Hoppa till innehåll

Gaula 2012


Micke

Recommended Posts

Hur är julifisket i Gaula i år? Jag kom just hem från en veckas fiske i Stören och det tas ingen fisk med flugspö där. Man såg knappt några steg med fisk heller. "Locals" är förbryllade.

Som vanligt spekuleras det om orsaken. Den märkliga säsongsstarten där fisken fick gå fram och tillbaka mellan gaulforsen och borten losen i väntan på att vattnet skulle sjunka tillräckligt för att den skulle komma igenom känns rimligt som en delförklaring. Att de sen tydligen trålar i fjorden vardagar hjälper till att förklara problemet. Sen är det fullt möjligt att de senaste flommarna helt enkelt gjort sträckan sämre. Juni-fisket under forsen har väl varit fantastiskt om jag förstått saken rätt.

Vad säger ni om Juli-fisket i Gaula so far? Är det bra på andra sträckor ovan forsen, eller har ni märkt av någon försämring?

Ska bli intressant att följa om det lossnar senare i Juli.

Micke

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Men om man tittar på gaula.no ser det ju ut som om det nu under de sista 2 veckorna har inrapporterats en del fisk också ovanför gaulfossen (också med fluga)? Att det är mer laxar på sluk när det är högt vatten är nog inte så ovanligt?

Ska upp själv v.30. Kan därefter rapportera hur det gick för mig...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jo att vattnet åker upp och ner kan påverka fisket, men förra året vill jag minnas att det även då var rätt mycket vatten, ändå var jag i ett tiotal fiskar under veckan och även andra var i fisk. I år var jag i två fiskar, farsan en, sen var ingen annan i fisk öht.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3389 laxar, över 27 ton på börsen och bara halva säsongen har gått. Känns inte som att det är ngn dålig uppgång direkt, lutar väl snarare åt rekordartade siffror i gaula, stjördal med flera?

Men det är klart just början av juli kanske är sämre än förra året det är möjligt, kan nog tas reda på genom att jämföra fångster på börsen om man vill...

Redigerad med Stanley
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hur är julifisket i Gaula i år? Jag kom just hem från en veckas fiske i Stören och det tas ingen fisk med flugspö där. Man såg knappt några steg med fisk heller. "Locals" är förbryllade.

Som vanligt spekuleras det om orsaken. Den märkliga säsongsstarten där fisken fick gå fram och tillbaka mellan gaulforsen och borten losen i väntan på att vattnet skulle sjunka tillräckligt för att den skulle komma igenom känns rimligt som en delförklaring. Att de sen tydligen trålar i fjorden vardagar hjälper till att förklara problemet. Sen är det fullt möjligt att de senaste flommarna helt enkelt gjort sträckan sämre. Juni-fisket under forsen har väl varit fantastiskt om jag förstått saken rätt.

Vad säger ni om Juli-fisket i Gaula so far? Är det bra på andra sträckor ovan forsen, eller har ni märkt av någon försämring?

Ska bli intressant att följa om det lossnar senare i Juli.

Micke

Har fiskat Almås v.28. Det var inte så mycket fisk på sträckan om man tänker på i vilken vecka vi var där, men det kom lite mer fisk ju längre veckan gick. En teori om varför det varit dåligt ovan fossen i juli är att pga de tagit så mycket fisk i juni nedan fossen som i vanliga fall skulle tagits högre upp har gjort att fisket i de övre delarna inte varit så bra. Men med stegen av mellan/små -laxen så får vi väl hoppas att det blir en bättring..

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Tänker man på att leken förra året var riktigt dålig jämfört med föregående år, så undrar jag verkligen hur der kommer se ut i år... Tar man dessutom storflommarna sista åren i beaktande så ser framtiden inte så ljust ut.

Personligen så blir jag helt matt när jag sitter och tittar på fångststatistiken och ser hur mycket fisk som klubbas. Trist och tragiskt är det och helt och hållet vårt eget fel.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har fiskat på Rogstad Gårds vald v 32 dem senaste 8 säsongerna och detta året var i särklass det sämsta jag har varit med om.Niklas tog två öringar första kvällen 1,5-2kg och jag såg EN fisk på lördagen då vi startade fisket och det var i stort sett det enda som hände på hela veckan. Förmodligen är det den kalla våren med mycket vatten som ställt till det för fisket på sträckorna ovan Gaulfossen . Kan tänka mig att familjen Schouten är nöjd med sin säsong då dom ligger på över ÅTTIO stycken landade laxar i Gaulfosshölen . Glädjande nog så är merparten C&R.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Det fattas ungefär 15 ton lax som är ihjälslagen nedanför fossen.

