ovanlig, en id på 2,5-2,8 kg är mycket vanlig. En id över 3,5kg är nästan overklig och nuvarande svenska idrekordet på 3,57 som är 23 år gammalt är oerhört svårslaget trots att det är en av de mest populära metfiskarna i Sverige och specimenskaran ständigt kämpar för att slå detta rekord. (Som för övrigt togs som slumpfångst på skeddrag av i flugfiskesammanhang inte helt okände KHK..)

Därför tycker jag det blir lite slarvigt när man pratar om idar på 3-3,5kg, ovägda. Det är en oerhörd skillnad på en id på 2,9kg och en id på 3,1kg! Om allt detta prat stämmer skulle flugfiskeskaran ha slagit idrekordet många gånger om genom åren medan specimenfiskarna som dokumenterar sina idar ordentligt ständigt misslyckas. Det är ungefär samma sak som att prata om öringar på 16-17kg som vardagsmat..

Blev ingen mer färna idag.. I brist på vak satte jag motvilligt på en streamer.. Smack-tafsbrott. Måste lära mig att byta tafs när jag går från #20 till #6 ;)

post-7295-13433090052406_thumb.jpg

Räknade till mellan 150 och 200 solälskande färnor på en 100meters sträcka idag. En del irriterande stora.. Längtar tills nattsländefisket kommer igång.

Det är en id, punkt slut. Ingen som helst likhet mellan vare sig braxen, färna eller asp.

För övrigt pratas det mycket här om 3-3,5 kilos idar. En id över 3kg är gigantisk och mycket ovanlig, en id på 2,5-2,8 kg är mycket vanlig. En id över 3,5kg är nästan overklig och nuvarande svenska idrekordet på 3,57 som är 23 år gammalt är oerhört svårslaget trots att det är en av de mest populära metfiskarna i Sverige och specimenskaran ständigt kämpar för att slå detta rekord. (Som för övrigt togs som slumpfångst på skeddrag av i flugfiskesammanhang inte helt okände KHK..)

Därför tycker jag det blir lite slarvigt när man pratar om idar på 3-3,5kg, ovägda. Det är en oerhörd skillnad på en id på 2,9kg och en id på 3,1kg! Om allt detta prat stämmer skulle flugfiskeskaran ha slagit idrekordet många gånger om genom åren medan specimenfiskarna som dokumenterar sina idar ordentligt ständigt misslyckas. Det är ungefär samma sak som att prata om öringar på 16-17kg som vardagsmat..

You right man! :)

Men Id-rekordet är spräckt nu alldeles nyligen, läs Fisheco.

3718g från Flästasjön - Hälsningland.

Skönt att det gamla skeddrags rekordet är bortblåst engång för alla, tagen som sig bör på bottenmetad majs.

Gött och jävligt maffigt med en Id över 3,7kg!

:P

You right man! :)

Men Id-rekordet är spräckt nu alldeles nyligen, läs Fisheco.

3718g från Flästasjön - Hälsningland.

Skönt att det gamla skeddrags rekordet är bortblåst engång för alla, tagen som sig bör på bottenmetad majs.

Gött och jävligt maffigt med en Id över 3,7kg!

:P

Jo det var fint med den iden! Har vetat om det länge men inte fått skriva nåt om det innan det blev officiellt. ;)

Idag satt det några metare på min lilla udde.. Fick istället krypa under några träd och ställa mig en bit ut i vattnet och underhandskasta, med både fluga, spö och humör som insats. Andra kastet small det! Metarna packade ihop och gick :)

Idag satt det några metare på min lilla udde.. Fick istället krypa under några träd och ställa mig en bit ut i vattnet och underhandskasta, med både fluga, spö och humör som insats. Andra kastet small det! Metarna packade ihop och gick :)

Art o Vikt?

Bild? ;)

Brukar också varva fisket med lite id ibland, skitkul fiske :) !!! Har fått mängder med mindre id vid havsöringsfiske utanför å-mynningar och i hamnar men sen finns ett ställe där man kan få på de lite större också... +2 kilo finns garanterat och i strömmande vatten är det en riktig pärs att landa fiskar över 1,5 kilo...

Brukade oftast köra med flytande bröd på de större men för att få till den riktiga "flug-fiskekänslan" kan jag rekommendera den nya tungt dressade universalflugan för brödätande fisk nämligen "Scotch-Brite Deluxe". På frågan vad man enklast kan ersätta en brödbit med och fortfarande använda flugspöt fullt ut blev svaret - skumgummi...

Vet i f.n om man kan räkna det som äkta flugfiske men hur som så är man bra nära torrflugekänslan och roligt som attan e d, faktum är att fisken reagerar så bra på skumgummit så jag tänker faktiskt testa detta på multen nu i dagarna också...

Sommarfiske med skumgummi

post-8201-0-66071300-1344945111_thumb.jp

post-8201-0-17454800-1344945129_thumb.jp