Nu i förrgår kom ett bra steg.

Tyvärr åkte vi hem när det kom.

En 6 kilos och 2 grilse på ca 11 dagars fiske.

Tappade 5 laxar varav en som var riktigt stor.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tackar. Jag håller med er. Tyvärr blev min figth långdragen och fisken var i stort sett helt livlös vid landning trotts att jag pressade allt jag kunde. Tråkigt då den hade gjort gott för kommande generationer smolt.

Helt klart inget höjdarår.

Fisken ahr idag vägts och mäts ordentligt. Den vägde 11kg och vart 101cm lång.

Vi kan ju höras i veckan henrikT så får jag höra hur de gått. Hoppas ni får ett fint fiske. Komm mycke ny fisk igår :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Fiskade Helgemo nedan gaulfossen V.29 och det var katastrof. 9 man delade på helgemo och campingsvingen och vi fick 2st laxar under veckan + att vi fick den berömda lerfällningen som börjar vid helgemo vid ett stort grusöra/ ö vid vissa vattenflöden. Såg knappt 20cm var som att fiska i oboy. Inga laxsteg kunde ses nere på campingsvingen och folk man pratade med sa att fisken grilse/mellanlaxen saknades ute i fjorden också. V.29 skall vara bra med mycket fisk som kommer upp i Gaula och går men det verkar inte stämma i år.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Grattis till fisken Christoffer.

Själv åker jag för första gången upp till Gaula nu på lördag för fiske v.34. Jag brukar ju annars fiska Surna och Orkla, men det ska bli kul med lite omväxling. Låter ju dock på kommentarer här som att man valt fel år för Haltdalen... Nåväl, har bestämt mig för att ta en lax på Riffling Hitch iallafall :)

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Jag har fiskat på Rogstad Gårds vald v 32 dem senaste 8 säsongerna och detta året var i särklass det sämsta jag har varit med om.Niklas tog två öringar första kvällen 1,5-2kg och jag såg EN fisk på lördagen då vi startade fisket och det var i stort sett det enda som hände på hela veckan. Förmodligen är det den kalla våren med mycket vatten som ställt till det för fisket på sträckorna ovan Gaulfossen . Kan tänka mig att familjen Schouten är nöjd med sin säsong då dom ligger på över ÅTTIO stycken landade laxar i Gaulfosshölen . Glädjande nog så är merparten C&R.

Poolerna på Rogstad Gård har ju helt ändrat karaktär efter de sista flommarna. Jag undrar hur dom fiskat även om det gått fisk.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Tack pontus! Ja d e väl inte det bästa året kanske men du har ju tydligen gått upp en hel del ny fisk de sista. Se lär ju dom stora hakelaxarna bli agresiva och huggvilliga snart :)

Sitter just nu ovan Singsås och tittar på ett skyfall med regn fisket går trögt såg lite fisk i går kväll hoppas regnet sätter lite fart på dom. Men det är inte många laxar som kommer. 17,1 gr i vattnet och under 9 kubik i Eggafossen. Vi hoppas kunna lura någon fisk under veckan.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Då hade vi tur förra veckan. Mycket vatten och max 12 grader i vattnet. Nästan så man vart nervös för att veckan skulle regna bort ett tag. Trotts detta så gick det inte så mycket fisk förrän d va dax att åka hem. Men lyckades ju nypa en i de steget i vart fall :) hoppas ni får ett riktigt sketfiske berndt så ringer jag nån dag i veckan o kollar hur det går för er!

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Gaula kan vara helt magisk, men kan också vara svårfiskad precis som andra älvar.

Christoffer, testa v26, 27 eller 28 i gaula nästa år, och kanske i mellersta gaula. Har du bara lite flyt med vattenföringen så är gaula svårslagen. Fighterna kan bli helt otroliga när det går mycket vatten, trycket är hårt och fisken kan röra sig på riktigt stora ytor. Rusningar på över 100 meter är inte speciellt ovanligt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.






















×
×
  • Skapa ny...